Så här får du Branschkoll att skriva om dig, din produkt eller ditt företag

Handsome young man
Handsome young man

Har du världens bästa produkt eller tjänst att sälja? Känner du dig ignorerad av nyhetssajter och tidningar i din bransch? Redaktionen på Branschkoll har satt ihop en guide som förbättrar dina odds att synas rejält – om du följer våra råd vill säga.

I den här guiden hittar du tips på saker som är bra att tänka på när det gäller att dela information till redaktioner som skriver för olika branscher – om du vill att de ska sprida ditt budskap i sina kanaler.

Här handlar det om hur vi tänker på Branschkoll – med det är självklart gångbart i kontakten med seriösa redaktioner inom andra branscher också.

Jobbar du med något av följande – trycksaker, produktmedia eller maskiner, material och tjänster till dessa branscher – och vill synas på Branschkoll eller Branschkoll Promotion så följ dessa råd.

Når ut brett

Branschkoll har under en lång tid varit en kunskapsportal för den grafiska branschen och sedan lite mer än ett år tillbaks så innefattar Branschkolls omvärldsbevakning även produktmedia-sfären. Branschkoll når i dagsläget en majoritet av beslutsfattarna i både den grafiska branschen och produktmedia-branschen.

Vi har tagit fram den här guiden eftersom alla är olika bra på att kommunicera. Många är fantastiskt duktiga på att förse oss med relevant information och om du känner igen dig i den beskrivningen kan du sluta läsa nu. Men så finns det också många företag som aldrig kommunicerar, eller gör det på ett irrelevant sätt. Vår förhoppning är att den här guiden ska göra det lite enklare för dig att förstå hur vi arbetar med information.

Hör av dig till oss när…

  • Du förvärvat eller sålt ett företag.
  • Du anställt en ny person med ett specifikt ansvarsområde (marknadschef, vd, produktionsansvarig, hållbarhetsansvarig osv).
  • Du har flyttat din verksamhet till en ny lokal, byggt ut eller skaffat ett kontor eller en anläggning till.
  • Du börjat sälja eller tillverka en ny produkt som expanderar ditt erbjudande.
  • Du har köpt in ny utrustning – om du gjort en investering som är signifikant för ditt företag oavsett hur stort eller litet så lyssnar vi gärna.
  • Du har gjort en större försäljning av utrustning eller tjänst.
  • Du tecknat ett, för ditt företag, stort avtal med en ny eller gammal kund.
  • Du känner att du bara måste berätta något.

Tänk på att…

  • Alla älskar bilder. Så förse oss gärna med en bild på dig, dina lokaler, din senaste medarbetare eller vad det nu är nyheten handlar om. Men om det inte är möjligt att förse oss med en bild så hjälper vi dig gärna att illustrera.
  • Vi tycker det är jättekul att träffas men har, precis som du, ganska mycket att göra på dagarna. Så i den mån det går så föredrar vi att ta emot information via mejl eller telefon. Men om det passar med en träff så ser vi såklart till att det blir så. Och du är alltid välkommen att besöka oss i våra lokaler i centrala Stockholm.
  • Berätta för oss hur det känns och som det är, vi sorterar dagligen bort dussintals klyschor och intetsägande citat för att bespara våra läsare tiden. Informativa och välformulerade citat kommer alltid med, intetsägande snick-snack kommer aldrig med.
  • Nyheter är en färskvara, skjut inte upp ett samtal i fyra månader, att dela med sig av information behöver inte ta mer än fem minuter.
  • Det finns olika sorters format på Branschkolls artiklar, vi har alltifrån ”I korthet” som är två meningar, till reportage som tar en kaffekopp att läsa. Vi anpassar helt enkelt längden efter hur mycket information som finns tillgänglig. Det är okej att bara ha en snutt och det är okej dumpa fem A-4 sidor utan styckeindelning på oss.
  • Det är såklart inte säkert att vi skriver om dig bara för att du hör av dig.
  • Branschkoll har utgivningsbevis från Myndigheten för radio och tv vilket betyder att en källa som vill vara anonym har rätt enligt lag att vara det.
  • Vi hjälper dig så att det blir bra. Vi har lång erfarenhet av att hantera information och du kan alltid lita på att vi hjälper dig och att vi har full koll på vad som är ”on and off the record”.

