Logga in

Så här föredrar omvärlden att få sin reklam – digitalt irriterar

15 mars, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

62 procent tycker digital reklam är irriterande – och använder programvara för att blockera den.

I en omfattande studie som genomfördes 2017 fick över 10.000 konsumenter från 10 olika länder redogöra för sina preferenser beträffande att ta emot information via print eller digitalt.

Studien som genomförts av Two Sides visade bland annat att konsumenter litar på och uppskattar det tryckta mediet, samt att läsaren ges en djupare förståelse av information som är tryckt.

Studien är uppdelad i sex olika kategorier och nedan tittar närmare på ”Marknadsföringspreferenser”. I den här undersökningen har deltagarna fått svara på hur de interagerar med digital reklam jämfört med tryckt reklam.

Marknadsföring online versus print

62 procent av alla deltagare tycker att digital reklam är irriterande och oftast irrelevant. 58 procent litar inte på många av de annonser som de ser online, och lika många gör sitt bästa för blockera digital reklam genom exempelvis så kallade ”ad-blockers”.

Vidare så uppgav 46 procent av deltagarna att de var mer sannolikt att de skulle agera på en reklam de sett i en dagstidning eller i ett magasin, jämfört med om de såg samma reklam online. Och lika många svarande att de ger mer uppmärksamhet åt marknadsföringsmaterial som de får i en broschyr eller via post än motsvarande information som de får via e-post.

Studien i sin helhet hittar du här.

Arctic med nytt is-vitt papper

Efter White, Highwhite och Ivory kommer nu Ice i Arctic Papers serie Arctic Volume. (mer…)

Snabbväxande online-tryckeri och Landa kommer till Print Next den 7 maj

Koen Vlieghe från Landa och Wouter Haan som driver ett snabbväxande onlinetryckeri delar med sig av sin kunskap på Print Next den 7 maj.

Grafkom arrangerar den 7 maj nätverksträffen Print Next tillsammans med Grafiska Företagen och Nopa. Nu börjar talarna presenteras och på listan finns företag som Landa och Simian. (mer…)

Alsander och Stålhäll ska leda Brandfactory efter rekonstruktionen

Brandfactory har avslutat sin rekonstruktion och Martin Alsander tar över som koncernchef.

Addbrands trycksaker finns nu hos Unitedprofile – enkelt tillgängliga hos anslutna återförsäljare

Johannes Råsbrant, marknadschef på Addbrand och Mange Lindblad, vd på Unitedprofile.

Den senaste leverantören att ansluta sig till Unitedprofile är trycksaksproducenten Addbrand – som blir den första leverantören hos Unitedprofile vars huvudfokus ligger på just trycksaker. (mer…)

Så påverkar Coronaviruset branschen

Coronavirus är egentligen en grupp av olika virus, det senast upptäckta viruset heter Novel coronavirus 2019 (2019-nCoV). Namnet kommer från latinets ord för krona ”Corona” eftersom viruset påminner om just en krona. (Bild virus: WHO)

I skrivande stund är över 60.000 bekräftat smittade av Coronaviruset och över 1.300 av dessa har lett till dödsfall. Viruset har dominerat mediebevakningen världen över de senaste veckorna, allmänheten är orolig och många drar sig för att resa till framförallt Kina, men även Asien generellt. Men hur påverkar viruset vår bransch?

Kraftigt ökat intresse för information om hållbarhet och det tryckta mediet

Niklas Bille var snabb med att börja använda information om det tryckta mediets hållbarhet från Two Sides – som bland annat tagit fram en broschyr om myter och fakta kring tryck och papper. (Bilder: Two Sides Nordics)

Two Sides, som informerar om det tryckta mediets hållbarhet, blir allt mer aktiva i Norden. Nyligen öppnade man upp för lokala företag att bli partners och har redan fått med sig elva företag i Norden och Baltikum – varav tre svenska och fyra norska tryckerier. (mer…)

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Jasmine Jilltoft och Anna Pramborn som ska jobba på Scanlux nyetablerade kontor i Helsingborg.

Danska förpackningsaktören Scanlux Packaging öppnar kontor i Helsingborg.

Strejken är över: Finska pappersindustrin har ett nytt kollektivavtal

Nu kan papper lastas igen i finska hamnar. (Bild: Wikimedia Commons, Hummelhummel [CC BY-SA])

Den finska strejken i pappersindustrin är över. (mer…)

Komori utökar med efterbehandling inom civitryck – förvärvar MBO

Japanska Komori utökar sin produktportfölj med falsmaskiner genom att förvärva tyska MBO. Detta betyder att MBO gör ett nytt försök att sälja verksamheten. (mer…)