Sandryds förvärvat – blir del av företagsgrupp inom yrkes- och profilkläder

jonas cedas

Sandryds Group har förvärvats av Båstad-Gruppen där Jonas Cedås sitter som vd sedan tidigare i år.

Jonas Cedås, som varit med och byggt upp Sandryds under sju år som vd, kommer alltså tillbaka till bolaget i och med affären. Säljare är Frankenius Equity som ägt Sandryds sedan 2006.

– Jag är oerhört taggad på att utveckla den här affären. Sandryds har i Smila och South West två mycket starka varumärken som passar perfekt tillsammans med Båstad-Gruppens befintliga erbjudande inom skydds- och yrkesskor, säger Jonas Cedås, i ett pressmeddelande.

Utöver Sandryds består Båstad-Gruppen av de nordiska säljbolagen för det egna varumärket Monitor samt Birkenstock Scandinavia AB. Med detta förvärv sägs man stärka sin position som leverantör till yrkes-och profilklädesbutiker och breddar samtidigt sitt distributionsnät.

Goda möjligheter att växa i Europa

– South West och Smila har en väldigt bra e-handelslösning och starka distributionskanaler i Finland. I och med att Båstad-Gruppen har en försäljningsorganisation i Europa ger det goda möjligheter till fortsatt tillväxt, säger Christer Hansson, ordförande för Båstad-Gruppen.

Läs också: Storskogen förvärvar Båstad-Gruppen

Tidigare i år förvärvades Båstad-Gruppen av Storskogen, som är en privatägd företagsgrupp med en omsättning i dagsläget på strax under 7 miljarder. Båstad-Gruppen i sin tur beräknas ha en omsättning på drygt 400 miljoner år 2020.

– Vi är övertygade om att Sandryds fortsatt kommer utvecklas väl inom Båstad-Gruppen och bli ett viktigt komplement till Båstad-Gruppens erbjudande, under den expansiva fas som nu planeras, säger Sara Bergström som är vd för Frankenius Equity och avgående styrelseordförande för Sandryds Group.

Sandryds sålde under 2018 över tre miljoner plagg med en omsättning på 184 miljoner kronor.

Så gick Elopaks börsintro

redaktionen@branschkoll.se

Förpackningen blir produkten när Fagerhult tänker nytt

Byter ut plast och metall mot kartong.

Belysningsföretaget Fagerhult har funnits i 75 år och tillverkar lampor och armaturer för in- och utomhusmiljöer. Nu meddelar de i ett pressmeddelande att man håller på med flera projekt som ska leda till mindre koldioxidavtryck och ett större kretsloppstänkande.

En av storsäljarna de har är en flatpanel vid namn Multilume Slim. Den har tidigare varit gjord av plast eller metall men nu har man kommit fram till en ny lösning där panelen är tillverkad i hård kartong – och blir också sin egen förpackning.

Lars Eriksson Produkt- och applikationschef på Fagerhults Belysning berättar:

– Genom att producera armaturen i hårdkartong är det en egen låda. Med denna innovation minskar vi förpackningsmaterialet. Armaturkroppen är lika med förpackningen – inga plastdelar eller icke återvinningsbara förpackningar, endast återvinningsbara wellpapprester efter installation‎. Armaturen är också 32 procent lättare, vilket är bättre att transportera, och du kan enkelt få plats med fler armaturer i samma frakt eftersom det är mindre utrymmeskrävande.

‎När armaturernas livscykel är över kan mer än 90 procent av den återvinnas till nytt material, och armaturkroppen kan återvinnas till 100 procent.

Kanske kommer du att hålla den i handen igen i framtiden, men då i form av en mjölkkartong?‎

Du kan läsa mer om denna nyhet i en blogpost från Fagerhult.

redaktionen@branschkoll.se

Skånemejerier minskar på plasten – papperssugrör och inga fönster

I linje med Plastinitiativet reducerar Bravo mängden plast i sina juiceförpackningar.

– Våra förpackningar ska ha ett så litet klimatavtryck som möjligt, säger marknadschef Martina Pettersson i ett pressmeddelande.

Bravo minskar nu mängden plast i flera förpackningar.

  • Plastsugrören på portionsförpackningarna byts ut till sugrör i papper, vilket innebär en minskning av plast med cirka 1,5 ton per år.
  • Plastfönstren som finns på Bravo Smoothie-sortimentet bort, för att göra kartongförpackningen än mer klimatvänlig. Det innebär en minskning av plast med hela 20 procent, och ett 25 procent lägre koldioxidutsläpp per förpackning.

Skånemejeriers vision är att bli Sveriges mest hållbara mejeri. Redan år 2019 skrev företaget under Plastinitiativet som har lanserats av branschorganisationen DLF. Det går i linje med EU-kommissionens plaststrategi som innebär att alla plastförpackningar på EU-marknaden ska kunna återanvändas eller återvinnas senast år 2030.

– Skånemejerier ligger idag på 89 procent materialåtervinningsbara förpackningar och nu fokuserar vi för att nå 100 procent till år 2022, säger Skånemejerier hållbarhetschef Jeanette Flodqvist.

redaktionen@branschkoll.se

Ecolean hämtar tysk försäljningschef från Tetra Pak

redaktionen@branschkoll.se