Logga in

Sammanslagning ger grafiskt storföretag i Göteborg

26 oktober, 2012 | Av: Branschkoll | Dela:

Pressmeddelande 2012-10-25 från Billes och Fototext

De båda anrika grafiska företagen Billes och Fototext går ihop. Tillsammans får företagen 110 anställda, en omsättning på 220 miljoner och ett produktutbud inom trycksaksproduktion som är unikt i Sverige.

Från att ha verkat var för sig sedan början på 60-talet, slår sig nu Billes och Fototext samman och får på så sätt en kompetens och produktbredd som är unik i Sverige.

– Vi kan erbjuda hela spannet från små trycksaker som visitkort och broschyrer till utomhusreklam, butikskampanjer och en hel del specialtryck som exempelvis textilprintning och tryck på ljudabsorbenter, säger Niklas Bille, VD för Billes.

Rent tekniskt blir Fototext en del av Billes, och samgåendet gagnar bägge företagen.

–Billes kändes som en perfekt matchning för oss. Vi har en del överlappande verksamheter där vi tillsammans blir ännu starkare. Men framförallt så har vi mycket verksamhet som kompletterar varandra, säger Fototexts VD Anders Wackfelt.

Till en början kommer Fototext att fortsätta bedriva sin verksamhet som ett dotterbolag. Nästa steg blir att flytta in hos Billes i det nya grafiska hus som man planerar att snart börja bygga i Mölndal. Där vill man samla all sin kompetens under ett och samma tak för att kunna serva kunderna på ett effektivt sett med hela sitt produktutbud.

– Mig veterligen finns det inget annat grafiskt företag som har sådan produktbredd som vi tillsammans nu kommer att erbjuda, säger Niklas Bille.

Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v20)

Data för vecka 20 från flera tusen Heidelbergpressar (Bild: Heidelberg)

Vecka 20: Norden återhämtar sig långsamt. Nederländerna nästan tillbaka på normala nivåer.

Printoz satsar och rekryterar i krisen

Dennis Örtenholm till vänster och Tommy Jonsson till höger, tillsammans med försäljningschefen Mikael Björling i mitten.

Printoz som är en del av TS Reklam har anställt två nya medarbetare från ett annat företag i branschen.

Stora förändringar väntar i Postens nya leveransmodell för brev

(Bild: Postnord från film om varannandagsutdelning.)

Med start 2021 ska Posten sluta passera alla brevlådor varje dag för att dela ut brev, tidningar och reklam.

Flera nya ”Corona-projekt” från grafisk bransch runt om i världen

Dekaler för identifikation. (Bild: HP)

Det finns mer än visir och golvdekaler som kan hjälpa till i Coronakrisen.

Från trycksaker till skyddsutrustning – tryckeriet som ställde om

Har producerat en miljon visir till sjukvården. Ska göra satsningen långsiktig.

Merkur Grafisk först i Norge med Climatecalc

Det Oslo-baserade tryckeriet Merkur Grafisk är först ut i Norge med en Climatecalc-certifiering. (mer…)

Bonnier Books förvärvar Stordalens bokförlag i Sverige och Danmark

Håkan Rudels är vd på Bonnier Books. (Bild: Press)

Det blev ett kort inspel på den svenska förlagsmarknaden för Petter Stordalen. (mer…)

Fakta: Så stor är marknaden för produkter med tryck

Ett område med stora möjligheter. Här får du mer kött på benen.

Startar byrå för varumärkesresor

Lars Jönsson på Printforce har dragit igång en ny byråverksamhet med inriktning mot utveckling av varumärken. (Bild: Printforce)

2012 startade Lars Jönsson tryckeriet Printforce i Kungsbacka. Nu tar han det vidare och med nya byrån Behind Brand. De första kunderna är redan med på resan. (mer…)