Ricoh först med certifiering av koldioxidkalkylator för trycksaker

Ricoh har som första företag uppnått ackreditering enligt ISO 16759 för sin koldioxidkalkylator. Standarden är ett ramverk som ger utvecklare nödvändig information för att skapa tillförlitliga beräkningar av CO2-generering inom grafisk produktion.

Standarden publicerades så sent som i juli och är relevant för alla aktörer i trycksakens värdekedja, från designers, förlag och marknadsavdelningar, till tryckerier och distributionsföretag. ISO 16759 är inte en kalkylator i sig utan en uppsättning regler över vad en kalkylator för trycksaker minimalt ska innehålla för att resultatet ska vara jämförbart med andra verktyg som också följer standarden.

Vi vet att det finns andra CO2-kalkylatorer som redan följer ISO 16759, och vi hoppas att de också kommer att vilja uppnå formell certifiering. Under tiden kan Ricoh utnyttja fördelen av att vara först ut.

Målet är att skapa ett ramverk där köpare kan beräkna CO2-siffror även för andra mediekanaler och i sådana situationer kommer de att kunna ta ett investeringsbeslut baserade på data kring koldioxidavtryck. Vi är långt ifrån detta för närvarande, men detta är en bra start.

Ricohs ackreditering är också fantastiska nyheter för ISO-arbetsgruppen som ansvarar för utvecklingen och innehållet i ISO 16759. Ricohs utveckling av en kalkylator som följer standarden är en belöning för allt slit och hårda arbete. Ackrediteringen är också ett utmärkt stöd för standardens relevans.

Ricoh har länge varit ledande inom hållbarhet. Deras koldioxidkalylator, som vi inte har sett, har utvecklats som en del av Ricoh Carbon Balanced Printing Programme. Grunden för detta program är en process som på ett strukturerat tillvägagångssätt jobbar för att minska ett företags klimatpåverkan och den är utformad för att utbilda tryckerier om hållbar produktion. Projektet har pågått i ungefär ett år och ett antal tryckerier har antagits i programmet.

Ackrediteringen utfördes av brittiska Print & Media Certification.

/Laurel Brunner

Branschkoll publicerar den här artikeln skriven av Laurel Brunner i samarbete med projektet Verdigris enligt följande:

The Verdigris supporters who made it possible to write this article are: Agfa GraphicsCanon EuropeDigital Dots,drupaEFIEcoPrintFespaHPPragati OffsetRicohSplash PRUnity PublishingXeikon and Xerox.

This work by The Verdigris Project is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivs 3.0 Unported License.

Den översatta texten ovan är förkortad och anpassad till det svenska språket. Originaltexten finns på verdigrisproject.com

Åtta.45 investerar i ny plattform för digitaltryck – köper tre nya pressar

Åtta.45 investerar i flera inkjetpressar, en arkpress och ny mjukvara.

redaktionen@branschkoll.se

De köper Lenanders Grafiska

Stora förändringar i produktionen.

redaktionen@branschkoll.se

Startup bygger ny marknadsplats där företag kan byta till miljösmarta förpackningar

Ska bli länken som effektiviserar och automatiserar processen mellan förpackningsleverantörer och köpare. Målet är att hjälpa alla små och medelstora företag att byta till förpackningar som är bättre för miljön.

redaktionen@branschkoll.se

Industrigrupp förvärvar sin tredje etikett-aktör på kort tid – köper också in sig i Norge

Etikettmarknaden konsolideras ytterligare på den svenska marknaden.

redaktionen@branschkoll.se