Logga in

Så här fragmenterar varumärkesägarna förpackningstillverkningen

31 januari, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Xavier Boutevillain är fabrikschef på förpackningstryckeriet Haubtmann som ingår i koncernen Autajon med 36 anläggningar runt om i världen. De producerar förpackningar inom många olika områden och har investerat i en digital big- och stansmaskin från Highcon. I en intervju med Inkish berättar Xavier Boutevillain om upplägget och hur den fungerar i samarbete med tryckpressarna och kunderna. Se intervjun nedan.

– Våra kunder sa till oss att investera i digitalt tryck – men vi menar att det spelar ingen roll om vi trycker digitalt eller i offset när vi har en flaskhals efter trycket. Därför investerade vi i digital efterbearbetning först, säger Xavier Boutevillain.

I och med möjligheterna man fått med investeringen tar man nu fram helt nya produkter och ska växa till nya marknader. Utvecklingen mot mindre upplagor passar väl in med en laserstans enligt Xavier. Varumärkesägarna skapar specialförpackningar till olika försäljningsställen även om det är samma produkt, vilket Xavier beskriver som ”fragmentation of packaging”.

– Under tiden vi nu lär oss använda maskinen så skapar vi innovationer tillsammans med våra kunder.

Kunderna vill inte längre ha några lager och man vill ändra sina produkter så ofta det går.

– En produkt blir ofta gamal redan efter sex månader.

Se hela intervjun på Youtube eller nedan.

21 Grams gör stort förvärv

21 Grams har förvärvat 100 procent av aktierna i Mailworld Group,

Reklamkakan 2018 – fysisk kommunikation står stark (med några självklara undantag)

IRM har släppt sin årsrapport för 2018.

Svenska tryckeri-chefer

Lite branschstatistik.

Fälls för ”vilseledande” miljökommunikation – hur kommunicerar du?

Vilseledande: ”För varje tugga hjälper du till att rädda klimatet”.

Kodaks flexoverksamhet får nytt namn – försäljningen klar

Nya namnet hämtas från historien – och blickar framåt.

Det nya namnet på Kodaks sålda flexo-del blir Miraclon – men varumärket Kodak består. (mer…)

Mässa: Retail experience live – lär dig mer om konsumentbeteenden, shopping och kommunikation

15 och 16 maj hålls mässan Retail experience live i Kista där ett gäng utställare och föreläsare berätta om alla de senaste trenderna inom retail. Bland bolagen som ställer ut finns flera grafiska företag

Bertelsmann Printing Group stänger tryckeri, byter ledning och effektiviserar

Dirk Kemmerer blir ny vd för Bertelsmann Printing Group. (Bild: Bertelsmann)

Bertelsmann Printing Group, en av Europas största tryckeri-koncerner med 8.000 anställda, meddelar förändringar i koncernen:

Elon gör om 300 butiker – de får uppdraget

Elons över 300 butiker ska få helt nytt utseende – för detta har man valt två partners för extern skyltning och butiksinredning. 

Europas största boktryckeri har bytt ägare igen

Efter bara nio månader har man sålt de 16 tryckerierna. (mer…)