SBPR inleder samarbete med den nystartade Profil & Promotion-mässan

Profil och Promotion är en ny branschmässa som hålls i Kista och anordnas av Live Expo, mässan var tänkt att gå av stapeln i februari 2021. Nu står det klart att mässan blir uppskjuten till 26-27 maj istället. Vidare så har SBPR gått in som samarbetspartner till mässan.

LÄS OCKSÅ: Ny profilmässa startar i Sverige

Mässan sägs rikta sig till alla som använder produktmedia i sin marknadsföring och enligt arrangörerna (före Covid-19) räknande man med omkring 6.000 besökare, många av dessa slutkunder. Profil & Promotion anordnas parallellt med mässan Möten och Events, som är välbesökt av marknadschefer, marknadsavdelningar och event-planerare.

Detta är utställarnas möjlighet att träffa de som tar besluten och som ansvarar för marknadsföring, reklam, försäljning och varumärkesutveckling via produktmedia, säger Live Expo i ett pressmeddelande.

SBPRs vd Kjell Harbom säger så här i ett uttalande:

– Profil & Promotion är den enda mässan där slutkunden är besökare och följaktligen ÅF som utställare för vår bransch. När profilföretagen ingick i Möten & Event så förekom det leverantörs representanter i ÅF-montrarna vilket är ett smart sätt för leverantörer att få träffa slutkunden i skarpt läge. SBPR tycker att denna slutkundsmässa, Profil & Promotion, med de inköpare av Produktmedia, som branschen verkligen vill träffa, som besökare, är så intressant att SBPR har ingått ett samarbete med arrangören av Profil & Promotion, Live Expo.

ICA sparar 14 ton plast på ny sås-förpackningar – och därför byter man inte till papper

redaktionen@branschkoll.se

Svensk etiketthistoria: Branschkolls redaktör Åke hamnar på Strömsfors bruk och får sig en historielektion i svensk etikett-produktion

etikettpress

Så här när de flesta närmar sig sin semesterperiod med stormsteg så tänkte jag det kunde passa bra med ett tips om ett industrihistoriskt utflyktsmål.

Själv hamnade jag i Strömsfors bruk (beläget mellan Tranemo och Svenljunga) för en månad sedan av en slump i stort sett. Jag var på genomresa men imponerades av det stora huset, nästan ett slott ser det ut som från vägen, så jag var tvungen att stanna för att ta reda på vad det var för något pampigt som ligger mitt ute i den västsvenska skogen.

Då insåg jag att det inte bara var en villa utan en bit svensk industrihistoria jag kommit till. 1917 uppfanns nämligen etiketteringsmaskinen Svenske här. Den utvecklades i smedjan och det ledde till att den första Svenske levererades till AB Nya Centralbryggeriet i Vimmerby 1926 och drygt 30 år senare hade den 900:e Svenske levererats, och vid den tiden så fanns den över hela världen.

Men redan ett tiotal år innan Svenske blev klar så tillverkades förpackningar till cigarettmärkena Commerce och Fennia på Strömsfors bruk. Maskinerna var enligt uppgift lika snabba som 22 stycken flickor.

Så turistar ni i Sverige i sommar, stanna till då ni ser något uppseendeväckande. En intressant historia kan upptäckas både här och där. Och på köpet så kan man få en intressant middagsupplevelse. I grannbyn till Strömsfors bruk, Uddebo, åt jag min första pizza där fikonmarmelad var en av ingredienserna. Oväntat och överraskande gott.

Så nu får ni helt enkelt ta sommarledigt och leta efter branschrelaterade utflyktsmål. Och testa pizza med marmelad. Sedan hörs vi i augusti igen.

Ha en Trevlig Sommar.

/Åke Persson, redaktör Branschkoll Pack & Label

Strömfors bruk, en riktig svensk sommaridyll.
redaktionen@branschkoll.se

Cirkulärt – ny tidning till dig som omfattas av producentansvaret för förpackningar

Cirkulärt heter Förpacknings- och Tidningsinsamlingen:s helt nya magasin som vänder sig till dig som omfattas av producentansvaret för förpackningar.

Du får följa en förpacknings livscykel via intervjuer och reportage, statistik och tabeller, information och inspiration. Du möter några av FTI:s egna experter, men de blickar också ut mot både nutid och framtid där såväl forskare som konsumenter och producenter har fått komma till tals.

Idun Minerals, Tingstad och SIA Glass berättar om sina satsningar på hållbara förpackningar. Vincent Bjurberg, 21 och Freja Hammar, 19, ger sin syn på varför ungdomar tar återvinning på största allvar och forskaren Helén Williams berättar om vad som ger förpackningen en hjälteroll och hur morgondagens förpackningar kan se ut.

Bläddra i första numret av tidningen via den här länken. Tidningen finns också på engelska som du hittar här.

redaktionen@branschkoll.se

Smurfit Kappa ökar sin närvaro i Latinamerika med förvärv

redaktionen@branschkoll.se