Ricoh visar hur tryck fungerar med digital marknadsföring – tryckte unika omslag för Forbes

ForbesBenoit-Output

Ricoh tryckte individanpassade omslag till den internationella affärstidningen Forbes Magazine under Marketing Rockstars Festival i Graz, Österrike den 8 maj. Festivalens inriktning är ny marknadsföringsteknik och genomgående fokuseras det på att visa framtidens marknadsföringsmöjligheter.Ricoh visade ny teknik inom print genom att trycka unika personifierade förstasidor av Forbes Magazine.

ForbesBenoit-Output– Vi ville visa hur våra hård- och mjukvarulösningar kan kombineras för att öppna en helt ny värld av kreativa möjligheter, säger Tommy Segelberg på Ricoh i ett pressmeddelande.

En proffsfotograf fotograferade besökare och bilderna monterades på Forbes förstasida. Den personifierade förstasidan med bild och namn skrivs sedan ut på en av Ricohs färgskrivare.

Utskriften är försedd med Ricohs interaktiva Clickable Paper, som länkar porträttbilden till en social media-profil på exempelvis LinkedIn eller Facebook.

– Det här projektet kräver en samarbetspartner som verkligen förstår den digitala printindustrin, digitala arbetsflöden, personifiering och marknadsföring – och Ricoh har den kunskapen, säger Hermann Sporrer, Head of Sales & Marketing, Forbes Österrike.

Man visade också upp MRM-mjukvaran MarcomCentral.

Den slutsålda festivalen hade över 1.500 deltagare från Österrike och angränsande länder, inklusive Tyskland och Schweiz.

– Ricoh har både erfarenhet och kunskap inom effektiv och relevant kundkommunikation tack vare intensiva samarbeten med olika DR-företag och varumärkesinnehavare i Europa. Vi ser DR och flerkanaliga marknadsföringslösningar som stora tillväxtmöjligheter för våra kunder, säger Segelberg.

Annons

PODD: Den grafiska branschens stora möjligheter i bokens digitala framtid

Företaget Publit automatiserar processerna runt att ge ut böcker. Per Helin är en av grundarna och i senaste avsnittet av Branschkollpodden ger han sin syn på bokens framtid.

Det finns stora möjligheter för grafiska företag att utveckla nya tjänster runt boken.

Publits plattform genererar bland annat 20.000 tryckta böcker varje månad – och alla trycks ”on demand” på tryckeriet i Malmö.

– Det är enstycksproduktion i full industriell skala.

Är du en del av bokens värdekedja – förlag, tryckeri eller författare – är detta ett intressant avsnitt som kommer ge dig kunskap och inspiration för framtiden.

Lyssna på podden nedan eller på Spotify alternativt på Apple Podcast.

Vi pratar om många olika ämnen – men alla kretsar kring framtidens bok – både tryckta och digitala. Bland annat:

  • Det här är en bok idag
  • Publits tryckeri i Malmö och vilka krav man ställer på sin grafiska leverantör.
  • Logistik är allt – för Publit ingår det i produktionspriset – detta leder till nya tjänster … även offsettryck.
  • Vad betyder ljudbokens framfart för den tryckta boken?
  • Amazons intåg i Sverige
  • Mängden användardata ökar lavinartat – är det verkligen viktigt att ta vara på detta?
  • Den tryckta bokens kvalitet – hög lägstanivå och nya extrema nivåer – hur ser det ut framöver?
  • Bokens förpackning förändras – så här ska ett grafiskt företag tänka?
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sämsta året för annonsmarknaden sedan finanskrisen – men stark återhämtning i Q4

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd till Boxon Group

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon ska leda Brobygrafiska under 2021

Evelina Nilsson går in som ny verksamhetsansvarig här på Brobygrafiska, som vikarie för Per Branzén som är tjänstledig.

– Jag är otroligt stolt över att jag får chansen att ha detta uppdrag och kommer tillsammans med mina kollegor, våra studerande och branschen arbeta för att utveckla Brobygrafiska och våra utbildningar, säger Evelina i en kommentar till Branschkoll.

Per Branzén har tagit över som Kultur- och näringslivschef i Sunne.

redaktionen@branschkoll.se
Annons