Ricoh avslöjar hemligheter och fördelar med riktad marknadskommunikation

Inte bara stora företag kan dra nytta av Big Data. Alla grafiska serviceföretag oavsett storlek kan använda Big Data enligt nya undersökningen Precision Marketing: Print + Data = Results skriven av Cary Sherburne på uppdrag av Ricoh Europe.

Undersökningen visar hur tryckerier och andra grafiska serviceföretag enkelt kan addera riktad marknadskommunikation till sitt tjänsteutbud. Enligt undersökningen kan kundinformation och analysverktyg användas för att ge extra inkomster. Att engagera sig i informationsflödet ger inte bara mer långlivade kundrelationer, utan också fler uppdrag eftersom kampanjer ofta inkluderar både tryckt och digital kommunikation. Undersökningen beskriver också hur olika företag från hela Europa har dragit nytta av riktad marknadskommunikation i sina flerkanaliga kampanjer.

– Det pratas mycket om fördelarna med riktad marknadsföring och personlig kommunikation. Men många små och medelstora företag tror att det inte är möjligt för dem utan bara gäller större företag. Den här undersökningen visar att det inte stämmer. Vi hoppas att hela branschen ska dra nytta av det faktumet, säger Tommy Segelberg, Director Nordic Operations PPBG, Ricoh Sverige.

Utöver verktyg, teknik och produkter som gör att branschen kan erbjuda riktad marknadskommunikation erbjuder Ricoh även experthjälp efter många års erfarenhet på området. Bland annat har Ricoh en användbar process för att identifiera hur man kan använda information man redan har om sina kunder och potentiella kunder på bästa sätt för att öka inkomsterna, förbättra kundlojaliteten och minska driftskostnaderna.

– På Ricoh vill vi hjälpa våra kunder att bli framgångsrika och förse dem och resten av branschen med värdefull information, insikter och konkreta idéer. De grafiska serviceföretagen behöver inte göra allt själva, vi hjälper dem gärna på vägen. Vi kan förse dem med en långsiktig lösning eller hjälpa till i början för att efterhand föra över tjänsten till deras flöde när de känner sig redo. Modellen har visat sig framgångsrik med flera kunder och vi ser fram emot att hjälpa fler, säger Tommy Segelberg.

Undersökningen finns här. En film om riktad marknadskommunikation finns här. Ytterligare information om Ricohs produkter och tjänster på området finns på vår hemsida och blogg. Du kan också maila vårt Precision-Marketing-team.

Annons

PODD: Den grafiska branschens stora möjligheter i bokens digitala framtid

Företaget Publit automatiserar processerna runt att ge ut böcker. Per Helin är en av grundarna och i senaste avsnittet av Branschkollpodden ger han sin syn på bokens framtid.

Det finns stora möjligheter för grafiska företag att utveckla nya tjänster runt boken.

Publits plattform genererar bland annat 20.000 tryckta böcker varje månad – och alla trycks ”on demand” på tryckeriet i Malmö.

– Det är enstycksproduktion i full industriell skala.

Är du en del av bokens värdekedja – förlag, tryckeri eller författare – är detta ett intressant avsnitt som kommer ge dig kunskap och inspiration för framtiden.

Lyssna på podden nedan eller på Spotify alternativt på Apple Podcast.

Vi pratar om många olika ämnen – men alla kretsar kring framtidens bok – både tryckta och digitala. Bland annat:

  • Det här är en bok idag
  • Publits tryckeri i Malmö och vilka krav man ställer på sin grafiska leverantör.
  • Logistik är allt – för Publit ingår det i produktionspriset – detta leder till nya tjänster … även offsettryck.
  • Vad betyder ljudbokens framfart för den tryckta boken?
  • Amazons intåg i Sverige
  • Mängden användardata ökar lavinartat – är det verkligen viktigt att ta vara på detta?
  • Den tryckta bokens kvalitet – hög lägstanivå och nya extrema nivåer – hur ser det ut framöver?
  • Bokens förpackning förändras – så här ska ett grafiskt företag tänka?
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sämsta året för annonsmarknaden sedan finanskrisen – men stark återhämtning i Q4

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd till Boxon Group

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon ska leda Brobygrafiska under 2021

Evelina Nilsson går in som ny verksamhetsansvarig här på Brobygrafiska, som vikarie för Per Branzén som är tjänstledig.

– Jag är otroligt stolt över att jag får chansen att ha detta uppdrag och kommer tillsammans med mina kollegor, våra studerande och branschen arbeta för att utveckla Brobygrafiska och våra utbildningar, säger Evelina i en kommentar till Branschkoll.

Per Branzén har tagit över som Kultur- och näringslivschef i Sunne.

redaktionen@branschkoll.se
Annons