Logga in

Så här gick 2019 för Åtta.45 – Sålde stora tryckpressen före pandemin

28 augusti, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Åtta.45 tappade drygt sex procent av försäljningen under 2019 och omsatte 420,9 (449,5) miljoner kronor. Rörelseresultatet skrev till 5,2 miljoner kronor och i detta ingår ”Realisationsresultat vid försäljning av tillgångar” med 8,9 miljoner kronor. Under året sålde man sin stora Heidelbergpress som man ersatte med en 50×70-press som flyttades från CA Andersson i Malmö vars konkursbo man köpte i december 2019. ”Vi hade riktigt tur och fick den stora maskinen såld innan krisen”, sa vd Erik Mauritzon till Branschkoll tidigare i år. I koncernredovisningen skriver man att hösten 2019 beslutades att lägga ned produktionen i Vårgårda och att enbart ha ett försäljningskontor i Alingsås. Under året har man jobbat med att anpassa verksamheten till den mindre marknaden och man skriver att ”förutsättningarna för 2020 är riktigt bra”. Under året beslutades om en ny plattform till e-handeln, som kommer att sjösättas under 2020. Soliditeten stärktes något till 25 (23) procent.
O: 420,9 (449,5) R: 5,2 (4,0) M: 1,2 % (0,9 %) A: 196 (206)
År: 2019dec W: www.atta45.se

Teckenförklaring:
O
=Nettoomsättning, R=Rörelseresultat, M=Vinstmarginal (R/O), A=Antal anställda, År: Räkenskapsårets slut
Alla siffror i MSEK

Industrigrupp köper etikettverksamheten Märkas av Eson Pac

Mårten Andersson är vd för Volati. (Bilder: Press)

Gör sitt andra etikettförvärv på kort tid – växer snabbt inom etikett.

Elanders byter plattform för digitaltryck i Sverige

Elanders Sverige satsar stort på inkjet.

Trippel-sammanslagning i UK – siktar mot miljardomsättning

Jon Bailey (ProCo) Garry Peeling (Precision) och Jon Tolley (Prime). Tillsammans ska de bygga upp ett av Storbritanniens största tryckerier.

Tre tryckerier i Storbritannien slår sig samman och kommer gemensamt omsätta över en halv miljard kronor – med sikte på en dubblering inom tre år. (mer…)

De investerar i maskin som skräddarsyr lådan efter produkten – helt on-demand

Norska Akershus Reklame Team investerar i lådproduktion on-demand. Den styrs av en app, 3D-skanner finns för att mäta produkterna som ska ligga i och maskinen har ett API.

Tryckeri inleder samarbete med nedlagd tapetfabrik – ska trycka gamla mönster med med ny teknologi

Mönster från den anrika tapetfabriken som stängde på 80-talet får nytt liv med digital teknik.

4Sign breddar sin leverantörsbas – ”en utvärderingsperiod kan man säga”

I dagarna kom ett pressmeddelande om att 4Sign och Signcom inleder ett nytt samarbete. Branschkoll har varit i kontakt med 4Signs kedjeledare Jonas Albinsson som berättar mer om det nya samarbetet och hur det passar in i 4Signs övergripande strategi.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)