Det är enkelt

Alla har en historia eller en nyhet att berätta då och då, och det behöver inte vara svårt. Det behövs inga pressmeddelanden eller infografik på sociala medier. Ring oss, mejla oss, hjälp oss att hjälpa dig kommunicera med dina kunder och branschkollegor. De bästa Branschkoll-artiklarna är de som ännu inte är skrivna.

Så här tar du kontakt med oss

Du når Branschkoll på flera olika sätt. Enklast är att maila eller ringa oss. Eller fylla i formuläret här.

PS. Kommer du inte på något att säga just nu men ändå vill visa upp ditt varumärke så finns vårt ”branschtorg” – där du kan ha en banner på Branschkoll eller Branschkoll Promotion.

Annons

Posterföretag i konkurs

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenskt tryckeri säljer i Norge – och blir stor aktieägare i nya koncernen

Konsoliderar marknaden för effektiv kommunikation i print och digitala medier.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Daniel Redner till Scandraft

Ämnen i artikeln: Scandraft

Daniel Redner har lämnat Brand Factory efter tolv år. Hans nya jobb blir som säljare på Scandraft i Stockholm.

Samtidigt så kliver Lucas Fagerberg, som redan jobbar på Scandraft, också över till säljteamet i Stockholm

– Daniel är uppvuxen i den grafiska branschen och har de senaste tolv åren arbetat på Brand Factory. Lucas är en hockeykille som har arbetat på Scandraft de senaste åren och tar nu klivet till säljare. Både Daniel och Lucas kommer att ta hand om våra kunder i Stockholmsregionen och är på plats från den 15 augusti, skriver Scandraft i ett meddelande.

Scandraft är leverantör av material för bild, dekor och reklam.

Ämnen i artikeln: Scandraft
redaktionen@branschkoll.se
Annons

5 ledaregenskaper att ha med i ditt CV

Att inkludera ledarskapsförmåga på ditt CV är viktigt av flera anledningar.

För det första vill arbetsgivare veta att du har förmågan att leda och hantera projekt och team. För det andra kräver eller föredrar många jobb kandidater med ledarskapserfarenhet. Slutligen kan en lista över dina ledarskapsförmåga hjälpa dig att skilja dig från andra kandidater. Här kan man med fördel nyttja klara mallar för att förtydliga detta. Se till exempel cvmall.se

Vad är en ledarskapsförmåga egentligen?

Det finns inget entydigt svar på denna fråga eftersom ledarskap kan betyda olika saker för olika människor. Generellt sett kan dock ledarskap definieras som förmågan att vägleda och motivera andra mot ett gemensamt mål. En ledare är någon som föregår med gott exempel och inspirerar andra att göra sitt bästa. För att veta vad ledaregenskaper är måste vi definiera dem. Söker du jobb som ledare, kan ett väldesignad CV-mall stärka innehållet. Behöver du inspiration? Kolla in CV-exempel

Det finns många olika ledarstilar och de bästa ledarna är de som kan anpassa sin stil till situationen. Vissa ledare är mycket direktiv och talar om för sina medarbetare exakt vad de ska göra, medan andra har en mer handfast inställning och låter sina medarbetare ta ledningen. De mest effektiva ledarna är vanligtvis de som kan hitta en balans mellan dessa två ytterligheter och anpassa sin stil efter behov.

Här kommer dock några egenskaper som är gemensamma för alla bra ledare. Här är fem av dem:

Integritet

För att vara en effektiv ledare måste man upprätthålla en hög nivå av integritet. Integritet är egenskapen att vara ärlig och ha starka moraliska principer. Det är viktigt för ledare att vara sanningsenliga och etiska i sina handlingar för att bygga upp förtroende med sina följare. En ledare som saknar integritet kommer inte att respekteras, och kan till och med ses som oärlig och opålitlig.

