Så här ska Lasertryk växa i Sverige

Esben Mols Kabell grundade Lasertryk för 15 år sedan. Idag omsätter man 320 miljoner kronor och på GrafKom I/O i Borås berättade han hur man ska växa på den svenska marknaden. Över 80 personer var på plats och lyssnade.
Esben Mols Kabell grundade Lasertryk för 15 år sedan. Idag omsätter man 320 miljoner kronor och på GrafKom I/O i Borås berättade han hur man ska växa på den svenska marknaden. Över 80 personer var på plats och lyssnade.

Esben Mols Kabell grundade Lasertryk för 15 år sedan. Idag omsätter man 320 miljoner kronor och på GrafKom I/O i Borås berättade han hur man ska växa på den svenska marknaden. Över 80 personer var på plats och lyssnade.

Esben Mols Kabell grundade Lasertryk för 15 år sedan. Idag omsätter man 320 miljoner kronor och på GrafKom I/O i Borås berättade han hur man ska växa på den svenska marknaden. Över 80 personer var på plats och lyssnade.

”Vi ska in på er marknad!”. Så inledde Esben Mols Kabell, koncernchef för danska Lasertryck, sitt föredrag på GrafKom I/O i Borås i förra veckan. Han berättar att man idag omsätter tre miljoner kronor per månad i Sverige med en stadig tillväxt.

Nästa stora steg är en så kallad ”white-label”-lösning där vem som helst kan använda Lasertryks system för att ta emot jobb och sedan välja om man ska producera själv eller använda Lasertryk som underleverantör.

– Vi har mycket mer att hämta både i Sverige och Danmark, berättar Esben.

Lasertryck grundades för 15 år sedan och har sedan dess växt snabbt och 2014 omsätter man 320 miljoner svenska kronor med en god marginal. Man är nu det näst största – och det mest lönsamma – tryckeriet i Danmark berättar Esben.

Varje vecka går upp till 4.000 jobb genom tryckeriet och den största delen – men inte allt – beställs av kunderna via webben.

En av hemligheterna till framgångarna är att man lyckas behålla sina kunder. Esben fullkomligt kastar ur sig siffror och statistik och ett exempel är att av de 100 största kunderna man hade för sju år sedan så finns 96 fortfarande kvar.

Hjälpa andra – och få nya kunder

Med utgångspunkten i att hjälpa andra att lyckas med sina företag har grundarna till lasertryck skrivit boken ”111 tips du kommer att älska”. Boken handlar om hur

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Smålandstryckeri förvärvas av förpackningsbolag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk grafisk kedja ska inta Norge

redaktionen@branschkoll.se
Annons

NI Solutions ska sälja HP Latex – tar över från Papyrus

NI Solutions tar över Papyrus HP-agentur.

I höstas meddelade Papyrus att man slutar sälja HPs storformatssortiment. Nu är det klart att det blir NI Solutions som tar över kontraktet med HP efter att ha köpte verksamheten från Papyrus.

NI Solutions utökar därmed sitt sortiment med HP Latex och HP Pagewide XL inklusive service.

– Vi är övertygade om att detta är en mycket bra lösning och att våra kunder och deras produktionslösningar kommer att vara i trygga händer hos NI Solutions. Affären mellan oss och NI Solutions är klar och ambitionen är att NI Solutions tar över driften from 2022-02-01. Under januari månad vänder ni Er fortsatt till oss på Papyrus, säger Johan Svedung, försäljningschef på Papyrus.

Niclas Ulriksson som varit huvudansvarig för HP försäljningen på Papyrus följer med över till NI Solutions och blir säljare och produktansvarig för alla HP-produkter i NIs sortiment.

– Verksamheten kommer att integreras i vår storformatsavdelning. Uppstarten är redan i gång och snart kommer HP:s produkter att finnas på våra webb- och säljkanaler, skriver NI i ett meddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Logistik- och efterbehandlingsbolag i rekonstruktion

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Globala jättar investerar i svensk förpacknings-startup

Produktionen kan vara igång under 2022.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Äntligen – den påfyllningsbara tandkrämstuben är här

redaktionen@branschkoll.se
Annons

En ”Popfree” Industri – projekt för att få bort PFAS

Många företag vill fasa ut PFAS, och är beredda att gå före kommande regleringar. Här är 22 av dem.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Plastindustritäta Småland ska öka plaståtervinningen med nytt projekt

Det saknas samordnade initiativ för att göra polymerindustrin mer hållbar. Nu kommer det ett sådant på initiativ av Handelskammaren i Jönköping.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Plasttillverkare ska öka cirkuläriteten

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Omfattande viktig certifiering till livsmedelsföretag i Sverige

Certifieringen B Corp växer nu med fler företag som har verksamhet i Sverige. Många förpackningsföretag finns på listan men ännu inga svenska.

redaktionen@branschkoll.se
Annons