SBPR inleder samarbete med den nystartade Profil & Promotion-mässan

Profil och Promotion är en ny branschmässa som hålls i Kista och anordnas av Live Expo, mässan var tänkt att gå av stapeln i februari 2021. Nu står det klart att mässan blir uppskjuten till 26-27 maj istället. Vidare så har SBPR gått in som samarbetspartner till mässan.

LÄS OCKSÅ: Ny profilmässa startar i Sverige

Mässan sägs rikta sig till alla som använder produktmedia i sin marknadsföring och enligt arrangörerna (före Covid-19) räknande man med omkring 6.000 besökare, många av dessa slutkunder. Profil & Promotion anordnas parallellt med mässan Möten och Events, som är välbesökt av marknadschefer, marknadsavdelningar och event-planerare.

Detta är utställarnas möjlighet att träffa de som tar besluten och som ansvarar för marknadsföring, reklam, försäljning och varumärkesutveckling via produktmedia, säger Live Expo i ett pressmeddelande.

SBPRs vd Kjell Harbom säger så här i ett uttalande:

– Profil & Promotion är den enda mässan där slutkunden är besökare och följaktligen ÅF som utställare för vår bransch. När profilföretagen ingick i Möten & Event så förekom det leverantörs representanter i ÅF-montrarna vilket är ett smart sätt för leverantörer att få träffa slutkunden i skarpt läge. SBPR tycker att denna slutkundsmässa, Profil & Promotion, med de inköpare av Produktmedia, som branschen verkligen vill träffa, som besökare, är så intressant att SBPR har ingått ett samarbete med arrangören av Profil & Promotion, Live Expo.

Orkla introducerar lättviktsglas

Det norskägda livsmedelsproducenten Orkla lanserar en ny lättviktsglasförpackning. Glasburken sägs minska koldioxidutsläppen med tio procent och de första produkterna som får den nya burken är varumärket Frankful.

Burkarna tillverkas på Själland i Danmark, två timmars körning ifrån skånska Tollarp där man tillagar Frankful tacosåser.

För livsmedelsbranschen är det helt nytt med lättviktsglas i större skala medan det har funnits i vinflaskor sedan tidigare berättar man i ett pressmeddelande.

Att reducera vikten gör att man sparar energi, men man minskar också materialanvändningen vid tillverkningen och därmed minskar koldioxidutsläppen för både tillverkning och transport.

– Förpackningar är en viktig del av alla våra produkter och det finns stor potential att använda lättviktsglas till fler av Orklas produkter i framtiden, säger Cecilia Isaksson Sajland.

redaktionen@branschkoll.se

Biopak blir Dunis varumärke för hållbara förpackningar i Europa

redaktionen@branschkoll.se

Huhtamäki stärker positionen i Afrika

redaktionen@branschkoll.se

Sandryds ägare förvärvar snabbväxande ÅF nischad mot vårdpersonal

lagerhantering
redaktionen@branschkoll.se