SBPR inleder samarbete med den nystartade Profil & Promotion-mässan

Profil och Promotion är en ny branschmässa som hålls i Kista och anordnas av Live Expo, mässan var tänkt att gå av stapeln i februari 2021. Nu står det klart att mässan blir uppskjuten till 26-27 maj istället. Vidare så har SBPR gått in som samarbetspartner till mässan.

LÄS OCKSÅ: Ny profilmässa startar i Sverige

Mässan sägs rikta sig till alla som använder produktmedia i sin marknadsföring och enligt arrangörerna (före Covid-19) räknande man med omkring 6.000 besökare, många av dessa slutkunder. Profil & Promotion anordnas parallellt med mässan Möten och Events, som är välbesökt av marknadschefer, marknadsavdelningar och event-planerare.

Detta är utställarnas möjlighet att träffa de som tar besluten och som ansvarar för marknadsföring, reklam, försäljning och varumärkesutveckling via produktmedia, säger Live Expo i ett pressmeddelande.

SBPRs vd Kjell Harbom säger så här i ett uttalande:

– Profil & Promotion är den enda mässan där slutkunden är besökare och följaktligen ÅF som utställare för vår bransch. När profilföretagen ingick i Möten & Event så förekom det leverantörs representanter i ÅF-montrarna vilket är ett smart sätt för leverantörer att få träffa slutkunden i skarpt läge. SBPR tycker att denna slutkundsmässa, Profil & Promotion, med de inköpare av Produktmedia, som branschen verkligen vill träffa, som besökare, är så intressant att SBPR har ingått ett samarbete med arrangören av Profil & Promotion, Live Expo.

Hitlåt blir bok

redaktionen@branschkoll.se

De ska hitta e-handelns luftsnålaste paket

Överdimensionerade förpackningar och onödigt emballage gillas inte av konsumenterna. Nu ska “Årets Airfluencer” utses.

Cirka 30 procent av varje e-handlat paket består idag av onödig luft och allt fler konsumenter reagerar på för stora förpackningar. Detta menar Postnord som nu drar igång projektet ”Airfluencers” som ska hitta e-handelns luftsnålaste paket.

I en undersökning som Kantar Sifo har gjort på uppdrag av Postnord uttryckte 70 procent av svenska konsumenter att paket köpta online är större än nödvändigt och innehåller för mycket luft. Dessutom visade undersökningen att hälften av svenskarna upplever att överflödet av luft i paket är ett problem och bland dem svarar sju av tio att problemet är på grund av miljöskäl.

Projekt för att minska luft i paket

Genom att starta initiativet Airfluencers så vill man aktivera konsumenternas engagemang kring luft i paket. Målet är att minska onödiga transporter som belastar klimatet negativt. Med mer luftsnåla förpackningar kan transporterna effektiviseras. 

– Volymerna i våra flöden ökar ständigt. Enligt den senaste E-barometern har e-handeln ökat med 16 procent det senaste kvartalet. Då ska vi minnas att den växte med hela 49 procent under 2020. Med dessa volymer får rätt storlek på förpackningar en stor effekt. Vi kan använda färre fordon, ombuden får mer plats på sina hyllor och konsumenten får inte onödigt med emballage att hantera. Argumenten för luftsnåla paket är många.

Peter Hesslin, chef för e-handel på Postnord

Postnord har nu också inlett ett långsiktigt samarbete med Chalmers i Göteborg, där man gemensamt arbetar för att förstå, mäta och undersöka vad en effektiv förpackning egentligen innebär. 

– Det kan tyckas att det borde vara lätt för e-handelsföretagen att bara packa i mindre förpackningar. Men ju mer vi tittar på problemet med luft i paket desto mer komplext ser vi att det är. Därför startar vi nu initiativet Airfluencers, så att vi samtidigt som vi sprider medvetenhet också kan lära oss av goda exempel.

En del av Airfluencers är en tävling som går live den 25 oktober där konsumenter kan nominera goda exempel på luftsnåla paket till att bli “Årets Airfluencer”. Den e-handlare med flest nominerade paket blir utsedd till “Årets Airfluencer”, skriver man i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se

Print Next: Framtiden för robotar i grafisk bransch

På Print Next den 28 oktober diskuteras den grafiska branschens framtid.

redaktionen@branschkoll.se

Ropo Capital outsourcar printverksamheten i Sverige och Norge

De är aktörerna som tar över.

redaktionen@branschkoll.se