Vision

För att vara en effektiv ledare är det viktigt att ha en tydlig vision. En vision är ett kraftfullt verktyg som kan hjälpa dig att hålla dig fokuserad och motiverad, även i svåra tider. Det kan också hjälpa till att inspirera och motivera dina teammedlemmar att uppnå fantastiska saker.

Inspiration

En av de viktigaste egenskaperna för en ledare att ha är inspiration. Inspiration kan komma från många olika saker, men den är mest kraftfull när den kommer inifrån. Ledare som är inspirerade kan motivera och inspirera dem runt omkring dem att uppnå stora saker. 

Strategi

För att vara en effektiv ledare måste man ha ett strategiskt tänk. Detta innebär att tänka framåt, sätta upp mål och komma med en plan för att uppnå dessa mål. Det räcker inte att bara reagera på situationer när de uppstår; en strategisk ledare planerar för alla möjliga resultat och vidtar åtgärder därefter. Att kunna tänka strategiskt är viktigt för alla ledare, oavsett om det är i näringslivet eller i politiken.

Taktik

För att vara en effektiv ledare måste du ha en mängd olika taktiker till ditt förfogande. Detta kan innefatta allt från att tala inför publik och nätverkande till problemlösning och delegering. För att bli framgångsrik är det viktigt att förstå vilken taktik som fungerar bäst för dig och ditt team. Dessutom måste du vara anpassningsbar och villig att byta kurs vid behov. Som ledare är det viktigt att behålla en positiv attityd och hålla sitt team motiverat.

Att skriva ett nytt CV 

Ett CV är ett dokument som beskriver dina färdigheter, erfarenheter och utbildningar så att potentiella arbetsgivare kan få veta mer om dig.

Nuförtiden fungerar inte ett CV som ser tråkigt ut. För att sticka ut från mängden är det nödvändigt att anpassa den till den utlysta tjänsten. Är det ett jobb inom den kreativa branschen? Använd en mer kreativ cv-mall. Är det ett traditionellt jobb? Se då till att välja ett traditionellt CV. Behöver du inspiration? Ta en titt på dessa CV mallar.

En bra process för att skapa ett välutformat CV:

Det första steget i att skriva ett CV är att samla in all information som du vill ha med. Det kan handla om dina kontaktuppgifter, arbetslivserfarenhet, utbildning och annan relevant information.

När du har samlat all din information kan du börja organisera den till ett sammanhängande dokument. Vanligtvis är CV:n indelade i fyra avsnitt: kontaktinformation, arbetslivserfarenhet, utbildning och annan relevant information. Du kan välja att organisera dessa avsnitt på det sätt som fungerar bäst för dig, men se till att det är lätt för läsaren att förstå.

När ditt CV är organiserat är det dags att börja skriva! Se till att lyfta fram dina färdigheter och erfarenheter som är mest relevanta för den tjänst du söker. Använd starka verb och ett koncist språk för att få ditt CV att sticka ut.

När du är klar med ditt CV ska du se till att korrekturläsa det för att se om det finns grammatiska fel och stavfel. Det är också en bra idé att låta någon annan läsa igenom det så att de kan ge dig feedback. När du har gjort nödvändiga ändringar kan du skriva ut ditt CV och skicka det till potentiella arbetsgivare!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu gasar inkjet – störst tillväxt inom förpackningsområdet

Ämnen i artikeln: Inkjet

✔️Förpackningsområdet driver utvecklingen ✔️Så här snabba är pressarna om fem år ✔️Minskar kompetensbristen ✔️Bläckpriserna komma sjunka

Ämnen i artikeln: Inkjet
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Robotarna tar över packningen i det automatiska lagret hos Apotea

Ämnen i artikeln: Robotar

Apoteas logistikcenter i Morgonåva sex mil utanför Uppsala är 38.000 kvadratmeter stort och invigdes 2018. Härifrån skickas varje månad en miljon paket. Under pandemin ökade efterfrågan kraftigt och för att bättre klara av de stora variationer i orderingång som förekommer över tid väljer man att automatisera med Autostore-systemet från Element Logic. Målet är att optimera sina leveransmöjligheter samt att öka effektiviteten, skriver man i ett pressmeddelande.

