Logga in

Ritade Evert Grahn precis om kartan för internationella transporter?

11 november, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Genom ett samarbete med ett internationellt transportföretag har MEC Gruppens vd Evert Grahn tagit fram en ny rutt som minskar koldioxidutsläppen med 41 procent för transporter från Asien. Detta jämfört med om du istället flyger produkterna hela sträckan – men det kräver mer framförhållning från kunderna.

Det är tillsammans med fraktföretaget Toll som Evert Grahn tagit fram den nya rutten för transporter från Asien (i det här fallet Hong Kong). Den nya rutten kombinerar flyg med fraktfartyg och tar 20 dagar från Hong Kong till Sverige. Rutten är fem dagar snabbare än den befintliga flyg+båt rutten och sparar dessutom in på koldioxidutsläppen. Men det tar 15 dagar längre tid än flyg hela vägen och frågan är om kunderna är beredda att ha bättre framförhållning i sina projekt.

Vill nå hållbarhetechefer

Det är väldigt stora besparningarna man kan göra för miljön genom att förändra frakterna för produktmedia och Evert vill sprida detta budskap till alla hållbarhetschefer runt om i landet. Dessa kan i sin tur ställa krav på de som planerar kampanjer och beställer produktmedia i organisationen.

– Vi måste få hållbarhetecheferna att ställa krav på sin organisation att de ska planera för lite längre leveranstider. När det går att spara 41 procent på miljön och dessutom pengar så borde detta vara självklart för alla organisationer, säger Evert Grahn till Branschkoll.

Flyg, tåg eller båt?

Att kombinera sjö- och flygfrakt från Asien är vanligt och nu har MEC Gruppen hittat ett sätt att korta ledtiden för detta alternativ från 25 till 20 dagar.

MEC Gruppens nya fraktlösning som sparar in både tid och utsläpp.

MEC Gruppen har räknat på samtliga transportalternativ från Hong Kong till Sverige och överlägset bäst är att köra med båt hela vägen, på snudd till 100 procent bättre än att flyga, men det kräver att inköpen planeras bättre.

Utsläpp per ton för olika fraktsätt och deras differens.

Måste ställas krav i upphandlingar

– Jag vill nå hållbarhetscheferna på kommuner och företag och berätta det här för dem så att de börjar ställa krav på transportutsläpp i upphandlingar. Det är ingen livsavgörande kirurgutrustning som ska beställas, kommuner måste kunna planera bättre så att de kan spara in på utsläppen, ändå är transporten lågt eller inte alls prioriterad i upphandlingar, berättar Evert Grahn för Branschkoll.

– Genom att förlänga transporttiden från Kina med 15 dagar så sparar du 41 procent koldioxid-utsläpp och 13 procent i fraktkostnader. En bra belöning för alla, inte minst miljön, för de som planerar sina inköp lite bättre, fortsätter Evert.

Nio miljoner ton frakt som underlag för undersökningen

Som underlag för undersökningen finns 9 miljoner ton frakt, och resultaten är tydliga, det finns stora koldioxid-utsläpp-besparingar att göra för den som kan ha längre ledtider.

– Det finns cirka 700.000 företag inom EU som importerar från Asien och vi behöver få dessa företag att följa avtalen som gäller vid import inom EU – på så sätt skulle vi drastiskt kunna minska utsläppen. De finns även stora företag i EU som vet att de inte håller måtten vid import men importerar i alla fall och är beredda att ta konsekvenserna om de blir sedda, vilket de oftast inte blir. Därför uppmanar vi EU att skaffa fram fler kontrollanter att kolla importörerna att följer regelverket EU har satt upp, säger säger Louise Johansson hållbarhetschef på MEC Gruppen.

Myndigheterna måste ta täten

Företag som är verksamma inom produktmedia har fått upp ögonen för det regelverk som finns och i Norden finns kontrollanter men i övriga EU länder har man inte börjat ännu följa lagen som kom redan 2001 menar MEC Gruppen.

– Nu är i verkligen på plats för följa EU-direktiven och hoppas att EU tar tag i det här så att EU-företagen anpassar sig efter förordningen, då kommer vi få ett helt annat klimat i tillverkarländerna. Detta går snabbt att ordna om myndigheterna tar täten och alla andra följer efter, avslutar Louise Johansson.

 

Växande Postemballage i Jönköping investerar i ökad kapacitet och fler tjänster

Postemballage i Jönköping hjälper tryckerier med både tryck på kuvert och med förpackningar för frakt. Men man gör också profilprodukter, kuvertering, printning, fals- och plock, inplastning och annat inom distribution. Under det gångna året har man växt ytterligare och nu investerar man i ökad kapacitet och fler tjänster. (mer…)

Danagårdlitho marknadsför sina miljösatsningar med ny film

Danagårdlitho berättar i en film om hur man jobbar med miljö- och klimatfrågor.

I en tre minuter lång film berättar Linn om hur tryckeriet Danagårdlitho tänker kring trycksaker och miljö. (mer…)

Debatt: Ta bort priskorgarna i offentliga upphandlingar av trycksaker

Grafiska företag fyller ofta i stora priskorgar i samband med anbud i offentliga upphandlingar. Priserna blir snabbt gamla och tar orimligt mycket tid att fylla i.

Offentliga upphandlingar inom grafisk bransch tar orimligt stora resurser för inblandade företag på grund av upphandlingsprocessen och att många tilldelningar överklagas till domstol. Här presenteras en idé på hur man skulle kunna utveckla och förenkla processen.

Tryckeriet Moo erbjuder sina kunder att investera i bolaget

Moo.com planerar att ta in kapital från sina kunder.

Online-tryckeriet Moo, med produktionsanläggningar i England och USA, undersöker intressent bland sina över en miljon kunder att bli gräsrots-finansiärer.

Smurfit Kappa lanserar leksaker i wellpapp

Smurfit Kappa har lanserat en kollektion med leksaker av papper

4evergreen – en ny allians för fiberbaserade förpackningar

4evergreen är en ny industriallians för aktörer inom fiberbaserade förpackningar. Bland medlemmarna finns flera tunga namn inom förpacknings- och pappersindustrin. (mer…)

Svenskproducerade trycksaker är bäst för miljön – ”blir standard för att beräkna CO2-avtryck för trycksaker”

Åtta.45 är det första svenskägda tryckeriet att certifieras för användning av Climate Calc – som beräknar en trycksaks CO2-avtryck. Nu ska många fler följa efter. (mer…)

Digaloos grundare går vidare – här berättar han varför

Efter försäljningen av Digaloo till Taberg Media Group i mars 2018 väljer nu vd:n Jannes Dahlgren att lämna företaget. (mer…)

Workflow Summit: Finns det för mycket mjukvara i grafisk bransch?

Den 12 november var det dags för den grafiska branschen att lära sig mer om automatisering och arbetsflöden när Grafkoms Workflow Summit 2019 hölls i Stockholm. (mer…)