Laholm och Falkenberg

Ruter söker Produktionsförberedande medarbetare

Ruter AB är ett tryckeri i Laholm med lång och gedigen erfarenhet.

Ruter är tillsammans med Falk Graphic i Falkenberg och Ruter AB i Vellinge en av Sveriges största grafiska koncerner, med bred produktionskapacitet inom de flesta grafiska inriktningarna och med försäljning till samtliga skandinaviska länder.

För att utveckla verksamheten ytterligare söker vi nu en ambitiös Produktionsförberedande medarbetare med placering i Laholm och Falkenberg.

Den vi söker skall ha en stark vilja, intresse för IT och en teknisk förståelse.
Du kommer nämligen att jobba i flera olika system kopplat till vår produktion.

För att trivas i denna roll är det viktigt att du har lätt att lära dig nya arbetsuppgifter och att du kan hantera att jobba med flera olika uppdrag parallellt.

Du ska med eget ansvar kunna jobba självständigt, men också samarbeta som en del i arbetsgruppen kring hela vår produktionskedja.

Du bör vara strukturerad och van att arbeta i Excel och du ska kunna hantera och förädla filer, med stora mängder data i produktionsförberedande syften.

Du skall därtill ha ett öga för detaljer, samt goda kunskaper i både svenska och engelska.

Egenskaper

– Du är datorintresserad, är mellan 20-30 år och något av en teknisk problemlösare.
– Det skall locka att jobba i en produktionsförberedande miljö i den grafiska branschen. – Du skall vara noggrann och ha ansvarskänsla.

Det är meriterande;

– Om du har läst på högskola/universitet i tekniska ämnen.
– Om du har expertkunskaper i Excel.
– Om du har basala kunskaper i valfritt programmeringsspråk eller scriptspråk. – Om du har en vana av både PC- och Mac-miljö.
– Om du har hanterat maskiner i en industriell miljö.

Arbetsuppgifter

Du skall;
– vara med och utveckla och automatisera arbetsflöden.
– hantera och förädla datafiler i form av Excelfiler och PDF-filer.
– hantera bokningar och planering av postförsändelser.
– jobba med prepressrelaterade uppgifter.
– vid behov kunna handha diverse enklare maskiner för grafisk produktion, såsom digitalpressar och CTP:er.

Varmt välkommen med din ansökan.

För frågor gällande tjänsten kontakta Jobbolaget och Claes Andersson på 0735-18 15 20.

Observera att urval görs löpande och anställning kommer ske när vi har hittat rätt person.

Arbetsgivaren

www.ruter.se

Sök jobbet
Ange referens Produktionsförberedande medarbetare i din ansökan

Ansök via mejl

Mejla din ansökan till cv@jobbolaget.se

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt
Annons

Adventskalender fick flest röster och ”Public Award”

Materialet till kalendern kommer från Billerudkorsnäs och Ducaju i Belgien producerade.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han tar produktionsbyrå i Manilla till Norden

Jonas Persson med mångårig och internationell erfarenhet från bland annat Tetra Pak, SGS, Macdermid och Miraclon är ny delägare i Manillabaserade produktionsbyrån The Studio Bridge. Nu ska han ta företagets tjänster till Sverige, Norge och Danmark.

Det handlar om att på olika sätt hjälpa företag med produktion av förpackningar och marknadsmaterial – både i tryck och digitalt.

The Studio Bridge startade för två år sedan av branschveteranen Simon Campbell och för några månader sedan klev Jonas Persson in som delägare.

– Tillsammans har vi en enorm erfarenhet inom det här området från några av de allra största aktörerna inom outsourcing av grafisk produktion, berättar Jonas Persson för Branschkoll.

Man har kompetens inom design men ofta handlar det om att anpassa enheter till en befintlig grafisk profil och se till att allt är förberett för att vara klart för tryckpressen.

