Så här får du Branschkoll att skriva om dig, din produkt eller ditt företag

Handsome young man
Handsome young man

Har du världens bästa produkt eller tjänst att sälja? Känner du dig ignorerad av nyhetssajter och tidningar i din bransch? Redaktionen på Branschkoll har satt ihop en guide som förbättrar dina odds att synas rejält – om du följer våra råd vill säga.

I den här guiden hittar du tips på saker som är bra att tänka på när det gäller att dela information till redaktioner som skriver för olika branscher – om du vill att de ska sprida ditt budskap i sina kanaler.

Här handlar det om hur vi tänker på Branschkoll – med det är självklart gångbart i kontakten med seriösa redaktioner inom andra branscher också.

Jobbar du med något av följande – trycksaker, produktmedia eller maskiner, material och tjänster till dessa branscher – och vill synas på Branschkoll eller Branschkoll Promotion så följ dessa råd.

Når ut brett

Branschkoll har under en lång tid varit en kunskapsportal för den grafiska branschen och sedan lite mer än ett år tillbaks så innefattar Branschkolls omvärldsbevakning även produktmedia-sfären. Branschkoll når i dagsläget en majoritet av beslutsfattarna i både den grafiska branschen och produktmedia-branschen.

Vi har tagit fram den här guiden eftersom alla är olika bra på att kommunicera. Många är fantastiskt duktiga på att förse oss med relevant information och om du känner igen dig i den beskrivningen kan du sluta läsa nu. Men så finns det också många företag som aldrig kommunicerar, eller gör det på ett irrelevant sätt. Vår förhoppning är att den här guiden ska göra det lite enklare för dig att förstå hur vi arbetar med information.

Hör av dig till oss när…

  • Du förvärvat eller sålt ett företag.
  • Du anställt en ny person med ett specifikt ansvarsområde (marknadschef, vd, produktionsansvarig, hållbarhetsansvarig osv).
  • Du har flyttat din verksamhet till en ny lokal, byggt ut eller skaffat ett kontor eller en anläggning till.
  • Du börjat sälja eller tillverka en ny produkt som expanderar ditt erbjudande.
  • Du har köpt in ny utrustning – om du gjort en investering som är signifikant för ditt företag oavsett hur stort eller litet så lyssnar vi gärna.
  • Du har gjort en större försäljning av utrustning eller tjänst.
  • Du tecknat ett, för ditt företag, stort avtal med en ny eller gammal kund.
  • Du känner att du bara måste berätta något.

Tänk på att…

  • Alla älskar bilder. Så förse oss gärna med en bild på dig, dina lokaler, din senaste medarbetare eller vad det nu är nyheten handlar om. Men om det inte är möjligt att förse oss med en bild så hjälper vi dig gärna att illustrera.
  • Vi tycker det är jättekul att träffas men har, precis som du, ganska mycket att göra på dagarna. Så i den mån det går så föredrar vi att ta emot information via mejl eller telefon. Men om det passar med en träff så ser vi såklart till att det blir så. Och du är alltid välkommen att besöka oss i våra lokaler i centrala Stockholm.
  • Berätta för oss hur det känns och som det är, vi sorterar dagligen bort dussintals klyschor och intetsägande citat för att bespara våra läsare tiden. Informativa och välformulerade citat kommer alltid med, intetsägande snick-snack kommer aldrig med.
  • Nyheter är en färskvara, skjut inte upp ett samtal i fyra månader, att dela med sig av information behöver inte ta mer än fem minuter.
  • Det finns olika sorters format på Branschkolls artiklar, vi har alltifrån ”I korthet” som är två meningar, till reportage som tar en kaffekopp att läsa. Vi anpassar helt enkelt längden efter hur mycket information som finns tillgänglig. Det är okej att bara ha en snutt och det är okej dumpa fem A-4 sidor utan styckeindelning på oss.
  • Det är såklart inte säkert att vi skriver om dig bara för att du hör av dig.
  • Branschkoll har utgivningsbevis från Myndigheten för radio och tv vilket betyder att en källa som vill vara anonym har rätt enligt lag att vara det.
  • Vi hjälper dig så att det blir bra. Vi har lång erfarenhet av att hantera information och du kan alltid lita på att vi hjälper dig och att vi har full koll på vad som är ”on and off the record”.

Det är enkelt

Alla har en historia eller en nyhet att berätta då och då, och det behöver inte vara svårt. Det behövs inga pressmeddelanden eller infografik på sociala medier. Ring oss, mejla oss, hjälp oss att hjälpa dig kommunicera med dina kunder och branschkollegor. De bästa Branschkoll-artiklarna är de som ännu inte är skrivna.

Så här tar du kontakt med oss

Du når Branschkoll på flera olika sätt. Enklast är att maila eller ringa oss. Eller fylla i formuläret här.

