Så här ska Lasertryk växa i Sverige

Esben Mols Kabell grundade Lasertryk för 15 år sedan. Idag omsätter man 320 miljoner kronor och på GrafKom I/O i Borås berättade han hur man ska växa på den svenska marknaden. Över 80 personer var på plats och lyssnade.
Esben Mols Kabell grundade Lasertryk för 15 år sedan. Idag omsätter man 320 miljoner kronor och på GrafKom I/O i Borås berättade han hur man ska växa på den svenska marknaden. Över 80 personer var på plats och lyssnade.

Esben Mols Kabell grundade Lasertryk för 15 år sedan. Idag omsätter man 320 miljoner kronor och på GrafKom I/O i Borås berättade han hur man ska växa på den svenska marknaden. Över 80 personer var på plats och lyssnade.

Esben Mols Kabell grundade Lasertryk för 15 år sedan. Idag omsätter man 320 miljoner kronor och på GrafKom I/O i Borås berättade han hur man ska växa på den svenska marknaden. Över 80 personer var på plats och lyssnade.

”Vi ska in på er marknad!”. Så inledde Esben Mols Kabell, koncernchef för danska Lasertryck, sitt föredrag på GrafKom I/O i Borås i förra veckan. Han berättar att man idag omsätter tre miljoner kronor per månad i Sverige med en stadig tillväxt.

Nästa stora steg är en så kallad ”white-label”-lösning där vem som helst kan använda Lasertryks system för att ta emot jobb och sedan välja om man ska producera själv eller använda Lasertryk som underleverantör.

– Vi har mycket mer att hämta både i Sverige och Danmark, berättar Esben.

Lasertryck grundades för 15 år sedan och har sedan dess växt snabbt och 2014 omsätter man 320 miljoner svenska kronor med en god marginal. Man är nu det näst största – och det mest lönsamma – tryckeriet i Danmark berättar Esben.

Varje vecka går upp till 4.000 jobb genom tryckeriet och den största delen – men inte allt – beställs av kunderna via webben.

En av hemligheterna till framgångarna är att man lyckas behålla sina kunder. Esben fullkomligt kastar ur sig siffror och statistik och ett exempel är att av de 100 största kunderna man hade för sju år sedan så finns 96 fortfarande kvar.

Hjälpa andra – och få nya kunder

Med utgångspunkten i att hjälpa andra att lyckas med sina företag har grundarna till lasertryck skrivit boken ”111 tips du kommer att älska”. Boken handlar om hur

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

ÅF installerade två padelbanor på nya kontoret – nu flockas kunderna

Padel Rickard

En återförsäljare i Stockholm har installerat två padelbanor i anslutning till sitt kontor och därmed fått både nya och gamla kunders uppmärksamhet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte hos leverantör

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Först i världen med GOTS-certifierade knappar

buttons knappar
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Blir en norsk mässa i augusti också

Den norska branschförening för profilreklam NBR berättar i ett nyhetsmeddelande att deras branschmässa på Scandic Sjølyst ska hållas i augusti i år.

Mässan har inte ägt rum sedan pandemin bröt ut och kommer hålla på 23-24 augusti från 09 till 16, branschfesten/prisutdelningen Blekksprutens kommer även den genomföras, den firar dessutom 20 års jubileum, mer om festen här.

Ej öppet för slutkund vi förväntar oss att alla respekterar det

I den engelska versionen av nyhetsinlägget om mässan skriver man att:

Det här är en viktig och effektiv mötesplats för hela profilbranschen så skicka inbjudningar till era norska distributörer. Men kom ihåg att bara bjuda in distributörer det här är viktigt och vi förväntar oss att alla respekterar det.

Mer information om mässan samt anmälan hittar du här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Peter ”Foppa” Forsberg köper Rizzos skoverksamhet

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Torsten forsätter satsa på pingisen – ska börja tillverka priser

glasblåsning

Svenska Bordtennisförbundet och New Wave Group utökar nu sitt samarbete och tecknar två nya avtal därDestination Kosta blir ”Official Championship Partner” och ”Official Trophy Partner”. Och NWG kommer stödjaSvenska Bordtennisförbundets landslagsverksamhet i form av lägerverksamhet samt priser till tävlingsverksamheten

– Det känns naturligtvis spännande att förstärka banden ytterligare med New Wave Group. Våra landslag har efter senaste tidens framgångar ett ökat exponeringsvärde och då ligger det rätt i tiden med den här typen av partnersamarbete där vi hjälper varandra utveckla våra respektive verksamheter. New Wave Group med bland annat varumärkena Kosta Boda och Destination Kosta känns mycket intressanta och med tanke på SBTF:s långsiktiga målsättning att nå nya målgrupper och växa bordtennisen ser jag stor potential och ett flertal lovande synergieffekter, säger Dennis Lindahl, Svenska Bordtennisförbundets ordförande.