The Studio Bridge jobbar både med de traditionella delarna – framtagning och design av förpackningar och trycksaker – men man jobbar också mycket med material inom e-handel, sociala medier och animationer. 

De senaste månaderna har The Studio Bridge satsat mycket resurser på att bygga ett digitalt team som fokuserar på 2D- och 3D-animationer samt CGI för bland annat e-handel. Företaget har höga ambitioner om att växa inom digital och attrahera internationella men även lokala kunder.

Pandemin gav flexibilitet

Företaget startade upp mitt under pandemin och från start var alla medarbetare utrustade med datorer för att kunna jobba både hemma och från kontoret i centrala Manilla. Idag är man ett 30-tal anställda.

– Vi tvingades till det men det gav oss ett läge med extremt flexibla anställda – vilket nu sprider sig till våra kunder.

Det är också en rent mänsklig fråga eftersom Manilla är en stad med mycket trafik och underdimensionerat transportsystem så de anställda slipper pendla lika mycket.

– Vi försöker vara mycket mer flexibla jämfört med våra konkurrenter, det handlar om att kunna skapa någon form av work-life balance för våra anställda, menar Jonas.

Byråer, företag och grafiska företag bland kunderna

Kunderna är allt från byråer, större kedjor inom retail och byggföretag som behöver 3D animationer. Alla jobbar med någon form av kommunikation.

– Men kan också vara grafiska bolag som behöver avlastning – genom att hyra personal eller baserat på volym, säger Jonas.

Alla medarbetare har bärbara datorer för att kunna jobba flexibelt.

– Det finns väldigt mycket jobb inom den här branschen som är enformiga och har låga marginaler och som göras mer kostnadseffektivt av en spelare som oss, säger Jonas.

De första uppdragen i Sverige är redan gjorda och i övrigt finns kunderna runt om i världen från Australien till UK.

– Flera kunder blir breda och vi gör allt originalarbete för dem från förpackningar till hemsidor, säljmaterial, animationer och sociala medier, berättar Jonas.

Kunderna kan själva välja om man vill köpa dedikerad personal för att hjälpa till att kapa toppar i sin egen produktion eller outsourca hela uppdrag. 

– The Studio Bridge försöker vara flexibla för varje kunds behov och kan bli en del av kunders existerande arbetsflöden.

Uppdragen består av produktion till båda digitala och analoga kanaler.

Höga ambitioner

Idag är man 30 personer i bolaget men gör nu en stor satsning på organisk tillväxt och vill vara 100 personer om fem år.

För att säkerställa kvalitet och leverans bygger man ett system för att ha kontroll på allt man gör. 

– Vi får koll på tid, alla versioner och alla moment som görs med ett jobb. Vi automatiserar så mycket vi kan och har verktyg för kvalitetskontroll så vi inte gör några onödiga misstag.

Så här presenterar man sig i en film.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så här stor är förpackningens andel av en produkts miljöpåverkan

Här kan du hitta de produkter där en förändring hos förpackningen har som störst påverkan på helheten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPM lanserar nya papper för livsmedelsförpackningar

UPM Speciality Papers lanserar två nya förpackningspapper anpassade för livsmedel.

UPM Confidio och UPM Confidio Pro är namnen på dessa och båda är har en kombination av fukt- och fettbeständighet med goda värmeförseglingsegenskaper berättas det i ett pressmeddelande. Båda är också godkända för direkt livsmedelsberöring.

– Vårt mål är att ersätta konventionella fossilbaserade förpackningar och öka andelen förnybara förpackningslösningar. Dessa nya Confidiopapper är återvinningsbara, kostnadseffektiva och säkra att använda, säger Tommi Heinonen, försäljningschef, UPM Specialty Papers.

Under produktutvecklingsprocessen av Confidioartiklarna har UPM utökat sitt samarbete med externa partners, exempelvis det finska livsmedels- och bageriföretaget Fazer.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
Annons
Annons
Annons