Ricoh ökar takten inom produktionslösningar

unnamed

Lansering: I början av november invigde Ricoh sitt nya europeiska demo- och  kundupplevelse-center i Telford nära Birmingham. Detta var starten på en europeisk offensiv och man har redan haft besök av över 700 kunder från över 20 länder på den nya anläggningen.

Av: Ulf Sunnberg, som var på plats i England vid invigningen.

– Jag tror att vi står för en nya gryning inom digital tryckproduktion. Vårt erbjudande överensstämmer väl med behovet hos våra kunder. Ricoh är idag den drivande kraften inom tryckproduktion. Vi börjar nu fas två i den fantastiska resa som påbörjades 2008 på Drupa, när vi klev in på produktionsmarknaden, sa Peter Williams från Ricoh för den samlade pressen.

Peter Williams ansvarig för produktionslösningar i Europa förklarade att det är inte bara en demonstrationsanläggning – det är en delad produktionsanläggning. Med detta menade han att kunder kan använda detta för att testa sina lösningar och idéer.

– Vi välkomnar kunder och partners att komma hit och tänja på gränserna på vad som är möjligt, sa Peter Williams.

Ricoh visade förstås sina nya arkmaskiner Pro C7100 and Pro C9100 s, och den nya högpresterande rullamatade inkjetmaskinen Pro VC60000 där den första kunden i Norden är finska Hansaprint. Den befintliga serien med InfoPrint 5000 inkjet finns också installerad.

Ricoh slog även ett slag för sina investeringar i kanadensiska Avanti, med sin affärssystemlösning ”Slingshot” som kommer att lanseras i Europa 2015 samt företaget PTI med produkten Marcom Central.

Allt som allt visar Ricoh att man siktar högt inom digital tryckproduktion. De nya arkmaskinerna samt mjukvarorna får vi se i Sverige på Sign & Print 2015 den 3-5:e februari.

Ulf Sunnberg (LinkedIn) jobbar som konsult inom publishing och grafisk kommunikation i bolaget South Bridge/Clear Edge. Han är ordförande i nätverket GrafKom och medgrundare till Mcro the Print Liberation Company. Ulf har tidigare arbetat på Statskonsult, Aldus, Adobe och EFI och är en av huvudtalarna på mässan Sign & Print nästa år.

Annons

PODD: Den grafiska branschens stora möjligheter i bokens digitala framtid

Företaget Publit automatiserar processerna runt att ge ut böcker. Per Helin är en av grundarna och i senaste avsnittet av Branschkollpodden ger han sin syn på bokens framtid.

Det finns stora möjligheter för grafiska företag att utveckla nya tjänster runt boken.

Publits plattform genererar bland annat 20.000 tryckta böcker varje månad – och alla trycks ”on demand” på tryckeriet i Malmö.

– Det är enstycksproduktion i full industriell skala.

Är du en del av bokens värdekedja – förlag, tryckeri eller författare – är detta ett intressant avsnitt som kommer ge dig kunskap och inspiration för framtiden.

Lyssna på podden nedan eller på Spotify alternativt på Apple Podcast.

Vi pratar om många olika ämnen – men alla kretsar kring framtidens bok – både tryckta och digitala. Bland annat:

  • Det här är en bok idag
  • Publits tryckeri i Malmö och vilka krav man ställer på sin grafiska leverantör.
  • Logistik är allt – för Publit ingår det i produktionspriset – detta leder till nya tjänster … även offsettryck.
  • Vad betyder ljudbokens framfart för den tryckta boken?
  • Amazons intåg i Sverige
  • Mängden användardata ökar lavinartat – är det verkligen viktigt att ta vara på detta?
  • Den tryckta bokens kvalitet – hög lägstanivå och nya extrema nivåer – hur ser det ut framöver?
  • Bokens förpackning förändras – så här ska ett grafiskt företag tänka?
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sämsta året för annonsmarknaden sedan finanskrisen – men stark återhämtning i Q4

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd till Boxon Group

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon ska leda Brobygrafiska under 2021

Evelina Nilsson går in som ny verksamhetsansvarig här på Brobygrafiska, som vikarie för Per Branzén som är tjänstledig.

– Jag är otroligt stolt över att jag får chansen att ha detta uppdrag och kommer tillsammans med mina kollegor, våra studerande och branschen arbeta för att utveckla Brobygrafiska och våra utbildningar, säger Evelina i en kommentar till Branschkoll.

Per Branzén har tagit över som Kultur- och näringslivschef i Sunne.

redaktionen@branschkoll.se
Annons