Funkar med både personal och robotplockare

Apotea har automatiserat delar av sina lagerprocesser med olika leverantörer genom åren och nu förbättrar man effektiviteten ytterligare. I Autostore-lösningen ingår 20.000 backar (med plats för 25 000), 30 AutoStore-robotar (R5), 4 karusellportar (där tre av dessa ska hanteras av plockrobotar). AutoStore systemet kommer också kopplas ihop med övriga zoner av automation via ett bansystem. Robotsystemet är byggt för att ytterligare kunna expanderas i framtiden och initialt beräknas den nya kapaciteten bli 800 orderrader i timmen.

Självlärande robot

Autostore är en så kallade ”goods to person”-lösning, men som funkar lika bra med personal som med den automatiska plockroboten Eoperator, som är en viktig del i den nya satsningen.

Eoperator är ett samarbete mellan Element Logic och Righthand Robotics och är en robotplockningsteknik eller robotarmslösning som plockar automatiskt 24/7. Den är utvecklad för att fungera tillsammans med Autostore för att ytterligare automatisera lagrets processer. Med hjälp av maskininlärning hittar Eoperator automatiskt det bästa sättet att hantera det föremålet som skall plockas, vilket ökar orderkapaciteten, godshanteringen och leveranstiden samt skapar en stark länk mellan Autostore och materialflödet, skriver Apotea i ett pressmeddelande.

Med pandemin lärde vi oss att vi behöver vara flexibla och ha hög maxkapacitet för att kunna parera den plötsliga efterfrågan som kan uppstå vid kriser som pandemin eller kriget i Ukraina. I början av pandemin dubblade vi vår orderingång och hade svårt att leverera enligt vårt kundlöfte. Med en Autostore ökar vi kapaciteten på den automation vi redan har på ett effektivt sätt som ger högre flexibilitet i produktionen.

Pär Svärdson, CEO på Apotea
Ämnen i artikeln: Robotar
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Cloudprinter tar in 73 miljoner i kapital

Ämnen i artikeln: Cloudprinter

Nätverket Cloudprinter.com med 170 tryckerier över hela världen ska sprida sitt API med nya pengar.

Cloudprinter.com som har sin bas i Holland och Ukraina tar in 7 miljoner euro i kapital för att växa sin globala API-plattform för tryckeritjänster. Investerare är Capital Mills, Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) och en holländsk privat aktör.

2019 tog man in 3 miljoner euro och man har därmed fått in 10 miljoner euro totalt i kapital, enligt ett pressmeddelande.

Med ett nätverk av mer än 170 tryckerier tillhandahåller Cloudprinter.com lokalt tryck i över hundra länder. Produktionen sker närmare slutkunden vilket sänker både fraktkostnader och miljöpåverkan. Man lyfter också fram att kunderna slipper hantera importtullar, eftersom produkterna inte importeras.

Cloudprinter.com har för närvarande 80 anställda och med de nya pengarna strävar Cloudprinter.com efter att utöka sina försäljnings- och produktteam och behålla sin tillväxt på 300 procent under 2022.

Martina Eijer som är vd och grundare var 2018 med och pratade om API och trycksaker på Gafkoms Workflow Summit.

Ämnen i artikeln: Cloudprinter
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny Bingolotto-press hos Sandéns nu Fogracertifierad

Ämnen i artikeln: CanonSandéns

Sandéns Security Printing, som specialiserat sig på säkerhetstryck, har som första tryckeri med Canon Colorstream 8160 blivit certifierade enligt Fogra Digital 2022. Skrivaren är den andra installationen på den svenska marknaden och är Canons snabbaste rullskrivare. Huvuduppgiften blir att producera Bingolotter i Eslöv.

