Logga in

Sänkt moms på digitala medier från 1 juli 2019

26 oktober, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Nu blir det lättare att genomföra digitaliseringen, säger Jeanette Gustafsdotter som är vd för TU. (Foto: Jonas Hellsén)

Momsen på digitala tidningar och böcker blir nu möjlig att sänka från 25 till sex procent den 1 juli 2019. Det bekräftar finansdepartementet, skriver medieföretagens branschorganisation TU i ett meddelande. Därmed får dessa samma moms som deras tryckta motsvarigheter.

– I och med sänkningen blir det lättare för landets medier att genomföra digitaliseringen, skapa hållbara affärsmodeller och producera kvalitetsjournalistik i alla kanaler, säger Jeanette Gustafsdotter, vd på medieföretagens branschorganisation TU – Medier i Sverige.

Avisera förvärvar förpackningsbolag på Västkusten – öppnar showroom

Tobias Olofsson, Mariella Zalbo Lundgren och Peter Lundgren.

Avisera har förvärvat Göteborgsföretaget Bags & More och ska öppna upp ett Showroom på Västkusten.

Hemlighetsmakeri bakom ny grafisk investerare i Norden

(Bild: Circle Media Group)

Nybildat investmentbolag ska konsolidera grafisk industri i Norden. Vilket blir nästa steg?

Tryckeriet K-Print från Estland står på Scen på Print Next 19

Helin Kliimann, Karol Karu, Magnus Thorkildsen, Katre Savi och Piret Närep.

Nätverksträffen Print Next är på väg att bli en mötesplats för hela den grafiska branschen i Norden och Baltikum – nu är två nya talare från K-Print i Estland bekräftade. (mer…)

Stibo satsar vidare i Katrineholm med ny tryckpress

Sörmlands Printing Solutions installerar sin tredje press – en 48-sidig rulloffsetpress som ska producera tidningar och tidskrifter för den svenska och norska marknaden. (mer…)

21 mars är skogens dag

Den 21 mars är det den internationella skogsdagen. Detta firas naturligtvis av alla skogsägare och många i de branscher som har kopplingar till träd och skog.  (mer…)

Dubbelt vd byte på Sveriges Annonsörer och Swedish Content Agencies

Hanna Riberdahl blir ny vd för Sveriges Annonsörer. (Bild: Press)

Sveriges Annonsörer har utsett Hanna Riberdahl som ny vd för Sveriges Annonsörer med tillträde den 1 april. Riberdahl har tidigare varit marknadschef på K-Rauta och Telenor. Även Swedish Content Agencies har ny vd.

Hur ser en förpackning ut 2030?

I årets PIDA-tävling, en förpackningstävling som arrangeras av Billerudkorsnäs, så har studenter på designhögskolor i Frankrike, Tyskland, Sverige och UK fått i uppdrag att ta fram ett förslag på hur en ”spännande och hållbar” förpackning kommer se ut år 2030. (mer…)

Installerar 50-meters offsetpress med rullmatning

Klaus Sauer är vd för Saxoprint som investerar tungt i ny teknik för att kunna vara billigast på marknaden.

Tyska online-tryckeriet Saxoprint (en del av Cewe) installerade i januari världens första Heidelberg Speedmaster XL162-8P med rullmatningstekniken Cutstar. Storleken på både pressen och företaget ger perspektiv.

Stor tryckeriupphandling avgjord – men få vinnare

Få vinnare i upphandlingshärvorna – allt högre kostnader att vara med i ”spelet”.