Rikstäckande skylt- och profilkedja säljer för närmare en kvarts miljard
Kedjan 4Sign som producerar och levererar "profilering" till sina kunder i Sverige och Norge omsätter nära en kvarts miljard kronor. Branschkoll har gjort en ekonomisk sammanställning av kedjans medlemmar.

På sin webb visar 4Sign upp sitt breda utbud och rikstäckande service. (Bilder: från 4sign.se)
Branschkoll har sammanställt bokslutssiffror för bolagen i den rikstäckande skylt- och profilkedjan 4Sign. Senaste året hade man en försäljning på 236 miljoner kronor med en total rörelsemarginal på 3,8 procent. Siffrorna är baserade på de senaste lämnade årsredovisningarna – de flesta från 2016 eller brutna år runt sommaren 2017.
Skyltar, fordonsdekor, profilreklam och mässor
4Signs tjänster och produktion spänner från skyltar och fordonsdekor till profilreklam och material till mässor. Verksamheten finns främst i Sverige (på 16 orter) men också i Norge på två orter.
Man vill vara både en landsomfattande aktör som kan leverera tjänster till företag som finns på många orter –och hjälpa dem att säkerställa att allt profilmaterial håller samma nivå. Men samtidigt har man produktion lokalt och levererar till lokala kunder.
Ekonomisk sammanställning 4Sign

Företagslistan baseras på listan av medlemmar som finns på 4sign.se samt senaste publicerade bokslut för respektive bolag.
Största aktörerna
Totalt är man 183 personer anställda i kedjans bolag som tillsammans omsätter 236 miljoner kronor.
Stema i Borås och Ulricehamn är klart störst med sina 61 miljoner i omsättning – som dessutom blir ännu större eftersom man nyligen slagit sig samman med Responstryck. De båda bolagen har flyttat samman och satsar på en omsättning runt 100 miljoner.
Näst störst är verksamheten i Gävle som senaste året sålde för 21,3 miljoner kronor. Trea är Umeå med 17,9 miljoner.
Lönsamheten
Sammantaget gjorde kedjebolagen ett rörelseresultat på 9,1 miljoner kronor och med en omsättning på 236 miljoner landade den sammanslagna rörelsemarginalen på 3,8 procent.
Det är bara fyra bolag i kedjan som når en lönsamhet på över tio procent. Det är Clabris Reklam i Mjölby (13%), Level 10 i Göteborg (12%), Skylt & Text i Trollhättan (18%) och P-G:s reklam i Skellefteå (15%).
De flesta av de övriga företagen har en låg lönsamhet på mellan noll och fem procent.
Marknadsför sig med filmer
4Sign, som nyligen var ute på turné med Sign & Print, marknadsför sig också med filmer som beskriver verksamheten. Några utvalda kan du se nedan. Alla filmer finns på Vimeo.
Företagspresentation
Kundreferens – kedjan Ring upp
Produktmedia