Gå till innehållet

Så här investerar svenska företag i marknadsföring – bransch för bransch

Puls

Sveriges största varumärken har gjort stora förändringar i sina marknadsbudgetar senaste året. Resumé har gjort en branschvis genomgång av förändringarna – som är viktig läsning för alla som hjälper dem med marknadsföring. Spelbolag och apotek i toppen – telekom och kläder i botten.

Medieinvesteringarna ökat det senaste året ökat i 9 av 14 branscher – se hela listan nedan.

Adresserad och o-adresserad direktreklam, utomhus och andra tryckta medier ser alla stora svängningar beroende på bransch. Exempelvis har klädbranschen minskat sina investeringar i ADR med -32 procent samtidigt som utomhus ökat med 25 procent. Hemelektronikbranschen har ökar i ADR med 26 procent. Skillnaden mellan branscherna är väldigt stora.

Apoteken är den bransch som efter spelbolag ökat mest – och för dem är adresserad direktreklam en av de viktigaste kanalerna.

Vill komma bort från massutskick med erbjudanden

Inom livsmedelsbranschen dominerar oadresserad direktreklam – som visserligen backade något med -3,4 procent – men fortfarande investerade branschen 1,13 miljarder i mediet. Men man vill förändra detta.

Branschen vill komma bort från massutskick och bli mer relevanta i sina budskap – i alla kanaler. Icas marknadschef har sagt så här i en intevju: ”Hela branschen gör massutskick med erbjudanden, men den procentuella inlösen är ganska låg. Det finns ett otroligt svinn i det”

resume.se kan du läsa hur respektive bransch förflyttat sina investeringar mellan olika medier.

Så här har olika branscher förändrat sina investeringar i marknadsföring senaste året

Spelbolag+34,5 procent
Apotek+27,7 procent
Snabbmat+23,3 procent
Resebolag+13 procent
Optiker+7,9 procent
Försäkringsbolag+7,1 procent
Drivmedel+1,4 procent
Bilar+1 procent
Livsmedel+0,7 procent
Byggvaruhus-1,2 procent
Hemelektronik-4,1 procent
Banker-7,5 procent
Kläder-9 procent
Telekom-13,8 procent

Resumés rapport finns här.

Läs mer

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll