Så här investerar svenska företag i marknadsföring – bransch för bransch

Sveriges största varumärken har gjort stora förändringar i sina marknadsbudgetar senaste året. Resumé har gjort en branschvis genomgång av förändringarna – som är viktig läsning för alla som hjälper dem med marknadsföring. Spelbolag och apotek i toppen – telekom och kläder i botten.
Medieinvesteringarna ökat det senaste året ökat i 9 av 14 branscher – se hela listan nedan.
Adresserad och o-adresserad direktreklam, utomhus och andra tryckta medier ser alla stora svängningar beroende på bransch. Exempelvis har klädbranschen minskat sina investeringar i ADR med -32 procent samtidigt som utomhus ökat med 25 procent. Hemelektronikbranschen har ökar i ADR med 26 procent. Skillnaden mellan branscherna är väldigt stora.
Apoteken är den bransch som efter spelbolag ökat mest – och för dem är adresserad direktreklam en av de viktigaste kanalerna.
Vill komma bort från massutskick med erbjudanden
Inom livsmedelsbranschen dominerar oadresserad direktreklam – som visserligen backade något med -3,4 procent – men fortfarande investerade branschen 1,13 miljarder i mediet. Men man vill förändra detta.
Branschen vill komma bort från massutskick och bli mer relevanta i sina budskap – i alla kanaler. Icas marknadschef har sagt så här i en intevju: ”Hela branschen gör massutskick med erbjudanden, men den procentuella inlösen är ganska låg. Det finns ett otroligt svinn i det”
På resume.se kan du läsa hur respektive bransch förflyttat sina investeringar mellan olika medier.
Så här har olika branscher förändrat sina investeringar i marknadsföring senaste året
Spelbolag | +34,5 procent |
Apotek | +27,7 procent |
Snabbmat | +23,3 procent |
Resebolag | +13 procent |
Optiker | +7,9 procent |
Försäkringsbolag | +7,1 procent |
Drivmedel | +1,4 procent |
Bilar | +1 procent |
Livsmedel | +0,7 procent |
Byggvaruhus | -1,2 procent |
Hemelektronik | -4,1 procent |
Banker | -7,5 procent |
Kläder | -9 procent |
Telekom | -13,8 procent |
Resumés rapport finns här.