Logga in

Sammanslagning ger grafiskt storföretag i Göteborg

26 oktober, 2012 | Av: Branschkoll | Dela:

Pressmeddelande 2012-10-25 från Billes och Fototext

De båda anrika grafiska företagen Billes och Fototext går ihop. Tillsammans får företagen 110 anställda, en omsättning på 220 miljoner och ett produktutbud inom trycksaksproduktion som är unikt i Sverige.

Från att ha verkat var för sig sedan början på 60-talet, slår sig nu Billes och Fototext samman och får på så sätt en kompetens och produktbredd som är unik i Sverige.

– Vi kan erbjuda hela spannet från små trycksaker som visitkort och broschyrer till utomhusreklam, butikskampanjer och en hel del specialtryck som exempelvis textilprintning och tryck på ljudabsorbenter, säger Niklas Bille, VD för Billes.

Rent tekniskt blir Fototext en del av Billes, och samgåendet gagnar bägge företagen.

–Billes kändes som en perfekt matchning för oss. Vi har en del överlappande verksamheter där vi tillsammans blir ännu starkare. Men framförallt så har vi mycket verksamhet som kompletterar varandra, säger Fototexts VD Anders Wackfelt.

Till en början kommer Fototext att fortsätta bedriva sin verksamhet som ett dotterbolag. Nästa steg blir att flytta in hos Billes i det nya grafiska hus som man planerar att snart börja bygga i Mölndal. Där vill man samla all sin kompetens under ett och samma tak för att kunna serva kunderna på ett effektivt sett med hela sitt produktutbud.

– Mig veterligen finns det inget annat grafiskt företag som har sådan produktbredd som vi tillsammans nu kommer att erbjuda, säger Niklas Bille.

Växande Postemballage i Jönköping investerar i ökad kapacitet och fler tjänster

Postemballage i Jönköping hjälper tryckerier med både tryck på kuvert och med förpackningar för frakt. Men man gör också profilprodukter, kuvertering, printning, fals- och plock, inplastning och annat inom distribution. Under det gångna året har man växt ytterligare och nu investerar man i ökad kapacitet och fler tjänster. (mer…)

Danagårdlitho marknadsför sina miljösatsningar med ny film

Danagårdlitho berättar i en film om hur man jobbar med miljö- och klimatfrågor.

I en tre minuter lång film berättar Linn om hur tryckeriet Danagårdlitho tänker kring trycksaker och miljö. (mer…)

Debatt: Ta bort priskorgarna i offentliga upphandlingar av trycksaker

Grafiska företag fyller ofta i stora priskorgar i samband med anbud i offentliga upphandlingar. Priserna blir snabbt gamla och tar orimligt mycket tid att fylla i.

Offentliga upphandlingar inom grafisk bransch tar orimligt stora resurser för inblandade företag på grund av upphandlingsprocessen och att många tilldelningar överklagas till domstol. Här presenteras en idé på hur man skulle kunna utveckla och förenkla processen.

Tryckeriet Moo erbjuder sina kunder att investera i bolaget

Moo.com planerar att ta in kapital från sina kunder.

Online-tryckeriet Moo, med produktionsanläggningar i England och USA, undersöker intressent bland sina över en miljon kunder att bli gräsrots-finansiärer.

Smurfit Kappa lanserar leksaker i wellpapp

Smurfit Kappa har lanserat en kollektion med leksaker av papper

4evergreen – en ny allians för fiberbaserade förpackningar

4evergreen är en ny industriallians för aktörer inom fiberbaserade förpackningar. Bland medlemmarna finns flera tunga namn inom förpacknings- och pappersindustrin. (mer…)

Svenskproducerade trycksaker är bäst för miljön – ”blir standard för att beräkna CO2-avtryck för trycksaker”

Åtta.45 är det första svenskägda tryckeriet att certifieras för användning av Climate Calc – som beräknar en trycksaks CO2-avtryck. Nu ska många fler följa efter. (mer…)

Digaloos grundare går vidare – här berättar han varför

Efter försäljningen av Digaloo till Taberg Media Group i mars 2018 väljer nu vd:n Jannes Dahlgren att lämna företaget. (mer…)

Workflow Summit: Finns det för mycket mjukvara i grafisk bransch?

Den 12 november var det dags för den grafiska branschen att lära sig mer om automatisering och arbetsflöden när Grafkoms Workflow Summit 2019 hölls i Stockholm. (mer…)