Rusta söker Grafisk formgivare

Är du den vi söker?
Är du en grymt vass grafisk formgivare som vill ansvara för att formge och färdigställa kundorienterad säljande butikskommunikation till Rusta varuhus på fyra marknader i Norden och Europa?

Arbetsbeskrivning
I rollen som grafisk formgivare ansvar du för att formge och färdigställa butikskommunikation som ska guida, informera och inspirera i syftet till driva försäljning. Vi ser att du har erfarenhet av butikskommunikation och har en mycket god förmåga att skapa taktisk kommunikation.

De huvudsakliga arbetsuppgifterna består av:
• Ansvara för att designen/grafiska formen utformas på ett kommunikativt och konverterande sätt i Rustas varuhus.
• Ansvara för att löpande arbeta med förbättring kring uttrycket i våra kommunikativa enheter i butik.
• Ansvara för att allt material som du har producerat är komplett och ändamålsenligt optimerat.
• Presentera idéer och förslag på lösningar för organisationen.
• Att kunna ta en och samma idé ut till flera kanaler genom att anpassa uttryckssättet.
• Producera enligt Rustas definierade processer och rutiner.

Din profil
För att lyckas i rollen som Grafisk formgivare på Rusta ser vi att du har en eftergymnasial utbildning inom grafisk formgivning samt bildhantering. Du har arbetat flertal år som grafisk formgivare med fokus på butikskommunikation/retail. Du beskriver dig själv som en innovativ och nyfiken person, samtidigt som du är välstrukturerad och har en mycket god förmåga att arbeta självständigt som i team. Du bidrar till en positiv och innovativ företagskultur.

Vi ser att du har:
• God förståelse för butikskoncept, dynamiken mellan och syfte med olika kommunikationsenheter (ex. skylt- och produktkommunikation samt placering i kundvarvet).
• Förmåga att säkra visuellt effektiv, inspirerande och sammanhållen butikskommunikation.
• God förståelse av kundperspektivet i butikskommunikationen.
• Förmåga att optimera kommunikationen för att underlätta kundernas köpbeslut – guida, informera och inspirera – i syfte att driva försäljning.
• Dokumenterad god känsla för bild, färg och form
• God förståelse för sambanden mellan förpackning, skylt och merchandise
• Du är van att arbeta insiktdrivet och har en god kreativa förmåga.
• Du har erfarenhet av marknadsföring och kommunikation i flera kanaler.
• Känner dig trygg att kunna presentera och argumentera för dina vägval i design och kommunikationsuttagen.
• Du har en god förmåga att samarbeta tvärfunktionellt inom marknad och övriga avdelningar.

Om företaget
Rusta är detaljhandelskedjan som erbjuder ett brett sortiment av hem- och fritidsprodukter till överraskande låga priser. Vi vill att våra kunder ska känna sig välkomna, bli inspirerade och tycka att det är roligt att handla hos oss. På Rusta gör vi det lätt för många människor att köpa produkter av god kvalitet till bästa pris. Det första varuhuset öppnades 1986 i Gävle och idag har Rusta över 160 varuhus i Sverige, Norge, Finland och Tyskland. Rusta arbetar långsiktigt med att öka medvetenheten kring socialt- och miljömässigt ansvarstagande, för att säkerställa en hög kvalitet på våra produkter och samtidigt medverka till ett mer hållbart samhälle.
Rusta står för värderingarna Enkelhet, Mod, Engagemang och Tillsammans. Värderingarna stärks genom att alla medarbetare har varit med i arbetet med att identifiera och forma dem. De ska fungera som styrmedel vid sidan av vision och affärsidé samt som kompass och vägledning i det dagliga arbetet. Med hjälp av dessa ska Rusta klara sin fortsatta expansion och tillväxt utan att tappa sitt ursprung, fokus eller flexibilitet.

Övrigt
Tjänsten är på heltid med placering på Rustas kontor i Upplands Väsby. Under pandemin sker de mesta av arbetet på distans.

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt
Annons

Coca-Cola i Sverige byter till återvunnen plast

Förnybar el och delning av utsläppsdata är några av kraven man nu ställer på sina underleverantörer.

Förra året blev Sveriges Coca-Colas första marknaden i världen där företaget gick över till 100 procent återvunnen plast för hela den lokalproducerade PET-portföljen. Nu byts även plastfilmen runt alla stora flaskor i fyrpack ut till 100 procent återvunnen plast, skriver man i ett pressmeddelande.

Coca-Cola skriver att man arbetar ”för en värld utan avfall”. Och som en del i detta arbete, med målet att komma ned till noll utsläpp av växthusgaser 2040, tas nu ytterligare ett steg. Under första halvåret i år går Coca-Cola i Sverige över till återvunnen plastfilm (PELD) på alla fyrpack för flaskor över 1,5 liter.

– Plast är ett effektivt förpackningsmaterial förutsatt att det samlas in och återanvänds så att inget blir till skräp. Coca‑Cola i Sverige vill vara med och bidra till omställningen mot en cirkulär ekonomi. Nu tar vi ett stort steg när vi som första marknad i världen går över till 100 procent återvunnen plast för hela den lokalproducerade portföljen, säger Sofie Eliasson Morsink, vd Coca‑Cola European Partners Sverige AB

Krav på underleverantörer

Eftersom drygt 90 procent av utsläppen uppstår i scope 3 (indirekta utsläpp som uppstår i värdekedjan, både uppströms och nedströms) måste leverantörer mobiliseras och nära samarbeten inledas. Coca-Cola uppger att man för att nå netto noll 2040 är målet att 100 procent av de strategiska leverantörerna ska ”sätta vetenskapligt baserade reduktionsmål och använda 100 procent förnybar el till 2023 samt dela data för sina utsläpp av växthusgaser”.

Läs mer om Coca-Colas klimatmål här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stabilt år för Promotionhuset

redaktionen@branschkoll.se
Annons

NWP-ÅF vinner upphandlingar på löpande band – fyra bara i år

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu ett universitet på jakt efter produktmedia – maxvärde 10 miljoner kronor

redaktionen@branschkoll.se
Annons