Så här vill svenska folket ha sin post och reklam

Camilla Börlin och Mikael Bånnsgård berättar mer om svenskarnas preferenser när det kommer till kommunikation.
Camilla Börlin och Mikael Bånnsgård berättar mer om svenskarnas preferenser när det kommer till kommunikation. 21grams

Företaget 21grams gör varje år en undersökning om svenskarnas preferenser när det kommer till kommunikation. Nu har årets resultat kommit och här är de viktigaste insikterna.

21grams har tagit fram sju insikter som till stor del handlar om hur den digitala utvecklingen ska hanteras på bästa sätt. Här har vi valt ett par av de mest intressanta.

Vad vill man ha i den digitala brevlådan? Vilken kanal litar man mest på? Hur får man betalt snabbt? Och var vill man ha sin reklam? Detta är bara några av frågorna.

Förtroendet för olika kanaler

E-faktura och digitala brevlådor står högst i kurs hos svenskarna när det gäller förtroende. E-post slår också det fysiska brevet men gapet mellan de två minskar ganska kraftigt i årets undersökning. 43 procent har förtroende för ett fysiskt brev och 55 procent för e-post.

SMS är den kanal som har lägst förtroende.

QR-kodens uppgång

QR-koden har blivit välkänd bland svenskarna och minskat gapet mellan det fysiska och digitala. Nu skannar över 80 procent av svenskarna QR-koder när de finns tillgängliga, vilket har lett till snabbare betalningar och gör det enklare att till exempel teckna prenumerationer på produkter och koppla upp sig mot olika tjänster.

Annons

Koderna används mest för inloggning, betalning och identifiering. Men 28 procent säger att man använder det för att till exempel hitta till en webbplats och åtta procent för att få ett reklamerbjudande.

Digitala brevlådor

Den digitala brevlådan har ersatt pärmen, fastslår 21grams. Hela 57 procent vill ha sin myndighetspost i en digital brevlåda som till exempel Kivra. Det blir dit man går, istället för till pärmen, när det är dags att göra sin deklaration.

En skillnad i år är att allt fler vill ha även påminnelser för till exempel obetalda fakturor i den digitala brevlådan – tidigare har ett brev på posten varit den mest föredragna kanalen.

– Däremot ser vi ett ganska svalt intresse av att ta emot reklam i den digitala brevlådan och att få reklam via SMS eller med sin e-faktura  är det försvinnande få som önskar.

Reklam – JA TACK

Allt passar alltså inte att skicka i digitalt. Bara 6 procent säger att man vill ha reklam i sin digitala brevlåda.

För reklam är det den fysiska brevlådan som gäller även fortsatt. Av de som faktiskt vill ha reklam är det 52 procent som vill ha den i brevlådan.

Hela rapporten – som innehåller mycket mer information att dyka ner i finns på 21grams.se/kanalvalet. Där finns också ett filmat seminarium som ger en bra sammanfattning av innehållet.

Annons

Wackes blir prisade av kund

wackes strawberrry 1800
Ämnen i artikeln: Wackes

Blev prisade av kär kund.

Wackes firar framgångar i Strawberrys leverantörsutnämningar 2024, där de vann kategorin ”Non-Food supplier of the year” i Norge och blev även nominerade i samma kategori i Sverige. Därutöver erhöll de en nominering i kategorin ”Sustainability supplier of the year”.

– Strawberry är en fantastisk uppdragsgivare som ständigt utmanar oss och ser till att vi tillsammans utvecklas och blir bättre. De har även ett mycket tydligt hållbarhetsfokus som gör det extra roligt att arbeta med dem och att bli nominerad i hållbarhetskategorin är vi väldigt stolta över, säger Eric Styrenius, kundansvarig för Strawberry på Wackes.

Det är inte första gången som delar av Wackes tilldelas priser av Strawberry. Olsson&Co, som gick ihop med Wackes 2022, har utsetts till supplier of the year ett antal gånger genom åren. Men det här är första gången som det nya Wackes prisas och aldrig har bolaget varit nominerat i tre kategorier samma år, skriver Wackes i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Wackes
redaktionen@branschkoll.se
Annons

SCA höjer priset på massa i Europa

Ämnen i artikeln: SCA
Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

16 nordiska vinnare i förpackningstävlingen World Star 2025

WS 25

Förpackningstävlingen World Star har utsett vinnarna för 2025. Här är alla från Norden.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Optigroup ansluter sig till Science Based Targets Initiative

redaktionen@branschkoll.se
Annons

DS Smith har byggt designutställning i wellpapp

bruno mathsson priset
Ämnen i artikeln: DS Smith

Wellpapp är flexibelt, starkt och vackert.

Ämnen i artikeln: DS Smith
redaktionen@branschkoll.se
Annons

GBGT Box utbildar om förpackningens miljöpåverkan – vinner nytt designpris

GBGT Pack 1800
Ämnen i artikeln: GBGT Box

Förra året vann man ett Guldägg i förpackningsdesign. Nu följer man upp projektet med nya ”ärliga förpackningar”.

Ämnen i artikeln: GBGT Box
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso gör stora nedskrivningar – ”krävs mer”

Packaging automation boxing unit 1800
Ämnen i artikeln: Stora Enso

I slutet av förra året meddelade Stora Enso att man gör nedskrivningar på över 8 miljarder kronor.

Ämnen i artikeln: Stora Enso
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tyskt förpackningsföretag stärker positionen på skandinaviska marknaden genom förvärv

Ringmetall

Tyska Ringmetall expanderar till den skandinaviska marknaden genom att förvärva det finska bolaget Hutek.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte på MCC

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Klart: Arkitektkopias rekonstruktion avslutad

Kollage1
Ämnen i artikeln: Arkitektkopia

Fordringsägarna röstade ja till Arkitektkopias plan för skuldnedskrivning.

Förslaget om skuldnedskrivning i Arkitektkopias rekonstruktion röstades igenom utan ändring under planförhandlingen som hölls tisdagen den 14 januari i Solna tingsrätt. Det uppger rådman Evelina Säfwe till Branschkoll.

– Med detta domslut är rekonstruktionen formellt avslutad och den beslutade skuldnedskrivningen i rekonstruktionsplanen kommer nu att verkställas. Berörda parter har röstat ja till planen och ingen har motsatt sig beslutet, säger vd Gunnar Duintjer i en kommentar till Branschkoll.

Branschkoll har tidigare rapporterat om Arkitektkopias rekonstruktion och förslag till nedskrivningar som avser skulder till cirka 200 fordringsägare inklusive Skatteverket.

Gunnar Duintjer blickar nu framåt:

– Arkitektkopia går nu in i 2025 med fokus på att återigen bygga upp en långsiktigt framgångsrik och lönsam verksamhet. Vi vill rikta ett tack till alla de samarbetspartners, leverantörer och kunder som på olika sätt bidragit till att vi nu är igenom denna rekonstruktion, säger Gunnar Duintjer.

LÄS OCKSÅ: Arkitektkopia i rekonstruktion: ”Det förändrar inte den långsiktiga planen”

Ämnen i artikeln: Arkitektkopia
redaktionen@branschkoll.se
Annons