SBPR hänger mot repen – måste ha in nya engagerade medlemmar
I dagarna kom det ett mejlutskick från Svensk Branschförening för Profil- och Reklamprodukter (SBPR) till dess medlemmar med ämnesraden ”Vill vi ha en branschförening?”, följt av orden”SBPR står inför en svår situation och vi behöver din hjälp och engagemang!”.
Mejlet rör den senaste tidens oroligheter i SPBR, på årsmötet i slutet av mars så lämnade hela styrelsen föreningen, inklusive vd Lars Dahlström och ordförande Peter Persson, enligt uppgifter till Branschkoll.
Vissa av avhoppen kom till valberedningens kännedom så sent som dagar innan årsmötet vilket gjorde att man blev lite tagna på sängen. Valberedningen jobbar nu med att få in nya kandidater.
Kan tvingas lägga ner föreningen
Vidare skriver man i sitt utskick att:
”Tyvärr har vi idag hamnat i en situation där vi måste få fler att engagera sig och delta, eller tyvärr lägga ner föreningen, vilket hade varit mycket tråkigt.”
Det man behöver är alltså fler medlemmar för att kunna driva de frågor som SBPR driver idag, bland dessa nämner man bland annat undersökning The Power och Product Media som sägs användas av många i det dagliga arbetet. Vidare skriver man:
”Föreningen har alltid varit branschens enda röst gentemot politiker och näringsliv och har en tydlig roll i uppföljningen utav alla de nya regler / lagar som vi möter, och kommer att möta mer av i framtiden.”
Jobbar med att förnya styrelsen
Avslutningsvis skriver man att man just nu arbetar med att förnya sin styrelse och att man behöver få in nya styrelsemedlemmar som:
- Brinner för branschen och dess framtid
- Har tid och möjlighet att engagera sig för branschens utveckling
- Står bakom föreningsändamål och kan se till branschen som helhet
Om du känner att det skulle kunna vara du så uppmanar SBPR till kontakt, de behöver få in fler människor för att fortsatt kunna driva föreningen, läget tycks vara så pass allvarligt. Vill du engagera dig kontakta valberedningen som i dagsläget består av:
Anders Wärulf (Mail: anders@nimbusnordic.se)
Cecilia Delham (Mail: cecilia@exakt.se)
Jörgen Carlsson (Mail: jc@ctwo.se)