Rosendahl Design Group lyfter blicken mot Amerika

För första gången har Rosendahl Design Group skrivit ett partneravtal utanför Skandinavien när man nu blickar mot Amerika.
Det här görs genom ett samarbete (ett så kallat joint venture) med Nordic Design Collective och tillsammans utgör de två aktörerna det nystartade varumärket Rosendahl Design Group US. Vd för satsningen blir Thomas Perez som även är ägare av Nordic Design Collective.
– Hittills har Rosendahl Design Group funnits på den amerikanska marknaden genom distributörer och har på så sätt byggt upp starka relationer till utvalda återförsäljare, det här trappas nu upp. Joint venture-modellen kan bli Rosendahl Design Groups väg framåt för tillväxt utanför våra traditionella marknader, säger bolagets vd Mette Maix och fortsätter:
– Det här är första gången Rosendahl Design Group tar in en partner och delar ägandeskapet på det här sättet. Därför har det varit avgörande att hitta en stark matchning, enligt ett pressmeddelande.
Thomas Perez uppges ha 20 års erfarenhet av att lansera nordiska varumärken på andra marknader än i just Norden.
Rekordresultat
Rosendahl Design Group lämnade nu i maj in bokslutet för 2021 och presenterade där ett rekordresultat på både översta och understa raden. Det är med den här starka finasiella ställningen som man nu gör investeringar på andra marknader, samt digitala investeringar.
Rosendahl Design Group är ett av Danmarks ledande designhus med varumärken som Rosendahl,
Kay Bojesen Denmark och Arne Jacobsen Clocks i sin portfölj.