Ricohs Clickable Paper vann pris för innovation

Pressmeddelande från Ricoh 2014-05-26

Ricohs app Clickable Paper har vunnit priset Best Valuable Innovation, som delas ut av European Digital Press Association (EDP). Priset röstades fram av 20 medlemstidningar vilka representerar över en miljon läsare intresserade av grafisk kommunikation i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA).

– Appen Clickable Papers förmåga att snabbt hitta information som bilder, video/multimedia, webbsidor, e-handelsportaler och sociala nätverk lockar företag som letar efter nya sätt att öka värdet på sina trycksaker. Vi är glada över att EDP ser potentialen Clickable Paper erbjuder tryckbranschen. Deras kunderbjudande kan utökas med fler kreativa kommunikationsvägar för bättre effektivitet, säger Tommy Segelberg, Director Nordic Operations PPBG, Ricoh Sverige.

Clickable Paper är en kraftfull, interaktiv printlösning som förenar den digitala och analoga världen. Appen är tillgänglig för tryckerier, agenturer, förlag, varumärkeskommunikatörer och andra organisationer som vill göra pappersbaserad kommunikation interaktiv. Man kan infoga upp till sex olika onlinekällor som video/multimedia, webbsidor, e-handelsportaler och sociala nätverk.  När tryckt material blir flerkanaligt och når den digitala världen via smartphones eller plattor flerdubblar det kommunikationsmöjligheterna vilket berikar läsarnas upplevelse. Funktonaliteten är betydande när man ska skapa effektiva interaktiva kampanjer som vill uppmuntra läsare att agera och söka mer information. Förlag eller annonsörer kan sedan spåra användarnas klick och aktiviteter.

Clickable Paper bygger på en bildigenkänningsteknik som är säkrare än QR-koder. Tryckt material kan återanvändas utan att man behöver märka, redigera eller omformatera källdokumenten. Hotspots används för att länka det tryckta materialet till digital media som sociala nätverk eller mikrobloggar som drivs av användarinlägg, tweets, karttjänster, samtal eller e-post.

Clickable Paper har nyligen även fått två andra utmärkelser: Graph Expo Must See ‘ems Award 2013 i USA och det franska Xplor Grand Jury Award. Xplor utsåg Clickable Paper till innovationsvinnare baserat på en skräddarsydd app som Ricoh och klocktillverkaren Bell and Ross skapade för lanseringen av en keramisk klocka.

Annons

PODD: Den grafiska branschens stora möjligheter i bokens digitala framtid

Företaget Publit automatiserar processerna runt att ge ut böcker. Per Helin är en av grundarna och i senaste avsnittet av Branschkollpodden ger han sin syn på bokens framtid.

Det finns stora möjligheter för grafiska företag att utveckla nya tjänster runt boken.

Publits plattform genererar bland annat 20.000 tryckta böcker varje månad – och alla trycks ”on demand” på tryckeriet i Malmö.

– Det är enstycksproduktion i full industriell skala.

Är du en del av bokens värdekedja – förlag, tryckeri eller författare – är detta ett intressant avsnitt som kommer ge dig kunskap och inspiration för framtiden.

Lyssna på podden nedan eller på Spotify alternativt på Apple Podcast.

Vi pratar om många olika ämnen – men alla kretsar kring framtidens bok – både tryckta och digitala. Bland annat:

  • Det här är en bok idag
  • Publits tryckeri i Malmö och vilka krav man ställer på sin grafiska leverantör.
  • Logistik är allt – för Publit ingår det i produktionspriset – detta leder till nya tjänster … även offsettryck.
  • Vad betyder ljudbokens framfart för den tryckta boken?
  • Amazons intåg i Sverige
  • Mängden användardata ökar lavinartat – är det verkligen viktigt att ta vara på detta?
  • Den tryckta bokens kvalitet – hög lägstanivå och nya extrema nivåer – hur ser det ut framöver?
  • Bokens förpackning förändras – så här ska ett grafiskt företag tänka?
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sämsta året för annonsmarknaden sedan finanskrisen – men stark återhämtning i Q4

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd till Boxon Group

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon ska leda Brobygrafiska under 2021

Evelina Nilsson går in som ny verksamhetsansvarig här på Brobygrafiska, som vikarie för Per Branzén som är tjänstledig.

– Jag är otroligt stolt över att jag får chansen att ha detta uppdrag och kommer tillsammans med mina kollegor, våra studerande och branschen arbeta för att utveckla Brobygrafiska och våra utbildningar, säger Evelina i en kommentar till Branschkoll.

Per Branzén har tagit över som Kultur- och näringslivschef i Sunne.

redaktionen@branschkoll.se
Annons