Så här fragmenterar varumärkesägarna förpackningstillverkningen
Xavier Boutevillain är fabrikschef på förpackningstryckeriet Haubtmann som ingår i koncernen Autajon med 36 anläggningar runt om i världen. De producerar förpackningar inom många olika områden och har investerat i en digital big- och stansmaskin från Highcon. I en intervju med Inkish berättar Xavier Boutevillain om upplägget och hur den fungerar i samarbete med tryckpressarna och kunderna. Se intervjun nedan.
– Våra kunder sa till oss att investera i digitalt tryck – men vi menar att det spelar ingen roll om vi trycker digitalt eller i offset när vi har en flaskhals efter trycket. Därför investerade vi i digital efterbearbetning först, säger Xavier Boutevillain.
I och med möjligheterna man fått med investeringen tar man nu fram helt nya produkter och ska växa till nya marknader. Utvecklingen mot mindre upplagor passar väl in med en laserstans enligt Xavier. Varumärkesägarna skapar specialförpackningar till olika försäljningsställen även om det är samma produkt, vilket Xavier beskriver som ”fragmentation of packaging”.
– Under tiden vi nu lär oss använda maskinen så skapar vi innovationer tillsammans med våra kunder.
Kunderna vill inte längre ha några lager och man vill ändra sina produkter så ofta det går.
– En produkt blir ofta gamal redan efter sex månader.
Se hela intervjun på Youtube eller nedan.