Sabis och &repeat i samarbete för mer pantning av takeaway-förpackningar

Jonathan Andersson, (Head of Sales, &Repeat), Katrina Wallroth Ström (Affärsområdeschef, Sabis), Tobias Gustavsson (Driftchef, Sabis)
Jonathan Andersson, (Head of Sales, &Repeat), Katrina Wallroth Ström (Affärsområdeschef, Sabis), Tobias Gustavsson (Driftchef, Sabis) &Repeat

Det stockholmsbaserade matföretaget Sabis driver bland annat restauranger och kaféer. Man har nu anslutit sig till pantsystemet &repeat för att som man säger säkerställa att fler förpackningar återvinns korrekt och att man vill ”bidra till bättre återvinningsvanor”.

&repeat har numera fått in fler än 400 restauranger till pantsystemet för takeaway-förpackningar.

Läs också: Återvinningsmålen långt borta inom takeaway.

Sabis vill vara branschledande inom både mat och miljö, och som ett värdedrivet familjeföretag vill man bidra till goda vanor, skriver man i ett pressmeddelande. Under pandemin ökade takeawayförsäljningen, vilket gör att Sabis vill påverka matgästerna i rätt riktning – att takeaway inte behöver bli en belastning för miljön.

– Att starta detta samarbete med &repeat går helt i linje med vårt hållbarhetsarbete och visionen att vara branschledande inom mat och miljö. Det är ett fantastiskt initiativ och känns spännande att starta resan här, på vår restaurang Retro i Wenner-Gren Center, med en förhoppning om att ta initiativet vidare till flera av våra restauranger.

– Vi vill alltid uppmuntra våra gäster till goda vanor och nu kan de göra gott för miljön genom att panta sina takeaway-förpackningar, säger Katrina Wallroth Ström, Affärsområdeschef Restauranger & Servicetjänster på Sabis i ett pressmeddelande.

Bong Q1 – fortsätter omvandling till ett ”Light Packaging”-företag

Ämnen i artikeln: Bong
Ämnen i artikeln: Bong
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso säljer wellpappanläggningar i Ryssland

Ämnen i artikeln: Stora Enso

En nedskrivning på 35 miljoner euro är redan gjord och övriga förluster uppgår till cirka 55 miljoner euro.

Ämnen i artikeln: Stora Enso
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso lanserar svenskt program för biologisk mångfald

Ämnen i artikeln: Stora Enso
Ämnen i artikeln: Stora Enso
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt vattentåligt papper

Vattenbeständigt och återvinningsbart i systemet för pappersförpackningar.

Smurfit Kappa har utvecklat ett nytt vattentåligt papper vid namn Aquastop. Papperet är vattenbeständigt men fullt återvinningsbart ”trots” detta.

Det nya papperet ingår i företagets Better Planet Packaging-portfölj, som erbjuder det man kallar för ”hållbara alternativ till engångsplaster”.

– Vi är mycket glada över Aquastop och tror att det är ett papper som kommer att bli populärt, särskilt bland dem som transporterar varor i mer krävande miljöer, säger Lars Henriksson, vice vd för produktutveckling på Smurfit Kappa Paper Division, i ett pressmeddelande.

Papperet kommer att visas upp på Smurfit Kappas kundinnovationsevenemang i slutet av maj 2022.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ecolean får miljöutmärkelse för andra året i rad

För andra året i rad har Ecolean belönats med Platinum Ecovadis-medaljen, vilket placerar företagets hållbarhetsarbete bland de högst rankade globalt.

Globala hållbarhetsvärderingsleverantören Ecovadis utvärderar 90.000 företag från över 200 industrier och 160 länder varje år.

– Vi använder de årliga hållbarhetsbetygen från Ecovadis för att få en oberoende bedömning av det arbete vi gör och för att kunna jämföra vårt hållbarhetsarbete med andra företag. Det är med stor stolthet som vi ännu en gång är uppmärksammade bland de bästa en procenten globalt inom hållbarhet, säger Anna Palminger, hållbarhetsdirektör, Ecolean Group i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny rapport: Innovationstakten inom förpackningsutveckling måste öka

200 förpackningsexperter ger sin syn på framtidens livsmedelsförpackning. Här laddar du ner rapporten.

redaktionen@branschkoll.se

Upprop: Två nya grafiska utbildningar – ”vi behöver branschens stöd”

Brobygrafiska kommer under kommande år ta initiativet till att ansöka om att få bedriva två nya utbildningar; Traditionellt grafiskt hantverk och en Lärlingsutbildning med inriktning tryckare.

Ansökningarna är en följd av Grafiska Företagens rekryteringsundersökning 2022 där det framkommer att branschens de kommande åren är i stort behov av kompetens – över tusen personer ska anställas fram till 2024.

Upprop utbildning – tillsammans kompetensförsörjer vi den grafiska branschen

– Som en av få aktörer kvar inom utbildningssektorn i den grafiska branschen behöver vi ta ett omtag och hitta vägar för att tillsammans med branschen bevara, utveckla och utbilda för framtiden, säger Evelina Nilsson, verksamhetsansvarig Brobygrafiska.

Nu söker Brobygrafiska företagskontakter som kan vara med och tycka till om utbildningarna samt intyga att de behövs.

– Ju fler som är med och intygar att dessa utbildningar behövs – desto större är chansen att vi med hjälp av statliga medel har möjlighet att vara med och bidra till en strategisk kompetensförsörjning, menar Evelina Nilsson.

Så om du är företagare i branschen och vet att du behöver anställa grafisk kompetens de kommande åren – se till att fylla i de här fomulären och hjälp till att skapa nya utbildningar:

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vill plantera 2,4 miljarder träd

Kan binda in 220 miljoner ton koldioxid fram till 2032.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Smurfit Kappa ökar kapaciteten i Nybro

Smurfit Kappa investerar 75 miljoner kronor i sin anläggning i Nybro.

redaktionen@branschkoll.se

Arta Plast nyrekryterar

redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]