PS. Kommer du inte på något att säga just nu men ändå vill visa upp ditt varumärke så finns vårt ”branschtorg” – där du kan ha en banner på Branschkoll eller Branschkoll Promotion.

Annons

Posterföretag i konkurs

Andra aktörer ser fortsatt positiv utveckling i nischen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Naturvårdsverkets fakta om plast – och hur den kan hanteras bättre

Ämnen i artikeln: ÅtervinningPlast

IVL har på uppdrag av Naturvårdsverket tagit fram en checklista på hur företag jobba smartare med plast.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningPlast
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt samarbete ska få fler att panta sina förpackningar

Ämnen i artikeln: ÅtervinningBower

Förpackningsinsamlingen, FTI, har inlett ett samarbete med återvinningsappen Bower med målet att ännu fler förpackningar ska lämnas till återvinning.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningBower
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ketchup i pappersflaska

Kraft Heinz Company har aviserat att de startar ett samarbete med förpackningsutvecklaren Pulpex för att tillsammans ta fram en träfiberbaserad flaska för Heinz ketchup.

Denna flaska är en del i arbetet för företaget att uppnå målet att alla förpackningar ska vara helt återvinningsbara, återanvändbara eller komposterbara senast 2025. Förutom detta så har företaget målet att vara nettonollutsläppare av växthusgaser senast 2050, säger man i ett pressmeddelande.

– Förpackningsavfall är en utmaning som vi alla måste göra vårt bästa för att ta itu med. Det är därför vi är fast beslutna att vidta åtgärder för att ta fram hållbara förpackningslösningar för våra varumärken. Den nya flaskan är ett exempel på hur vi tillämpar kreativitet och innovation för att utforska nya metoder för att förse konsumenterna med hållbara förpackningar, säger Kraft Heinz vd Miguel Patricio.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sex hållbarhetsrapporter från förpackningsbranschen

Hållbarhetsrapporten, där man öppet delar med sig av framsteg (och motgångar) i sitt hållbarhetsarbete, håller på att bli standard för alla företag. För att du ska kunna inspireras och lära av kollegor i branschen har vi här samlat sex förpackningsföretags rapporter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De får stöd för att utveckla PFAS- och plastfria livsmedelsförpackningar

Vinnova går in med pengar.

redaktionen@branschkoll.se

Framtidens förpackning ska utnyttja naturens uppfinningsrikedom

Ämnen i artikeln: Pida

It’s a Wild Life! Det är dags för Pida och i år ska deltagarna hämta inspiration från naturen.

It’s a Wild Life! är temat för Billerudkorsnäs designtävling Pida 2022, där 350 designelever från sju länder gör sitt bästa för att inspirera och imponera med egna tolkningar av vad förpackningsdesign kan lära av naturen.

Pidas idé är att lyfta fram unga, nytänkande talanger för att främja hela förpackningsindustrins utveckling.

It’s a Wild Life är ett tema som uppmuntrar deltagarna att utforska naturens egen uppfinningsrikedom, säger Anders Gathu, Marketing Manager Cartonboard på Billerudkorsnäs som arrangerar Pida. De får hitta egna sätt att använda sig av de vackra och sinnrika lösningar som finns överallt i naturen när det gäller former, mönster, funktioner och hållbarhet.

Packaging Impact Design Award (PIDA) har sedan starten 2005 engagerat tusentals designelever över hela världen. Lokala event kommer att ske under maj och juni och en internationell vinnare kommer att krönas vid den förpackningsmässan Luxe Pack Monaco den 3 oktober 2022.

Mer information om Pida 2022 finns här.

– Vi skapade PIDA för att röra om i grytan och utmana inom förpackningsbranschen, säger Lena Dahlberg, Manager Application Development Paperboard på BillerudKorsnäs. Och det tycker vi att vi lyckats med. PIDA är en frisk fläkt för hela branschen, och eleverna överträffar sig själva år efter år, säger hon i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Pida
redaktionen@branschkoll.se

Pacson rekryterar nyckelpersoner inom hållbarhet

Ämnen i artikeln: Pacson

Sedan några veckor tillbaka är Henric Wahlgren och Henri Waher på plats hos på Pacson.

Henric kommer senast från en tjänst som projektledare hållbar utveckling på Södra Munksjön Utveckling och blir ny hållbarhetsstrateg hos Pacson.

Henri rekryterades från AW technologies där han varit projektledare kvalitetsutveckling och går in i en roll som kvalitetsansvarig på Pacson, enligt ett linkedininlägg.

Ämnen i artikeln: Pacson
redaktionen@branschkoll.se

Finsk förpackningstryckare investerar i tiofärgare

Ämnen i artikeln: Walki

En tiofärgs flexopress med 1.600 mm bredd.

Ämnen i artikeln: Walki
redaktionen@branschkoll.se

E-handlare i försök att skippa kartongförpackningen

Målet med projektet är en förpackningslös leverans.

redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]