SBPR inleder samarbete med den nystartade Profil & Promotion-mässan

Profil och Promotion är en ny branschmässa som hålls i Kista och anordnas av Live Expo, mässan var tänkt att gå av stapeln i februari 2021. Nu står det klart att mässan blir uppskjuten till 26-27 maj istället. Vidare så har SBPR gått in som samarbetspartner till mässan.

LÄS OCKSÅ: Ny profilmässa startar i Sverige

Mässan sägs rikta sig till alla som använder produktmedia i sin marknadsföring och enligt arrangörerna (före Covid-19) räknande man med omkring 6.000 besökare, många av dessa slutkunder. Profil & Promotion anordnas parallellt med mässan Möten och Events, som är välbesökt av marknadschefer, marknadsavdelningar och event-planerare.

Detta är utställarnas möjlighet att träffa de som tar besluten och som ansvarar för marknadsföring, reklam, försäljning och varumärkesutveckling via produktmedia, säger Live Expo i ett pressmeddelande.

SBPRs vd Kjell Harbom säger så här i ett uttalande:

– Profil & Promotion är den enda mässan där slutkunden är besökare och följaktligen ÅF som utställare för vår bransch. När profilföretagen ingick i Möten & Event så förekom det leverantörs representanter i ÅF-montrarna vilket är ett smart sätt för leverantörer att få träffa slutkunden i skarpt läge. SBPR tycker att denna slutkundsmässa, Profil & Promotion, med de inköpare av Produktmedia, som branschen verkligen vill träffa, som besökare, är så intressant att SBPR har ingått ett samarbete med arrangören av Profil & Promotion, Live Expo.

Pixi-böckerna blir internationella med crossmedia-strategi

De populära Pixi-böckerna för små barn ges nu ut även i Storbritannien, Frankrike och Australien. Med ett brett koncept med boken som bas finns även en mobil plattform för spel och medföljande erbjudande till lokala event. Ett bra exempel på tryckt- och digital publicering i samverkan. Detta skriver Bonnier i en artikel på bonnier.se
– Vi började fundera på att lansera Pixi i andra Bonnier Publishing-länder i början av 2010, berättar Anne Weinhold som jobbar med varumärkesutveckling inom förlagsgruppen, där förutom Carlsen Verlag även engelska Autumn Publishing, franska Piccolia och australiensiska The Five Mile Press ingår.

Böckerna, som riktar sig till 3-6-åringar, har olika teman. Autumn Publishing kommer att ge ut fyra av dem: godnattsagor, djur, prinsessor och pirater. Formatet är 10 x 10 centimeter och böckerna är inslagna i plastfolie. Den som köper en bok får även med klistermärken på samma tema som boken och en inträdesbiljett till Legoland i Windsor.

– Vi använder folieinslagningen på den brittiska marknaden för att sticka ut i mängden och lansera Pixi som något annorlunda. Det ger mervärde på en kraftigt konkurrensutsatt marknad och vi kan ta rygg på de som gjort succé där, säger Anne Weinhold.

I paketet finns också en kod som föräldrar kan använda för att nå en speciell Pixi-webbplats med spel, mer att läsa om Pixi och annat interaktivt material.

– Webbplatsen kommer också gå att nå från mobila plattformar. Det är bara en av grenarna i vår marknadsstrategi och den var inte speciellt dyr att göra, berättar Anne.

 

redaktionen@branschkoll.se

Bokbranschen: Hur står det till med överlevnadsinstinkten?

Lasse Winkler på tidningen Svensk Bokhandel är på Bokmässan i London och skriver i ett mycket ”upprymt” och viktigt blogginlägg att den svenska bokbranschen, inklusive dess största tryckerier, inte gör det de borde. Alltså att vara på plats och göra sin ”omvärldskalibrering” som så väl behövs i en bransch som påverkas av så många faktorer just nu.

redaktionen@branschkoll.se

Mikroföretagen i grafisk bransch faller bort

Det är fortsatt de små mikroföretagen – med inga eller ett par anställda – i grafisk bransch som går i konkurs. Undantaget i mars var Propan med ett 20-tal anställda. Antalet konkurser i branschen ligger i nivå med 2009. Men antalet påverkade personer hittills i år är bara en femtedel av vad det varit de senaste två åren.

redaktionen@branschkoll.se

Arkitektkopia tredubblar i Göteborg

Affärsområdet Expo har enligt företaget ökat kraftigt och därför behöver man större resurser för att kunna tillgodose kunderna.

redaktionen@branschkoll.se