LÄS OCKSÅ: Craft ska klä svenska bordtennis-landslaget

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konsumenter rasar mot Ellos – tycker deras hållbarhetsarbete är greenwashing

Ämnen i artikeln: Textil

Kommer krävas allt större ansträngningar för att få använda ”H-ordet” framöver.

Ämnen i artikeln: Textil
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rekordhöga medieinvesteringar i april trots oroligheter – utomhus dominerade

Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern

I april ökademedieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, med 23,9 procent jämfört med samma period förgående år. Det är det tredje bästa resultatet för en aprilmånad sedan mätningarna började.

Månadens stora vinnare blev mediekategorin utomhus/trafikreklam med en ökning om 53,7 procent. Totalt förmedlades under april över 1,4 miljarder kronor, skriver Sveriges Mediebyråer.

– Efter en tillfällig nedgång i mars, som delvis berodde på periodisering, är medieinvesteringarna tillbaka med full styrka i april. Kriget i Ukraina, hög inflation och ökande konsumentpriser verkar inte påverka annonsörerna –noteringen för april är den tredje högsta i Mediebyråbarometerns historia. Ackumulerat har medieinvesteringarna växt med 13,2 procent hittills i år och trots oroligheter i vår omvärld präglas mediemarknaden just nu av högt tryck och stark tillväxt. Det är tydligt att det fortsatt råder positiva tongångar i reklambranschen, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.

Det fanns några kategorier med negativ tillväxt också, främst dagspress kväll som backade 23,4 procent. Även kategorierna DR/Annonsblad samt bio backade.

”Massmedia slutsålt”

Det har varit hög efterfrågan på breda kanaler och TV samt utomhus/trafikreklam stod tillsammans för 44 procent av de totala medieinvesteringarna under månaden, alltså strax under 700 miljoner kronor.

Den höga efterfrågan på massmedier gör att dessa kanaler mer eller mindre är slutsålda. Även allas våran favoritkanal print hade ett uppsving och ökade med 10 procent under månaden.

Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nilssons Tryckeri köper Jako Tryckeri

Ämnen i artikeln: Nilssons Tryckeri

Breddar utbudet och får in nya produkter som pärmar, menyer, lådor och boxar.

För en tid sedan skrev Branschkoll att Jako Tryckeri i Torup var till salu. Nu står det klart att köparen är Nilssons Tryckeri i Bjärnum.

Jako Tryckeri tas in som en bifirma till Nilssons och även kvar som varumärke. Man ska fortsätta tillverka och sälja spiralbundna anteckningsböcker och broschyrer samt klädda pärmar och lådor. Perga of Sweden är ett varumärken som man använder mot marknaden och man är representanter för Italienska Lediberg som tillverkar anteckningsböcker.

Jako har en omsättning på mellan sju och åtta miljoner kronor och har idag sex medarbetare. Tillverkningen ska ligga kvar i Torup.

– Anders Öberg som drivit Jako är kvar i bolaget i cirka åtta månader och det finns i dagsläget inga planer på att flytta verksamheten, berättar Anders Jacobsson på Nilssons Tryckeri för Branschkoll.

Med förvärvet breddar Nilssons Tryckeri sitt erbjudande kring anteckningsböcker, block och mappar och tillför också nya produkter som pärmar, menyer, lådor och boxar med tillverkning i egna fabriker i Bjärnum och Torup.

– Vi talar om en tilltalande kombination av form, tryck och material som förstärker budskapet genom produkter som är Svanenmärkta eller FSC-godkända, berättar Anders Jacobsson.

Tack vare produktion på två ställen säger man sig säkerställer både kvalitet och ledtider

– Vi ser med glädje fram emot att kunna erbjuda ett sortiment av produkter som stärker våra kunders möjlighet att profilera sig på sin marknad.

Ämnen i artikeln: Nilssons Tryckeri
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skogsbolagens lönsamhet raketökar

Q1-resultaten är MER än tillfredsställande för flera av skogs- och pappersbolagen.

✔️8 bolag ökar vinsten med över 100% ✔️6 bolag har en ebit-marginal över 20% ✔️ Alla ökar försäljningen

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]