Logga in

Sammanslagning ger grafiskt storföretag i Göteborg

26 oktober, 2012 | Av: Branschkoll | Dela:

Pressmeddelande 2012-10-25 från Billes och Fototext

De båda anrika grafiska företagen Billes och Fototext går ihop. Tillsammans får företagen 110 anställda, en omsättning på 220 miljoner och ett produktutbud inom trycksaksproduktion som är unikt i Sverige.

Från att ha verkat var för sig sedan början på 60-talet, slår sig nu Billes och Fototext samman och får på så sätt en kompetens och produktbredd som är unik i Sverige.

– Vi kan erbjuda hela spannet från små trycksaker som visitkort och broschyrer till utomhusreklam, butikskampanjer och en hel del specialtryck som exempelvis textilprintning och tryck på ljudabsorbenter, säger Niklas Bille, VD för Billes.

Rent tekniskt blir Fototext en del av Billes, och samgåendet gagnar bägge företagen.

–Billes kändes som en perfekt matchning för oss. Vi har en del överlappande verksamheter där vi tillsammans blir ännu starkare. Men framförallt så har vi mycket verksamhet som kompletterar varandra, säger Fototexts VD Anders Wackfelt.

Till en början kommer Fototext att fortsätta bedriva sin verksamhet som ett dotterbolag. Nästa steg blir att flytta in hos Billes i det nya grafiska hus som man planerar att snart börja bygga i Mölndal. Där vill man samla all sin kompetens under ett och samma tak för att kunna serva kunderna på ett effektivt sett med hela sitt produktutbud.

– Mig veterligen finns det inget annat grafiskt företag som har sådan produktbredd som vi tillsammans nu kommer att erbjuda, säger Niklas Bille.

Två nya byråer: Arkitektbyrå knoppar av marknadsavdelning och blir kommunikationskonsult

Teamet på Hjördis – Tengboms nystartade kommunikationsbyrå. (Bild: Tengbom)

Två nya kommunikationsbyråer har nyligen skapats med koppling till arkitektbyråer. (mer…)

”Branschen är besatt av automatisering” – Grafkom tillbaka med Workflow Summit

Anna Oñate driver OctoBoost, Christian Weyer har startat Crispy Mountain och Kairit Parker från iOnPrint är alla djupt engagerade i att automatisera grafiska flöden. Du träffar dem på Workflow Summit.

Nätverket Grafkom är i höst tillbaka med succén Workflow Summit om arbetsflöden och automatisering. De tre första talarna är nu presenterade – de kommer från Tyskland och Estland – man satsar i år på att ytterligare förstärka det internationella perspektivet. (mer…)

Skatteverkets nya vägledning om moms på trycksaker

Skatteverkets vägledning om skattesatser på tryckta produkter har skrivits om på grund av ny lagstiftning och två nya ställningstaganden.

Förvärvar strategiskt: Heidelberg ska bygga en ”App Store” för tryckerier

Det tyska mjukvarubolaget Crispy Mountain – som utvecklar det helt nya affärssystemet Keyline för grafiska företag – har förvärvats av Heidelberg. (mer…)

Ytterligare 157 miljoner till Readly för att digitalisera tidskrifter

Readly har tagit in 157 miljoner kronor i kapital (mer…)

Intensifierar lobbyarbetet mot Postnord och Strålfors – ”kräver rättning i ledet”

Dagens Industri den 13 juni 2019.

Grafiska Företagen fortsätter tillsammans med Citymail och 21 Grams att kritiserar Postnord för att utnyttja sin dominerande ställning. (mer…)

Drupa gör storsatsning på 3D-print

80 seminarier och massor av inspiration inom 3D-print.

Nytt svenskt papper – av 100% returfiber

Ett nytt och helt returfiberbaserat papper i premiumkvalitet.

API sätter fart på Gelatos tillväxt – flera nya kunder uppkopplade

”Framtiden är individanpassade trycksaker som levereras vid behov med lokal produktion och leverans”. (mer…)