Logga in

Ritade Evert Grahn precis om kartan för internationella transporter?

11 november, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Genom ett samarbete med ett internationellt transportföretag har MEC Gruppens vd Evert Grahn tagit fram en ny rutt som minskar koldioxidutsläppen med 41 procent för transporter från Asien. Detta jämfört med om du istället flyger produkterna hela sträckan – men det kräver mer framförhållning från kunderna.

Det är tillsammans med fraktföretaget Toll som Evert Grahn tagit fram den nya rutten för transporter från Asien (i det här fallet Hong Kong). Den nya rutten kombinerar flyg med fraktfartyg och tar 20 dagar från Hong Kong till Sverige. Rutten är fem dagar snabbare än den befintliga flyg+båt rutten och sparar dessutom in på koldioxidutsläppen. Men det tar 15 dagar längre tid än flyg hela vägen och frågan är om kunderna är beredda att ha bättre framförhållning i sina projekt.

Vill nå hållbarhetechefer

Det är väldigt stora besparningarna man kan göra för miljön genom att förändra frakterna för produktmedia och Evert vill sprida detta budskap till alla hållbarhetschefer runt om i landet. Dessa kan i sin tur ställa krav på de som planerar kampanjer och beställer produktmedia i organisationen.

– Vi måste få hållbarhetecheferna att ställa krav på sin organisation att de ska planera för lite längre leveranstider. När det går att spara 41 procent på miljön och dessutom pengar så borde detta vara självklart för alla organisationer, säger Evert Grahn till Branschkoll.

Flyg, tåg eller båt?

Att kombinera sjö- och flygfrakt från Asien är vanligt och nu har MEC Gruppen hittat ett sätt att korta ledtiden för detta alternativ från 25 till 20 dagar.

MEC Gruppens nya fraktlösning som sparar in både tid och utsläpp.

MEC Gruppen har räknat på samtliga transportalternativ från Hong Kong till Sverige och överlägset bäst är att köra med båt hela vägen, på snudd till 100 procent bättre än att flyga, men det kräver att inköpen planeras bättre.

Utsläpp per ton för olika fraktsätt och deras differens.

Måste ställas krav i upphandlingar

– Jag vill nå hållbarhetscheferna på kommuner och företag och berätta det här för dem så att de börjar ställa krav på transportutsläpp i upphandlingar. Det är ingen livsavgörande kirurgutrustning som ska beställas, kommuner måste kunna planera bättre så att de kan spara in på utsläppen, ändå är transporten lågt eller inte alls prioriterad i upphandlingar, berättar Evert Grahn för Branschkoll.

– Genom att förlänga transporttiden från Kina med 15 dagar så sparar du 41 procent koldioxid-utsläpp och 13 procent i fraktkostnader. En bra belöning för alla, inte minst miljön, för de som planerar sina inköp lite bättre, fortsätter Evert.

Nio miljoner ton frakt som underlag för undersökningen

Som underlag för undersökningen finns 9 miljoner ton frakt, och resultaten är tydliga, det finns stora koldioxid-utsläpp-besparingar att göra för den som kan ha längre ledtider.

– Det finns cirka 700.000 företag inom EU som importerar från Asien och vi behöver få dessa företag att följa avtalen som gäller vid import inom EU – på så sätt skulle vi drastiskt kunna minska utsläppen. De finns även stora företag i EU som vet att de inte håller måtten vid import men importerar i alla fall och är beredda att ta konsekvenserna om de blir sedda, vilket de oftast inte blir. Därför uppmanar vi EU att skaffa fram fler kontrollanter att kolla importörerna att följer regelverket EU har satt upp, säger säger Louise Johansson hållbarhetschef på MEC Gruppen.

Myndigheterna måste ta täten

Företag som är verksamma inom produktmedia har fått upp ögonen för det regelverk som finns och i Norden finns kontrollanter men i övriga EU länder har man inte börjat ännu följa lagen som kom redan 2001 menar MEC Gruppen.

– Nu är i verkligen på plats för följa EU-direktiven och hoppas att EU tar tag i det här så att EU-företagen anpassar sig efter förordningen, då kommer vi få ett helt annat klimat i tillverkarländerna. Detta går snabbt att ordna om myndigheterna tar täten och alla andra följer efter, avslutar Louise Johansson.

 

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)

Även Finland kampanjar för inhemsk produktion

Den finska grafiska branschföreningen har tagit fram ett märke som visar på att en trycksak är producerad i Finland. Därmed följer man efter Norge och Danmark med att ge tryckerierna i landet ett sätt att visa att produktionen är lokal.

Största tryckeriupphandlingen närmar sig avgörande – 147 miljoner står på spel

Avgörande läge för svenska tryckerier – trycksaker för 147 miljoner kronor årligen står på spel. Här är tryckerierna som kan vinna – och försvinna från avtalet.