Ricoh visar hur tryck fungerar med digital marknadsföring – tryckte unika omslag för Forbes
Ricoh tryckte individanpassade omslag till den internationella affärstidningen Forbes Magazine under Marketing Rockstars Festival i Graz, Österrike den 8 maj. Festivalens inriktning är ny marknadsföringsteknik och genomgående fokuseras det på att visa framtidens marknadsföringsmöjligheter.Ricoh visade ny teknik inom print genom att trycka unika personifierade förstasidor av Forbes Magazine.
– Vi ville visa hur våra hård- och mjukvarulösningar kan kombineras för att öppna en helt ny värld av kreativa möjligheter, säger Tommy Segelberg på Ricoh i ett pressmeddelande.
En proffsfotograf fotograferade besökare och bilderna monterades på Forbes förstasida. Den personifierade förstasidan med bild och namn skrivs sedan ut på en av Ricohs färgskrivare.
Utskriften är försedd med Ricohs interaktiva Clickable Paper, som länkar porträttbilden till en social media-profil på exempelvis LinkedIn eller Facebook.
– Det här projektet kräver en samarbetspartner som verkligen förstår den digitala printindustrin, digitala arbetsflöden, personifiering och marknadsföring – och Ricoh har den kunskapen, säger Hermann Sporrer, Head of Sales & Marketing, Forbes Österrike.
Man visade också upp MRM-mjukvaran MarcomCentral.
Den slutsålda festivalen hade över 1.500 deltagare från Österrike och angränsande länder, inklusive Tyskland och Schweiz.
– Ricoh har både erfarenhet och kunskap inom effektiv och relevant kundkommunikation tack vare intensiva samarbeten med olika DR-företag och varumärkesinnehavare i Europa. Vi ser DR och flerkanaliga marknadsföringslösningar som stora tillväxtmöjligheter för våra kunder, säger Segelberg.