Så här får du Branschkoll att skriva om dig, din produkt eller ditt företag

Handsome young man
Handsome young man

Har du världens bästa produkt eller tjänst att sälja? Känner du dig ignorerad av nyhetssajter och tidningar i din bransch? Redaktionen på Branschkoll har satt ihop en guide som förbättrar dina odds att synas rejält – om du följer våra råd vill säga.

I den här guiden hittar du tips på saker som är bra att tänka på när det gäller att dela information till redaktioner som skriver för olika branscher – om du vill att de ska sprida ditt budskap i sina kanaler.

Här handlar det om hur vi tänker på Branschkoll – med det är självklart gångbart i kontakten med seriösa redaktioner inom andra branscher också.

Jobbar du med något av följande – trycksaker, produktmedia eller maskiner, material och tjänster till dessa branscher – och vill synas på Branschkoll eller Branschkoll Promotion så följ dessa råd.

Når ut brett

Branschkoll har under en lång tid varit en kunskapsportal för den grafiska branschen och sedan lite mer än ett år tillbaks så innefattar Branschkolls omvärldsbevakning även produktmedia-sfären. Branschkoll når i dagsläget en majoritet av beslutsfattarna i både den grafiska branschen och produktmedia-branschen.

Vi har tagit fram den här guiden eftersom alla är olika bra på att kommunicera. Många är fantastiskt duktiga på att förse oss med relevant information och om du känner igen dig i den beskrivningen kan du sluta läsa nu. Men så finns det också många företag som aldrig kommunicerar, eller gör det på ett irrelevant sätt. Vår förhoppning är att den här guiden ska göra det lite enklare för dig att förstå hur vi arbetar med information.

Hör av dig till oss när…

  • Du förvärvat eller sålt ett företag.
  • Du anställt en ny person med ett specifikt ansvarsområde (marknadschef, vd, produktionsansvarig, hållbarhetsansvarig osv).
  • Du har flyttat din verksamhet till en ny lokal, byggt ut eller skaffat ett kontor eller en anläggning till.
  • Du börjat sälja eller tillverka en ny produkt som expanderar ditt erbjudande.
  • Du har köpt in ny utrustning – om du gjort en investering som är signifikant för ditt företag oavsett hur stort eller litet så lyssnar vi gärna.
  • Du har gjort en större försäljning av utrustning eller tjänst.
  • Du tecknat ett, för ditt företag, stort avtal med en ny eller gammal kund.
  • Du känner att du bara måste berätta något.

Tänk på att…

  • Alla älskar bilder. Så förse oss gärna med en bild på dig, dina lokaler, din senaste medarbetare eller vad det nu är nyheten handlar om. Men om det inte är möjligt att förse oss med en bild så hjälper vi dig gärna att illustrera.
  • Vi tycker det är jättekul att träffas men har, precis som du, ganska mycket att göra på dagarna. Så i den mån det går så föredrar vi att ta emot information via mejl eller telefon. Men om det passar med en träff så ser vi såklart till att det blir så. Och du är alltid välkommen att besöka oss i våra lokaler i centrala Stockholm.
  • Berätta för oss hur det känns och som det är, vi sorterar dagligen bort dussintals klyschor och intetsägande citat för att bespara våra läsare tiden. Informativa och välformulerade citat kommer alltid med, intetsägande snick-snack kommer aldrig med.
  • Nyheter är en färskvara, skjut inte upp ett samtal i fyra månader, att dela med sig av information behöver inte ta mer än fem minuter.
  • Det finns olika sorters format på Branschkolls artiklar, vi har alltifrån ”I korthet” som är två meningar, till reportage som tar en kaffekopp att läsa. Vi anpassar helt enkelt längden efter hur mycket information som finns tillgänglig. Det är okej att bara ha en snutt och det är okej dumpa fem A-4 sidor utan styckeindelning på oss.
  • Det är såklart inte säkert att vi skriver om dig bara för att du hör av dig.
  • Branschkoll har utgivningsbevis från Myndigheten för radio och tv vilket betyder att en källa som vill vara anonym har rätt enligt lag att vara det.
  • Vi hjälper dig så att det blir bra. Vi har lång erfarenhet av att hantera information och du kan alltid lita på att vi hjälper dig och att vi har full koll på vad som är ”on and off the record”.

Det är enkelt

Alla har en historia eller en nyhet att berätta då och då, och det behöver inte vara svårt. Det behövs inga pressmeddelanden eller infografik på sociala medier. Ring oss, mejla oss, hjälp oss att hjälpa dig kommunicera med dina kunder och branschkollegor. De bästa Branschkoll-artiklarna är de som ännu inte är skrivna.

Så här tar du kontakt med oss

Du når Branschkoll på flera olika sätt. Enklast är att maila eller ringa oss. Eller fylla i formuläret här.

PS. Kommer du inte på något att säga just nu men ändå vill visa upp ditt varumärke så finns vårt ”branschtorg” – där du kan ha en banner på Branschkoll eller Branschkoll Promotion.

