Rusta söker Grafisk formgivare

Är du den vi söker?
Är du en grymt vass grafisk formgivare som vill ansvara för att formge och färdigställa kundorienterad säljande butikskommunikation till Rusta varuhus på fyra marknader i Norden och Europa?

Arbetsbeskrivning
I rollen som grafisk formgivare ansvar du för att formge och färdigställa butikskommunikation som ska guida, informera och inspirera i syftet till driva försäljning. Vi ser att du har erfarenhet av butikskommunikation och har en mycket god förmåga att skapa taktisk kommunikation.

De huvudsakliga arbetsuppgifterna består av:
• Ansvara för att designen/grafiska formen utformas på ett kommunikativt och konverterande sätt i Rustas varuhus.
• Ansvara för att löpande arbeta med förbättring kring uttrycket i våra kommunikativa enheter i butik.
• Ansvara för att allt material som du har producerat är komplett och ändamålsenligt optimerat.
• Presentera idéer och förslag på lösningar för organisationen.
• Att kunna ta en och samma idé ut till flera kanaler genom att anpassa uttryckssättet.
• Producera enligt Rustas definierade processer och rutiner.

Din profil
För att lyckas i rollen som Grafisk formgivare på Rusta ser vi att du har en eftergymnasial utbildning inom grafisk formgivning samt bildhantering. Du har arbetat flertal år som grafisk formgivare med fokus på butikskommunikation/retail. Du beskriver dig själv som en innovativ och nyfiken person, samtidigt som du är välstrukturerad och har en mycket god förmåga att arbeta självständigt som i team. Du bidrar till en positiv och innovativ företagskultur.

Vi ser att du har:
• God förståelse för butikskoncept, dynamiken mellan och syfte med olika kommunikationsenheter (ex. skylt- och produktkommunikation samt placering i kundvarvet).
• Förmåga att säkra visuellt effektiv, inspirerande och sammanhållen butikskommunikation.
• God förståelse av kundperspektivet i butikskommunikationen.
• Förmåga att optimera kommunikationen för att underlätta kundernas köpbeslut – guida, informera och inspirera – i syfte att driva försäljning.
• Dokumenterad god känsla för bild, färg och form
• God förståelse för sambanden mellan förpackning, skylt och merchandise
• Du är van att arbeta insiktdrivet och har en god kreativa förmåga.
• Du har erfarenhet av marknadsföring och kommunikation i flera kanaler.
• Känner dig trygg att kunna presentera och argumentera för dina vägval i design och kommunikationsuttagen.
• Du har en god förmåga att samarbeta tvärfunktionellt inom marknad och övriga avdelningar.

Om företaget
Rusta är detaljhandelskedjan som erbjuder ett brett sortiment av hem- och fritidsprodukter till överraskande låga priser. Vi vill att våra kunder ska känna sig välkomna, bli inspirerade och tycka att det är roligt att handla hos oss. På Rusta gör vi det lätt för många människor att köpa produkter av god kvalitet till bästa pris. Det första varuhuset öppnades 1986 i Gävle och idag har Rusta över 160 varuhus i Sverige, Norge, Finland och Tyskland. Rusta arbetar långsiktigt med att öka medvetenheten kring socialt- och miljömässigt ansvarstagande, för att säkerställa en hög kvalitet på våra produkter och samtidigt medverka till ett mer hållbart samhälle.
Rusta står för värderingarna Enkelhet, Mod, Engagemang och Tillsammans. Värderingarna stärks genom att alla medarbetare har varit med i arbetet med att identifiera och forma dem. De ska fungera som styrmedel vid sidan av vision och affärsidé samt som kompass och vägledning i det dagliga arbetet. Med hjälp av dessa ska Rusta klara sin fortsatta expansion och tillväxt utan att tappa sitt ursprung, fokus eller flexibilitet.

Övrigt
Tjänsten är på heltid med placering på Rustas kontor i Upplands Väsby. Under pandemin sker de mesta av arbetet på distans.

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt
Annons

PODD: Den grafiska branschens stora möjligheter i bokens digitala framtid

Företaget Publit automatiserar processerna runt att ge ut böcker. Per Helin är en av grundarna och i senaste avsnittet av Branschkollpodden ger han sin syn på bokens framtid.

Det finns stora möjligheter för grafiska företag att utveckla nya tjänster runt boken.

Publits plattform genererar bland annat 20.000 tryckta böcker varje månad – och alla trycks ”on demand” på tryckeriet i Malmö.

– Det är enstycksproduktion i full industriell skala.

Är du en del av bokens värdekedja – förlag, tryckeri eller författare – är detta ett intressant avsnitt som kommer ge dig kunskap och inspiration för framtiden.

Lyssna på podden nedan eller på Spotify alternativt på Apple Podcast.

Vi pratar om många olika ämnen – men alla kretsar kring framtidens bok – både tryckta och digitala. Bland annat:

  • Det här är en bok idag
  • Publits tryckeri i Malmö och vilka krav man ställer på sin grafiska leverantör.
  • Logistik är allt – för Publit ingår det i produktionspriset – detta leder till nya tjänster … även offsettryck.
  • Vad betyder ljudbokens framfart för den tryckta boken?
  • Amazons intåg i Sverige
  • Mängden användardata ökar lavinartat – är det verkligen viktigt att ta vara på detta?
  • Den tryckta bokens kvalitet – hög lägstanivå och nya extrema nivåer – hur ser det ut framöver?
  • Bokens förpackning förändras – så här ska ett grafiskt företag tänka?
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sämsta året för annonsmarknaden sedan finanskrisen – men stark återhämtning i Q4

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd till Boxon Group

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon ska leda Brobygrafiska under 2021

Evelina Nilsson går in som ny verksamhetsansvarig här på Brobygrafiska, som vikarie för Per Branzén som är tjänstledig.

– Jag är otroligt stolt över att jag får chansen att ha detta uppdrag och kommer tillsammans med mina kollegor, våra studerande och branschen arbeta för att utveckla Brobygrafiska och våra utbildningar, säger Evelina i en kommentar till Branschkoll.

Per Branzén har tagit över som Kultur- och näringslivschef i Sunne.

redaktionen@branschkoll.se
Annons