Logga in

Sälj utrustning och förbrukningsmaterial du inte använder – Grafkom lanserar nordisk marknadsplats

17 juni, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

På nya Grafkom Market kan du enkelt sälja grafisk utrustning och förbrukningsmaterial som du inte längre behöver. Eller hitta en lösning på ett maskinbehov.

Nätverket Grafkom har tagit fram en marknadsplats där företag i branschen kan sälja och köpa maskiner och material för grafisk bransch. Den finns på Grafkoms nya sajt, där man förutom den nya marknadsplatsen, också har slagit ihop de tidigare två separata sidorna för event och nyheter. Nu finns allt samlat på www.grafkom.io.

Det finns redan annonser på Grafkom Market.

Grafkom Market vänder sig till den grafiska branschen i norra Europa som vill köpa och sälja utrustning och material i branschen.

– Vi når ut till en stor del av branschen i Norden och Baltikum. Dels genom våra egna nyhetsbrev, på svenska, engelska och norska men också genom samarbetet med Branschkoll i Sverige, säger Magnus Thorkildsen på Grafkom.

50% prova-på-rabatt

Alla medlemmar i Grafkom kommer att kunna lägga in annonser gratis i början och som läsare av Branschkoll får du 50 procent rabatt genom att använda rabattkoden ”sommar50” när du betalar din annons.

– Grafiska företag kommer kunna göra smarta affärer här. Det finns dessutom många som förmedlar begagnade maskiner – men de har inte samma nätverk av potentiella köpare och här kan Grafkom Market hjälpa dem att nå ut, säger Ola Karlsson som förutom att driva Branschkoll också är med som delägare i Grafkom tillsammans med Magnus Thorkildsen.

Det finns redan ett par annonser inlagda och nu öppnar man upp för alla att publicera sina egna annonser på www.grafkom.io/market.

Priset ligger mellan 50 och 250 euro för en annons beroende på kategori. Testa att annonsera med 50 procent rabatt på din första annons genom att använda rabattkoden ”sommar50”.

Industrigrupp köper etikettverksamheten Märkas av Eson Pac

Mårten Andersson är vd för Volati. (Bilder: Press)

Gör sitt andra etikettförvärv på kort tid – växer snabbt inom etikett.

Elanders byter plattform för digitaltryck i Sverige

Elanders Sverige satsar stort på inkjet.

Trippel-sammanslagning i UK – siktar mot miljardomsättning

Jon Bailey (ProCo) Garry Peeling (Precision) och Jon Tolley (Prime). Tillsammans ska de bygga upp ett av Storbritanniens största tryckerier.

Tre tryckerier i Storbritannien slår sig samman och kommer gemensamt omsätta över en halv miljard kronor – med sikte på en dubblering inom tre år. (mer…)

De investerar i maskin som skräddarsyr lådan efter produkten – helt on-demand

Norska Akershus Reklame Team investerar i lådproduktion on-demand. Den styrs av en app, 3D-skanner finns för att mäta produkterna som ska ligga i och maskinen har ett API.

Tryckeri inleder samarbete med nedlagd tapetfabrik – ska trycka gamla mönster med med ny teknologi

Mönster från den anrika tapetfabriken som stängde på 80-talet får nytt liv med digital teknik.

4Sign breddar sin leverantörsbas – ”en utvärderingsperiod kan man säga”

I dagarna kom ett pressmeddelande om att 4Sign och Signcom inleder ett nytt samarbete. Branschkoll har varit i kontakt med 4Signs kedjeledare Jonas Albinsson som berättar mer om det nya samarbetet och hur det passar in i 4Signs övergripande strategi.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)