Logga in

Sandryds skapar nya affärsmöjligheter för kunderna – fusionerar in dotterbolag

21 oktober, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Monica Johansson, Roberto Anselmo och Mathias Ehrenström på Sandryds.

Klädleverantören Sandryds har slagit ihop sitt dotterbolag CMT Andreasson (Smila Workwear) med Sandryds Handels AB för att skapa ett bättre och bredare erbjudande och för att förenkla för sina kunder genom att ha hela sortimentet i ett och samma system. Det här kombinerat med ett dynamiskt lager som möjliggör leverans på ett dygn över hela Sverige skapar en hög tillgänglighet för företagets produkter.

Sandryds förvärvade Smila 2012 och har sedan dess gjort ett omfattande omställningsarbete för att få Smila mer i linje med den övriga koncernens affärsmodell. Första steget var att flytta över Smilas lager och personal till Sandryds lokaler i Kungsbacka.

Ser stor potential i arbetskläder för vård, hälsa och omsorg som skapar nya affärer för befintliga kunder

På Sandryds ser man stor potential i Smila-varumärket och bolaget har i dagsläget en tillväxt inom vård och omsorg på 30-35 procent årligen. Därtill har man nyligen vunnit en stor upphandling för leverans av just vård- och omsorgskläder.

– Det här skapar helt nya affärsmöjligheter för våra befintliga kunder, vård och omsorg har helt andra volymer på grund av exempelvis tvättkrav och det är inte ovanligt att man beställer upp till åtta enheter av ett plagg till en anställd. När vi förvärvade Smila såldes många av plaggen direkt till slutkund men nu går de affärerna via återförsäljare istället, helt enligt vår modell, förklarar Mathias Ehrenström som är vd på Sandryds sedan början av året.

– Bland slutkunderna finns även tandläkare spa, fotvård och dylika verksamheter, det finns helt enkelt en väldigt stor målgrupp för Smilas plagg och det skapar en möjlighet för återförsäljarna som inte sålt den här typen av plagg tidigare att ta sig in på en ny marknad, berättar Monica Johansson som är marknadskoordinator på Sandryds.

Ett urval av plagg från Smila Workwear.

Växer kraftigt bland yrkesbutiker och i Finland

Förändringen med att inkorporera Smila i Sandryds ordinarie utbud sker även i Finland och Norge. Och särskilt i Finland växer Sandryds kraftigt, där försäljningen har ökat med 20 procent hittills i år. Norge har sett en  lägre tillväxttakt på cirka 5 procent, men där har man nyligen anställt en ny säljare och hoppas det ska leda till att man snabbare vinner mark.

En annan marknad där Sandryds har stark tillväxt är yrkesbutiker där man börjar få in allt fler av sina lätta arbetskläder från varumärket South West. Mycket tack vare byxor som varit en succé för Sandryds. De tog fram sin första byxa för tre år sen och idag har man ett helt sortiment av byxor, som säljer väldigt bra, inte minst ute hos yrkesbutikerna. Och nu får man in ännu fler byxor i det ordinarie sortimentet genom varumärket Smila.

Förra året gjorde Sandryds ett omfattande varumärkesarbete med South West och man tog bland annat fram det gränsöverskridande varumärkeskonceptet Everywear, som ska erbjuda plagg att bära i de flesta sammanhang. Den övergripande målsättningen är att etablera South West och Smila som ett ännu starkare varumärke hos slutkunden, inte minst genom att utveckla fler plagg.

Delar av teamet som är med och utvecklar plaggen till Sandryds olika varumärken. På bilden syns Joanna Täll, Inköpare, Cecilia Andersson, Direktris och Britt-Inger Fredman, Direktris.

Beslutade sig för att göra 700.000 produkter mer hållbara

Sandryds hållbarhetschef heter Erica Persson och hon är tillika inköpschef och ett av deras hållbarhetsmål är att 50 procent av deras produkter ska komma från hållbara material år 2022.

Erica är ute och besöker leverantören minst en gång i kvartalet och mycket av hennes hållbarhetsarbete går ut på ett helhetstänk kring det specifika plagget. Hon tar saker som material, inköpsvolym, pris, efterfrågan och vilka inneboende hållbara möjligheter plagget har i beaktning när hon utvärderar en produkt eller en leverantör.

– Det finns en styrka i att Erica både är hållbarhetschef och inköpschef, med det övergripande ansvaret kan hon påverka hela processen. Genom att jobba nära våra leverantörer med både piska och morot kan vi vara delaktiga och påverka till förändring, säger Roberto, Marknadschef på Sandryds.

Sandryds jobbar ständigt med att utveckla sitt sortiment och göra det hållbart och många av deras produkter är mer hållbara än vad som kanske framgår.

– Idag fokuserar branschen mycket på olika certifieringar och märkningar. Vi vill komma ifrån märkningar på specifika produkter och med stolthet kunna säga att alla våra produkter är producerade under mer hållbara förhållanden. Det tror vi kommer driva förändringen som behövs i branschen, säger Erica.

– Förra året valde vi att att byta våra tre mest sålda t-shirtar till organiskt material utan att höja priset på dem. Vi säljer totalt sex till sjuhundra tusen enheter per år av dessa plagg och vi får såklart lite sämre marginal men vi är en del av den här branschen och vi vill ta ansvar och det känns jäkligt bra, säger Mathias

Lager är en viktig del av verksamheten

Sandryds lagerchef Katarina Ljungdahl ger oss en rundtur på det dynamiska lagret.

Slutligen besökte vi Sandryds dynamiska lager som mäter 6.000 kvadratmeter och har tio heltidsanställda. Sandryds vd sedan i februari Mathias Ehrenström, som studerat industriell ekonomi med inriktning på logistik och jobbat med logistikfrågor på bland annat Blåkläder berättar:

– Just nu har vi fler lagerförda varor än vi någonsin haft för att vi tror så mycket på framtiden. Lagret är en central del av vår verksamhet, återförsäljarna vill ha så lite lager som möjligt och förutom att erbjuda bra produkter så är lagerhållning och ett dygns leveranstid det viktigaste vi har att erbjuda.

Sandryds har nyligen börjat erbjuda förädling med transfertryck direkt på lagret

– Vi har hittat en jättebra transferpartner i ACG Accent. Egen förädling stärker vårt totala erbjudande och förenklar för kunden eftersom runt 80 procent av våra plagg förädlas innan de når slutkunden, berättar Mathias.

Sammanfattning

  • Sandryds fusionerar in Smila och erbjuder nu det sortimentet i sitt ordinarie system
  • 60 procent av Sandryds ordrar kommer idag via e-handel
  • Växer kraftigt i Finland, hittills 20 procent i år
  • Inleder en satsning i Norge med en ny säljare
  • Har nyligen börjat erbjuda förädling
  • Jobbar allt mer med att få in en större del av sitt sortiment hos yrkesbutiker
  • Det dynamiska lagret som man flyttade in i för tre år sedan är en grundbult i verksamheten och fortsätter utvecklas.
  • Har ett omfattande hållbarhetsarbete och ett av målen är att 50 procent av deras produkter ska komma från hållbara material år 2022.

Så här ska Messe Düsseldorf Covidsäkrar Drupa – ansiktsmask blir obligatorisk

(Bild: Drupa)

Drupa gör nu allt för att kunna genomföra mässan.

Heidelberg överger Drupa

Heidelberg ställer in sitt deltagande på Drupa nästa år.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)