Logga in

Så här får du Branschkoll att skriva om dig, din produkt eller ditt företag

21 februari, 2019 | Av: David Linnér | Dela:

Har du världens bästa produkt eller tjänst att sälja? Känner du dig ignorerad av nyhetssajter och tidningar i din bransch? Redaktionen på Branschkoll har satt ihop en guide som förbättrar dina odds att synas rejält – om du följer våra råd vill säga.

I den här guiden hittar du tips på saker som är bra att tänka på när det gäller att dela information till redaktioner som skriver för olika branscher – om du vill att de ska sprida ditt budskap i sina kanaler.

Här handlar det om hur vi tänker på Branschkoll – med det är självklart gångbart i kontakten med seriösa redaktioner inom andra branscher också.

Jobbar du med något av följande – trycksaker, produktmedia eller maskiner, material och tjänster till dessa branscher – och vill synas på Branschkoll eller Branschkoll Promotion så följ dessa råd.

Når ut brett

Branschkoll har under en lång tid varit en kunskapsportal för den grafiska branschen och sedan lite mer än ett år tillbaks så innefattar Branschkolls omvärldsbevakning även produktmedia-sfären. Branschkoll når i dagsläget en majoritet av beslutsfattarna i både den grafiska branschen och produktmedia-branschen.

Vi har tagit fram den här guiden eftersom alla är olika bra på att kommunicera. Många är fantastiskt duktiga på att förse oss med relevant information och om du känner igen dig i den beskrivningen kan du sluta läsa nu. Men så finns det också många företag som aldrig kommunicerar, eller gör det på ett irrelevant sätt. Vår förhoppning är att den här guiden ska göra det lite enklare för dig att förstå hur vi arbetar med information.

Hör av dig till oss när…

  • Du förvärvat eller sålt ett företag.
  • Du anställt en ny person med ett specifikt ansvarsområde (marknadschef, vd, produktionsansvarig, hållbarhetsansvarig osv).
  • Du har flyttat din verksamhet till en ny lokal, byggt ut eller skaffat ett kontor eller en anläggning till.
  • Du börjat sälja eller tillverka en ny produkt som expanderar ditt erbjudande.
  • Du har köpt in ny utrustning – om du gjort en investering som är signifikant för ditt företag oavsett hur stort eller litet så lyssnar vi gärna.
  • Du har gjort en större försäljning av utrustning eller tjänst.
  • Du tecknat ett, för ditt företag, stort avtal med en ny eller gammal kund.
  • Du känner att du bara måste berätta något.

Tänk på att…

  • Alla älskar bilder. Så förse oss gärna med en bild på dig, dina lokaler, din senaste medarbetare eller vad det nu är nyheten handlar om. Men om det inte är möjligt att förse oss med en bild så hjälper vi dig gärna att illustrera.
  • Vi tycker det är jättekul att träffas men har, precis som du, ganska mycket att göra på dagarna. Så i den mån det går så föredrar vi att ta emot information via mejl eller telefon. Men om det passar med en träff så ser vi såklart till att det blir så. Och du är alltid välkommen att besöka oss i våra lokaler i centrala Stockholm.
  • Berätta för oss hur det känns och som det är, vi sorterar dagligen bort dussintals klyschor och intetsägande citat för att bespara våra läsare tiden. Informativa och välformulerade citat kommer alltid med, intetsägande snick-snack kommer aldrig med.
  • Nyheter är en färskvara, skjut inte upp ett samtal i fyra månader, att dela med sig av information behöver inte ta mer än fem minuter.
  • Det finns olika sorters format på Branschkolls artiklar, vi har alltifrån ”I korthet” som är två meningar, till reportage som tar en kaffekopp att läsa. Vi anpassar helt enkelt längden efter hur mycket information som finns tillgänglig. Det är okej att bara ha en snutt och det är okej dumpa fem A-4 sidor utan styckeindelning på oss.
  • Det är såklart inte säkert att vi skriver om dig bara för att du hör av dig.
  • Branschkoll har utgivningsbevis från Myndigheten för radio och tv vilket betyder att en källa som vill vara anonym har rätt enligt lag att vara det.
  • Vi hjälper dig så att det blir bra. Vi har lång erfarenhet av att hantera information och du kan alltid lita på att vi hjälper dig och att vi har full koll på vad som är ”on and off the record”.

Det är enkelt

Alla har en historia eller en nyhet att berätta då och då, och det behöver inte vara svårt. Det behövs inga pressmeddelanden eller infografik på sociala medier. Ring oss, mejla oss, hjälp oss att hjälpa dig kommunicera med dina kunder och branschkollegor. De bästa Branschkoll-artiklarna är de som ännu inte är skrivna.

Så här tar du kontakt med oss

Du når Branschkoll på flera olika sätt. Enklast är att maila eller ringa oss. Eller fylla i formuläret här.

PS. Kommer du inte på något att säga just nu men ändå vill visa upp ditt varumärke så finns vårt ”branschtorg” – där du kan ha en banner på Branschkoll eller Branschkoll Promotion.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)

De blir exklusiv återförsäljare av laserstans i Europa

Motioncutter lägger ut försäljning och service av sin laserstans.

Storförlag säger upp avtal med Readly

(Bild: Readly)

Den digitala tidskriftstjänsten Readly tappar svenskt innehåll.

Reklamtröttheten fortsätter öka – men måste det finnas reklam så ska den vara fysisk eller på biografen

Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl är bekymrad över utvecklingen.

6 av 10, eller ja, 59 procent av svenskarna är negativa till reklam och andelen som är ”mycket negativa” har ökat till drygt 20 procent, enligt

Medieinvesteringarnas kraftiga nedgång mattades av i augusti

Siffrorna visar på en ökning men det är fortfarande minussiffror på grund av en kalendereffekt – men det finns tecken på återhämtning.

Tryckeriförvärv i Västerbottens inland

Till vänster står Lennie Nylén som är vd för Original Tryckeri tillsammans med Roger Broberg tidigare vd på Nya Tryckeriet i Lycksele.

Original Tryckeri har tagit över Nya Tryckeriet i Lyckseles konkursbo där även Lycksele Annonsblad ingår. Original tryckeri finns i dag i Umeå och Sundsvall och nu lägger man alltså till Lycksele till listan. (mer…)

Frontpac investerar 40 miljoner i ny produktionsutrustning

Ny produktionsutrustning hos Frontpac i Arlöv ska fördubbla kapaciteten.

Frontpac storsatsar och gör nu en investering på 40 miljoner kronor i ny produktionsutrustning, (mer…)