Så här får du Branschkoll att skriva om dig, din produkt eller ditt företag

Handsome young man
Handsome young man

Har du världens bästa produkt eller tjänst att sälja? Känner du dig ignorerad av nyhetssajter och tidningar i din bransch? Redaktionen på Branschkoll har satt ihop en guide som förbättrar dina odds att synas rejält – om du följer våra råd vill säga.

I den här guiden hittar du tips på saker som är bra att tänka på när det gäller att dela information till redaktioner som skriver för olika branscher – om du vill att de ska sprida ditt budskap i sina kanaler.

Här handlar det om hur vi tänker på Branschkoll – med det är självklart gångbart i kontakten med seriösa redaktioner inom andra branscher också.

Jobbar du med något av följande – trycksaker, produktmedia eller maskiner, material och tjänster till dessa branscher – och vill synas på Branschkoll eller Branschkoll Promotion så följ dessa råd.

Når ut brett

Branschkoll har under en lång tid varit en kunskapsportal för den grafiska branschen och sedan lite mer än ett år tillbaks så innefattar Branschkolls omvärldsbevakning även produktmedia-sfären. Branschkoll når i dagsläget en majoritet av beslutsfattarna i både den grafiska branschen och produktmedia-branschen.

Vi har tagit fram den här guiden eftersom alla är olika bra på att kommunicera. Många är fantastiskt duktiga på att förse oss med relevant information och om du känner igen dig i den beskrivningen kan du sluta läsa nu. Men så finns det också många företag som aldrig kommunicerar, eller gör det på ett irrelevant sätt. Vår förhoppning är att den här guiden ska göra det lite enklare för dig att förstå hur vi arbetar med information.

Hör av dig till oss när…

  • Du förvärvat eller sålt ett företag.
  • Du anställt en ny person med ett specifikt ansvarsområde (marknadschef, vd, produktionsansvarig, hållbarhetsansvarig osv).
  • Du har flyttat din verksamhet till en ny lokal, byggt ut eller skaffat ett kontor eller en anläggning till.
  • Du börjat sälja eller tillverka en ny produkt som expanderar ditt erbjudande.
  • Du har köpt in ny utrustning – om du gjort en investering som är signifikant för ditt företag oavsett hur stort eller litet så lyssnar vi gärna.
  • Du har gjort en större försäljning av utrustning eller tjänst.
  • Du tecknat ett, för ditt företag, stort avtal med en ny eller gammal kund.
  • Du känner att du bara måste berätta något.

Tänk på att…

  • Alla älskar bilder. Så förse oss gärna med en bild på dig, dina lokaler, din senaste medarbetare eller vad det nu är nyheten handlar om. Men om det inte är möjligt att förse oss med en bild så hjälper vi dig gärna att illustrera.
  • Vi tycker det är jättekul att träffas men har, precis som du, ganska mycket att göra på dagarna. Så i den mån det går så föredrar vi att ta emot information via mejl eller telefon. Men om det passar med en träff så ser vi såklart till att det blir så. Och du är alltid välkommen att besöka oss i våra lokaler i centrala Stockholm.
  • Berätta för oss hur det känns och som det är, vi sorterar dagligen bort dussintals klyschor och intetsägande citat för att bespara våra läsare tiden. Informativa och välformulerade citat kommer alltid med, intetsägande snick-snack kommer aldrig med.
  • Nyheter är en färskvara, skjut inte upp ett samtal i fyra månader, att dela med sig av information behöver inte ta mer än fem minuter.
  • Det finns olika sorters format på Branschkolls artiklar, vi har alltifrån ”I korthet” som är två meningar, till reportage som tar en kaffekopp att läsa. Vi anpassar helt enkelt längden efter hur mycket information som finns tillgänglig. Det är okej att bara ha en snutt och det är okej dumpa fem A-4 sidor utan styckeindelning på oss.
  • Det är såklart inte säkert att vi skriver om dig bara för att du hör av dig.
  • Branschkoll har utgivningsbevis från Myndigheten för radio och tv vilket betyder att en källa som vill vara anonym har rätt enligt lag att vara det.
  • Vi hjälper dig så att det blir bra. Vi har lång erfarenhet av att hantera information och du kan alltid lita på att vi hjälper dig och att vi har full koll på vad som är ”on and off the record”.

