Gå till innehållet

Samsung tar över tronen – lägger mest pengar på marknadsföring av alla

Puls

Den årliga rapporten med de företag som annonserar mest har kommit och Samsung tar över första platsen från Procter & Gamble.

Det är Adage som står för sammanställningen av de 100 bolag som lägger mest pengar på annonsering i världen. På första plats hittar vi alltså Samsung som totalt investerat 11,2 miljarder dollar i marknadsföring 2017. En teori som Adage försiktigt presenterar är att Samsungs ökade marknadsföring jämfört med 2016 kan bero på deras problematik med Galaxy 7 Note – telefonen som kunde explodera.

Topp 5:

1 Samsung Electronics Co. South Korea Technology $11,2B
2 Procter & Gamble Co. U.S. Personal care $10,5B
3 L’Oréal France Personal care $8,6B
4 Unilever U.K./Netherlands Personal care $8,5B
5 Nestlé Switzerland Food and beverages $7,2B

Värt att notera är också att Alibaba blev nummer ett bland de bolag som ökat sina investeringar mest procentuellt. De spenderade 2,7 miljarder dollar, 105 procent mer än förgående år. Jämförelsevis spenderade Alphabet (Google) 5,1 miljarder dollar under 2017.

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll