Så gick det för första upplagan av Nordic Profile Fair Hybrid

Roger Nilsson från PWA gör sig redo att stänga första upplagan av Nordic Profile Fair Hybrid.
Roger Nilsson från PWA gör sig redo att stänga första upplagan av Nordic Profile Fair Hybrid.

Nu har det gått ett par veckor sedan den första upplagan av Nordic Profile Fair Hybrid gick av stapeln, den digitala plattformen har stängt dörrarna och dammet har lagt sig. I den här artikeln sammanfattar vi hur det gick på mässan och vad som händer framöver.

Den fysiska mässan ägde rum 17-18 augusti hos Elmia i hall C, totalt var det 107 företag som ställde ut. Mässan hade 1167 unika besökare och totalt 1441 besök när du räknar in återbesöken.

LÄS OCKSÅ: Uppfinningar, investeringar och hemliga språk på Nordic Profile Fair

Slutsåld branschfest

Till den efterlängtade branschfesten såldes 400 biljetter.

– Eftersom det var så stort tryck att PWA fick subventionera 100 biljetter ytterligare då man satt maxantalet till 300 från start! Festen hölls i Elmias lokaler och trädgård med en god BBQ-grillbuffé och bröderna Jonas & Johan Haak besökte först mässan och gjorde en intervju i PWA’s studiosoffa innan hela coverbandet Haaks spelade, berättar Maria Olsson, för Branschkoll.

Livesändning

Under de två mässdagarna sände PWA-duon Maria och Roger live, bland annat genomförde de intervjuer och besökte montrar. På den digitala plattformen laddade man även upp förinspelade föreläsningar från Kemikalieinspektionen och RISE Substitutionscentrum.

Efter att den fysiska mässan stängt kunde besökarna även se livesändningarna från Elmia i en så kallad ”videograf” och även ta kontakt med samtliga utställare via den digitala mässkartan.

Den digitala mässan hade 522 unika besökare och totalt 956 besökare inklusive återbesök.

Hjälp till att göra mässan ännu bättre

Om du deltog på Nordic Profile Fair Hybrid pågår just nu en marknadsundersökning där PWA tar in branschens åsikter för att utveckla mässan vidare framåt till nästa gång. Vill du delta och påverka har du möjlighet att svara på några snabba frågor som BESÖKARE här eller UTSTÄLLARE här

Boka in 17 januari i kalendern

PWA arrangerar den andra hybridmässan 17 januari – 3 februari 2023. Den fysiska mässan kommer hållas på Elmia i den större hallen A under 3 dagar 17-19 januari för att få plats med alla utställare som vill vara med. Sen tidigare vet man att vårens mässa kommer bli större men man kommer behålla känslan med lite trängre gångar som var uppskattat från augustimässan som precis är över. Den digitala mässan pågår under hela perioden till och med 3 februari.

Annons

Trycker fotoprodukter för en miljard – här berättar grundaren om strategier och utmaningar

”Det är ett digitalt spel som man måste vara bra på att spela”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny tjänst ska öka återvinningen av grafiskt kampanjmaterial

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Viva Magenta är Pantone-färgen 2023

Viva Magneta är en lite mörkare version av Magneta som ”vibrerar av entusiasm och kroppslig styrka”, med rötter från naturen har Pantone 18-1750 sitt ursprung i den röda färgfamiljen.

Årets färg är kraftfull, det är en ny animerad röd färg som badar i ren glädje och uppmuntrar till experiment och till att uttrycka sig själv. Det är en elektrisk, gränslös nyans som står ut och välkomnar alla med en rebellisk själ, skriver Pantone i ett pressmeddelande.

Pantone menar att i den här teknologiska tiden vill vi bli inspirerade av naturen och det som är riktigt”, Viva Magneta har liknade röd ton som koschenill eller karmi, den färg som framställ från en vis typ av löss.

Som vanligt släpps årets färg tillsammans med en mugg – som snabbt sålde slut. Pris: 20 dollar.
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Allmedia i Malmö köper en HP Indigo

Malmöbaserade Allmedia väljer att ta nästa steg för sitt tryck med en press från HP Indigo. Man investerar i en HP Indigo 7800 med sex färgverk och det är Visutech som levererar och installerar den nya pressen i januari 2023.

– Investeringen i en HP Indigo är ett bevis på att Allmedia satsar på kvalitet i första hand och med den nya tryckpressen kan vi bredda vårt utbud till våra kunder, säger Jonas Rydje vd för Allmedia.

Man skriver i ett meddelande att med den nya pressen kan Allmedia erbjuda ett större, mer mångsidigt och varierat utbud av tryckmaterial, med färgade papper, plast och transparenta material. Den nya tryckpressen klarar även av att trycka på tjockt material, upp till 400 micron, utan att gå ner i hastighet. Med funktionen EPM (Enhanced Productivity Mode), där man trycker med CMY istället för CMYK, ökar man hastigheten från 120 ppm till 160 ppm. Dessutom till en lägre körkostnad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny EU-lag skärper miljökraven på trycksaker som importeras

En politiskt överenskommelse som kan stärka den grafiska branschens rykte i Europa och synen på tryckta produkter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Umpac investerar i offsetpress

Förpackningsföretaget Umpac i Umeå invester i en ny tryckpress.

Det är en Komori i format 720 x 1030 cm med vattenlackverk. Det finns möjlighet att köra UV men den funktionen har man valt att inte aktivera. I ett inlägg på Linkedin berättar man om nyheten.

– För oss är pressen ny, men den kommer senast från Göteborgstryckeriet, berättar vd Torvald Östensson för Branschkoll.

Att inte aktivera UV-enheten är av miljöskäl.

– Jo, det är av miljöskäl. Umpac lade om sin strategi 2015 och har sedan dess jobbat målmedvetet med att bidra till mindre miljöpåverkan i vår produktion, detta har också bidragit till vår tillväxt.

Det har gått bra för Umpac senaste åren och Torvald Östensson berättar mer om behov av investeringar.

– Vi har fördubblat vår omsättning under de senaste fyra åren och detta gör att vi nu behöver investera i en snabbare och effektivare produktion. Och vi kommer att investera ytterligare ett par miljoner under 2023 för att kunna nå vårt mål om en omsättning på 40 miljoner under året. 2021 var omsättningen 28 miljoner.

Tillväxt är en kombination av nya kontrakt och ökning från befintliga kunder.

– Vi levererar idag exempelvis förutom förpackningar även bipacksedlar, etiketter och wellprodukter. Sedan lagerhåller vi även produkter till våra kunder. Framtiden ser vi an med tillförsikt, avslutar Torvald.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nöjd i nytt samarbete – algoritmer ska minska luften i förpackningarna

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Flera förpackningsbolag i topp bland arbetsplatsolyckor – får också hållbarhetsutmärkelse

Fyra av de tio mest olycksdrabbade företagen i Sverige finns i förpacknings-, pappers, och skogsindustrin.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu tillverkas skruvkorkar av trä i Säffle

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Evolabel tillsätter ny försäljningschef

Magnus Sidling

Ska leda och forma den globala försäljningen.

Mölndalsföretaget Evolabel, som sysslar med förpackningsteknologi, har värvat en ny Head Of Sales.

Det är Magnus Sidling som tillträder tjänsten och Magnus kommer senast från en position som Sales Manager på Micvac. Vi kontaktade Magnus så han får berätta mer.

Kommer du att fokusera på någon speciell marknad, geografiskt och/eller branschmässigt? 

– Jag kommer ha globalt helhetsfokus. Ingen speciell marknad. Företaget levererar system till samtliga kontinenter idag. Evolabels system syns ofta i livsmedelsindustrin samtidigt som e-handel och logistik växer starkt.

Kommer du att fungera som coach till de nuvarande säljteamen?

– Ja, både som coach samt att jobba med att skapa en strategi för hur vi tillsammans med våra partners hjälper befintliga kunder att växa med oss. Jag ser väldigt mycket fram emot att vara med och leda och forma den globala försäljningen. Vi ser en fortsatt global utveckling för Evolabel inom ”Print and Apply” de kommande åren.

Vad i ditt tidigare arbetsliv tar du med dig som är ett tillskott till företagets tidigare resurser och som bidrar till att öka försäljningen?

– Erfarenheten av snabbt växande internationell försäljning samt säljstyrning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]