Det är enkelt

Alla har en historia eller en nyhet att berätta då och då, och det behöver inte vara svårt. Det behövs inga pressmeddelanden eller infografik på sociala medier. Ring oss, mejla oss, hjälp oss att hjälpa dig kommunicera med dina kunder och branschkollegor. De bästa Branschkoll-artiklarna är de som ännu inte är skrivna.

Så här tar du kontakt med oss

Du når Branschkoll på flera olika sätt. Enklast är att maila eller ringa oss. Eller fylla i formuläret här.

PS. Kommer du inte på något att säga just nu men ändå vill visa upp ditt varumärke så finns vårt ”branschtorg” – där du kan ha en banner på Branschkoll eller Branschkoll Promotion.

Annons

Fem World Star till Sverige

I den globala förpackningstävlingen utsågs nyligen flera vinnare från Sverige.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar för att öka kartongkapaciteten

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pacson köper resterande 70 procent av Norrpartner

Optigroup har genom sitt dotterbolag Pacson förvärvat resterande 70 procent av bolaget Norrpartner som därmed blir ett helägt bolag till Optigroup.

Förvärvet av de resterande aktierna innebär att affärsområdet packaging ytterligare befäster sin position i Sverige, skriver man i ett pressmeddelande.

Norrpartner, som redan idag är en integrerad del i Pacsons verksamhet, tillhandahåller ett brett sortiment av förbrukningsvaror och skräddarsydda förpackningslösningar till kunder främst i norra Sverige.

Norrpartner omsätter 78,5 miljoner kronor, har 12 anställda och finns i Sundsvall och Östersund.

I Pacson ingår fem helägda dotterbolag och ett delägt bolag som finns representerade på 15 orter från Malmö i söder till Skellefteå i norr. Tillsammans omsätter bolagen inom Pacson cirka 850 miljoner kronor och har omkring 160 anställda. 

Läs också:

Optigroup köper förpackningsföretag.

Optigroup köper danskt förpackningsföretag.

Svensk förpacknings- och pappersjätte för ny ägare.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De gör förpackningsmaterial som ”fungerar som plast och förmultnar som frukt” – tar in 100 miljoner

Notpla Takeaway box

Gör livsmedelsförpackningar fettsäkra och vattenbeständiga med hjälp av tång och växter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Årets luftsnålaste paket utsett

”Om alla e-handlare skulle packa som Blombruket så skulle en av tre frakttransporter kunna försvinna
från våra vägar”.

Som vi skrivit om tidigare så startade Postnord i höstas tävlingen Årets Airfluencer, där det företag som är bäst i Sverige på att göra kompakta paket inom e-handeln ska utses.

Tävlingen initierades med syfte att minska luften i de paket Postnord levererar och därmed göra e-handels-transporterna mer miljösmarta.

– PostNord har egna ambitiösa miljömål och uppmanar hela branschen att minska sina koldioxidutsläpp. Vi tror på kraften i goda exempel, och med Airfluencer 2021 vill vi hylla e-branschens luftsnålaste förpackningar. Vi hoppas det ska sporra fler att minska onödig luft i paketen och därmed i förlängningen också minska onödiga transporter, säger Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord Sverige.

Till vinnare i tävlingen utsågs Adlibris, e-bokhandeln med lager i Morgongåva.

Blommor i platta paket på silverplats

Att packa platta böcker i platta paket är kanske inte den största utmaningen. Men däremot att packa blommor platt kräver sin kreativitet och därför är det fantastiskt kul att se Blombruket som tvåa i tävlingen.

Kalmarföretaget Blombruket, levererar blombuketter direkt till din dörr i platta förpackningar. Smart, snyggt och enkelt.