Annons

Kosta Boda släpper glaskollektion i samarbete med sex svenska artister

glas kosta boda merchandise

Kosta Boda släpper nu serien ”Don’t stop the music” som är ett samarbete mellan glasbruket, flera svenska artister och Stiftelsen Svenska Musikfonden.

I samarbetet har konstnären Clas Håkansson har tillsammans med några av Sveriges främsta artister återskapat deras personliga tatueringar och låttexter som motiv på olika glas.

Kollektionen består av vinglas, ölglas och tumblerglas som kommer i 6-pack. Genom att köpa en, eller flera förpackningar bestående av 6 glas stöttar du inte bara den svenska musikbranschen, du får även glas med flera olika motiv – en liten och personlig del av Molly Sandén, Sandro Cavazza, Smith and Thell, Miss Li och Darin, skriver Kosta Boda i ett nyhetsinlägg.

I samma nyhetsinlägg står det att läsa att:

Kosta Boda skänker 15 procent av nettofaktureringsvärdet till Stiftelsen Svenska Musikfonden. Alla artister och tatuerare efterskänker sin rätt till ersättning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

SBPR startar padelturnering

sbpr profilreklam padel

SBPR ska arrangera sin helt egna padelturnering, SBPR Padel Open som arrangeras i Eskilstuna den 17 februari 2022.

”Nätverka med kollegor i branschen under sportsliga former samtidigt som ni kan bli produktmedias bästa padellag”, skriver man i inbjudan.

Turneringen pågår från 9 på morgonen fram till 18, därefter hålls en middag och en prisceremoni på Elite Stadshotell i Eskilstuna.

Turneringen är endast öppen för medlemmar i SBPR.

För anmälan och mer information kontakta Michael Serrander på Profeel.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Branschfesten ställs in – Vaccinationspass kommer krävas

mässa Elmia profile fair

PWA gick nyligen ut och sa att januari-mässans branschfest är avblåst, samt att man nu kommer kräva vaccinationspass av de som vill besöka den fysiska mässan.

Läs mer: Det blir en hybridmässa i januari – så här kommer det fungera

Enligt information från Elmia så ingår inte mässor i samma kategori som andra event där vaccinpass krävs. Utan det är upp till arrangören att bestämma och i dagsläget har man valt att kräva vaccinationspass av både besökare och utställare.

Vi avvaktar och följer pandemins utveckling och om läget förvärras kommer vi att följa de riktlinjer som Regeringen och Folkhälsomyndigheten beslutar de kommande veckorna. Detta innebär att det kan behöva komma nya beslut med anledning vad som sägs framöver, skriver man i ett nyhetsbrev.

För den som av olika anledningar inte kan medverka fysiskt i Jönköping finns fortsatt den digitala mässan som alternativ.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Här är de profil-leverantörer som fick mest i korttidsstöd

Branschens leverantörer har fått omkring 200 miljoner i stöd, här är de 15 som fått mest.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Gasellerna är bortsprungna och Superföretagen är få

Det är riktigt skralt med profilare i år, men några har vi hittat.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Yara Fjordland gör sin jungfrufärd

fartyg ship
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De investerar och tar över varumärken när kollegan lägger ner

workwear profil nybro

Den småländska aktören växer när kollegan lägger ner verksamheten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hulu följer efter Netflix – lanserar egen merch-affär

hulu merch merchandise

Streamingtjänsten Hulu har också insett kraften i produktmedia och relationen med fansen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Performance Days ställdes in i sista sekund

Mässan Performance Days som skulle gått av stapeln 1-2 december ställdes in med endast några dagars förvarning, mässan väljer istället att endast genomföra en digalt variant.

Mässan som riktar in sig på ”funktionella textiler” skulle ägt rum i Messe München exhibition center och utställarlistan är lång, bland svenska aktörer som ställer ut finns bland annat ACG Accent och Wasa Sweden.

Orsaken till att den fysiska mässan ställs in sägs vara politiska förändringar i förhållningssättet till pandemin den tyska Bavaria-regionen.

– Exceptionella situationer kräver exceptionella beslut, vilket gör saken ännu svårare. Efter att vi genomfört en väldigt lyckad och välbesökt Performance Days mässa i Portland förra veckan har vi försökt allt vi kan i i sista stund för att genomföra den här mässan. Vi uppfyller alla krav som finns, men den utveckling som nu skett gör att det inte är möjligt för oss att genomföra en fysisk mässa just nu sägerMarco Weichert vd för Performance Days, i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

L-Shop-Team kommer till Unitedprofile

Nu finns den tyska leverantören L-Shop-Team ansluten till Unitedprofiles plattform både i Sverige och i Norge.

Med väskor från Bags2Go och textilier från kända varumärken som Build Your Brand, Promodoro, Roly och Miners Mate har L-Shop ett sortiment som passar alla, skriver man i ett nyhetsinlägg.

– Sedan 2017 har L-SHOP-TEAM byggt upp ett nära samarbete med duktiga återförsäljare och tillsammans med Unitedprofile kommer vi att kunna utöka samarbetet med nya och befintliga kunder, säger Jacob Bertelsen, direktör förL-Shop-Team i Skandinavien.

redaktionen@branschkoll.se
Annons