– Vi är ett säkerhetstryckeri som eftersträvar hög och jämn kvalitet och är certifierade både enligt ISO 27001 informationssäkerhet och ISO 9001 kvalitet. Därför är det även självklart för oss att testa och certifiera vår printkvalitet mot Fogra standard ISO 15311, vilket vår senaste investering Canon Colorstream 8160 klarade med högsta betyg, säger Tore Löfvendahl, produktionschef på Sandéns Security Printing i ett pressmeddelande.

Tog över Bingolotterna 2020

Sveriges föreningsliv påverkades kraftigt när människor inte kunde träffas under pandemin. För Sandéns Security Printing innebar det att produktionen av bilbingo avstannade. Samtidigt under sommaren 2020, tog tryckeriet över att producera Sveriges Bingolotter.

– Vi tänkte att pandemin kommer ebba ut och folk kommer börja träffas igen. Då insåg vi att kapaciteten i vår tidigare maskin inte räckte till. Vi valde att investera i Canon Colorstream 8160 för att komplettera den andra. Vi ökar på så vis vår kapacitet och effektivitet med Canons skrivare fortsätter Henrik Sandén.

Folkspel som driver Bingolotto har som syfte att dra in pengar till föreningar runt om i Sverige. 72 riksorganisationer och förbund runt om i hela landet har möjlighet att tjäna pengar genom att sälja lotter.

Ämnen i artikeln: CanonSandéns
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri köper kollega – satsar på hårdband i bokbinderiet

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Elanders köper logistikbolag i UK

Elanders har den 1 juli förvärvat samtliga aktier i Bonds som är en aktör i Storbritannien inom specialtransporter och installation av avancerad teknisk utrustning. Bolaget är privatägt och omsatte ungefär 5 miljoner pund under 2021 med ”god lönsamhet”, meddelar Elanders i pressmeddelande.

I linje med Elanders strategi att satsa och växa inom Life Cycle Management har Elanders idag tecknat avtal om att förvärva samtliga aktier i logistikföretaget Bonds World Wide Holdings Limited. Bonds är beläget i Birmingham och är en stor aktör inom specialtransporter och installationer av teknisk utrustning i Storbritannien. Bonds erbjuder ett omfattande utbud av tjänster, inklusive montering och installation av avancerad teknisk utrustning. De erbjuder detta för bolag aktiva inom IT-branschen och ITAD (IT Asset Disposition), såväl som medicinteknik samt detaljhandeln.

Genom förvärvet kommer Elanders att kunna erbjuda unika lösningar för specialtransporter samt installation och återtag av avancerad teknisk utrustning. Förvärvet är också ett steg i att öka andelen värdeskapande tjänster, särskilt till kunder inom Electronics och Healthcare & Life Science. Bonds kommer att ingå i affärsområdet Supply Chain Solutions och vara ett dotterföretag till Elanders underkoncern LGI. 

”Vi är övertygade om att vi kommer att arbeta nära och ha ett bra samarbete med teamet på Bonds, eftersom vi delar samma passion för värdeskapande logistiklösningar. Förvärvet av Bonds kommer att ytterligare stärka Elanders internationella fotavtryck och kompletterar den befintliga verksamheten i Storbritannien väl ”, säger Bernd Schwenger, ansvarig för LGI. 

Bonds kommer att konsolideras i Elanders-koncernen från och med den 1 juli 2022. Köpeskillingen uppgår till cirka 5 MGBP på skuldfri basis, om IFRS 16-effekter exkluderas från nettoskulden. Merparten av köpeskillingen kommer att regleras under tredje kvartalet. Förvärvet finansieras genom befintliga kreditramar och förvärvskostnaderna beräknas uppgå till mindre än 2 MSEK.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]