– Vi är ruskigt stolta över både vårt logistikflöde och vår förpackning. Våra blommor levereras tätt packade i vår slimmade låda som tar minimal plats. Enligt Postnord skulle en av tre frakttransporter försvinna från våra vägar om e-handlare skulle packa som oss , säger Malin Brandén, grundare av Blombruket.

– Om alla e-handlare skulle packa som Blombruket så skulle en av tre frakttransporter helt försvinna
från våra vägar, enligt beräkningar av Postnord, avslutar Malin Brandén.

På delad tredje plats i tävlingen kom Arket, Outnorth och Apotea.

Läs även: De ska hitta landets luftsnålaste paket.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nordic Paper växer med förvärv i Nordamerika

Nordic Paper Holding har ingått ett avtal om förvärv av Glassine Canada, en tillverkare av greaseproofpapper, vilket framförallt används i livsmedelsapplikationer.

Med förvärvet stärker Nordic Paper sin närvaro på den nordamerikanska marknaden, vilken är den största marknaden för greaseproofpapper i världen. Den preliminära köpeskillingen uppgår till mellan 574-652 miljoner kronor.

Glassine Canada har sin produktionsanläggning i kanadensiska Québec och kunderna i USA och Kanada. Företaget har 56 medarbetare och har haft en genomsnittlig årlig omsättning om cirka 250 miljoner kronor med en EBIT-marginal på 27 procent, 55 miljoner kronor det senaste året.

– Detta strategiska förvärv visar vår fokusering på specialiserade papper för livsmedelsändamål, produkter som är återvinningsbara och baserade på förnyelsebar råvara. Glassine Canada är ett mycket lönsamt bolag som kommer passa väl in i Nordic Papers struktur, säger Anita Sjölander, vd för Nordic Paper i ett pressmeddelande.

Förvärvet förväntas genomföras 31 december 2021. Förvärvet kommer finansieras genom användande av Nordic Papers kassa och befintliga kreditfaciliteter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Billerudkorsnäs köper papperstillverkare i USA – delar ska konverteras till kartongproduktion

Billerudkorsnäs förvärvar Verso, tillverkare av bestruket papper i Nordamerika, för 825 miljoner dollar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dansk förpackningsjätte förvärvar större branschkollega

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tillverkare av premiumförpackningar får ny ägare – satsar på att öka kapaciteten i Danmark

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya profil- och retailmässan flyttas fram igen

Sex mässor och 250 utställare – inklusive 38 produktmediaaktörer, förpackningsföretag och tryckerier – får vänta ytterligare två månader på sina nya mässor.

Nyligen kom beskedet att mässan Möten och Events samt Profil & Promotion tillsammans med fyra olika retail-mässor som branschen är minst sagt spänd på, och som SBPR är eventpartner till, nu tvingas flytta fram till20-21 april 2022.

I ett meddelande skriver man att:

Med anledning av att smittspridningen återigen ökar samt att regeringen igår hade en presskonferens med nya rekommendationer och restriktioner, vi har därför tagit beslutet att flytta fram mässan och konferensen till 20-21 april 2022

Det är självklart en besvikelse att flytta fram genomförandet till april men kraften med Möten & Events och Profil & Promotion ligger i att kunna ge anställda inom branschen en möjlighet att kunna mötas ansikte mot ansikte, bygga relationer, dela lösningar, inspirera varandra, kompetensutvecklas och skapa möjligheter till nya affärsrelationer. Vi vill ge er både en högkvalitativ och säker besökarupplevelse och under nuvarande omständigheter och rådande restriktioner kommer detta inte varit möjligt i februari.

Bokningar flyttas fram automatiskt

Din biljett gäller för de nya datumet som är 20-21 april och din bokning förflyttas automatiskt med till 20-21 april 2022 och du behöver inte göra någonting för att flytta din bokning.

LÄS OCKSÅ: Här är alla i profilbranschen som är klara för nya mässan Profil & Promotion

LÄS OCKSÅ: Retail-branschen samlas i Stockholm – här är print & pack-aktörerna som är med

redaktionen@branschkoll.se
Annons