Samsung tar över tronen – lägger mest pengar på marknadsföring av alla

samsung

Den årliga rapporten med de företag som annonserar mest har kommit och Samsung tar över första platsen från Procter & Gamble.

Det är Adage som står för sammanställningen av de 100 bolag som lägger mest pengar på annonsering i världen. På första plats hittar vi alltså Samsung som totalt investerat 11,2 miljarder dollar i marknadsföring 2017. En teori som Adage försiktigt presenterar är att Samsungs ökade marknadsföring jämfört med 2016 kan bero på deras problematik med Galaxy 7 Note – telefonen som kunde explodera.

Topp 5:

1 Samsung Electronics Co. South Korea Technology $11,2B
2 Procter & Gamble Co. U.S. Personal care $10,5B
3 L’Oréal France Personal care $8,6B
4 Unilever U.K./Netherlands Personal care $8,5B
5 Nestlé Switzerland Food and beverages $7,2B

Värt att notera är också att Alibaba blev nummer ett bland de bolag som ökat sina investeringar mest procentuellt. De spenderade 2,7 miljarder dollar, 105 procent mer än förgående år. Jämförelsevis spenderade Alphabet (Google) 5,1 miljarder dollar under 2017.

Annons

Över hundra miljoner saknas i Brandfactorys konkursbo

BF KK 1800
Ämnen i artikeln: Brandfactory

Stora skatteskulder och 150 underleverantörer drabbade.

Ämnen i artikeln: Brandfactory
redaktionen@branschkoll.se
Annons

36 månaders garanti över hela maskinlinjen

swissQprint trade fair impression 23 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han bygger framtidens skyltbutik

Markus 2 1800

Alla möjliga mindre designade standardskyltar, och unika 3d-printade skyltar, produceras i eget hus och säljs via e-handel.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De får uppdraget att leverera skyltar till Svenska Spels alla ombud

U A 1800

Om upphandlingsvinsten: ”Ännu en bekräftelse på att vår affärsmodell är såväl unik som attraktiv.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tappade största kunden – nu går det lilla bokbinderiet i konkurs

Konkurs 800

”Svårt att få in nya kunder som kan täcka omsättnings- och resultattapp, enligt företaget.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Europeisk aktör köper in sig i anrikt pappersbruk

20240220 Fedrigoni Mohawk News Bg 1x 1800

Den italienska tillverkaren av specialpapper stärker sin position genom förvärv av anrikt pappersföretag.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Utomhuskampanj med dubbla tryck

Marabou 7
Ämnen i artikeln: Havelle Media

För att lansera den nya förpackningen för Marabous chokladkakor går just nu en utomhuskampanj i Sverige storstäder.

Det är reklambyrån Ingo och mediabyrån Publicis som på uppdrag av Mondelez tagit fram kampanjen som går på Clear Channels stortavlor. Tanken var att den gamla förpackningen kläs av för att bli till den nya.

Produktionen står Havelle för som tagit hjälp av Gigantprint för trycket av både den utvändiga förpackningen och affischen inne i skåpet.

Man gjorde totalt tio stycken (5 i Stockholm, 3 i Malmö och 2 i Göteborg), berättar Tobbe Christell på Havelle för Branschkoll.

Ämnen i artikeln: Havelle Media
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Grafiska branschens skatteskuld minskar

skatt print 0324
Ämnen i artikeln: Skatteanstånd

Så här mycket betalade branschen tillbaka senaste månaden.

Ämnen i artikeln: Skatteanstånd
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandrafts vd: ”Fått möjlighet att satsa framåt och expanderar trots lågkonjunktur”

Anders Trillkott ny 1800

Scandraft är i förändring. Branschkoll intervjuar Scandrafts vd Anders Trillkott om vart den nya koncernen är på väg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte för tryckerikoncern

magnus andersson 1800

I kölvattnet av stora omstruktureringar och nedläggningar. Nu byts vd:n ut efter knappt ett år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons