Resultatreklam tar fram unik inbjudan till hotellinvigning – kombinerar tryckta och digitala kanaler

vinyl3

vinyl3

Förra veckan damp det hos influencers, kändisar och reklamarbetare ner ett lite annorlunda inbjudningskort. De fick nämligen hem en personlig och fullt fungerande vinylspelare, i wellpapp från nya hotellet Radisson Blu Scandinavia i Göteborg.

Mottagaren bjöds in till invigningen av Radisson Blu Scandinavia i Göteborg som har en tydlig musikprofil och en slogan som lyder ”The new sound of Scandinavia”.

Paketet i sin helhet bestod av vinylspelare med mottagarens namn på, vinylskiva och ett adresserat omslag. Inbjudan innehåller en vinylskiva som spelas upp med hjälp av en synål monterad i en viss vinkel direkt i wellpappen.

Tanken är alltså att influencers och andra med en stor plattform i bland annat sociala medier får hem vinylspelaren, de blir såklart imponerad av den avancerande och påkostade trycksaken, och därefter så spelar de upp den medföljande vinylskivan och sprider förhoppningsvis budskapet vidare i sina nätverk.

De som tackar ja till inbjudan skeppas till det nya hotellet för en oförglömlig all-inclusive kväll, även den såklart fylld av influencer-marketing i form av bilder, stories och blogg-berättelser.

Annons

Bakom idén står reklambyrån Fredag och som sedan förverkligandes av Resultatreklam, med Joel Paavonen som projektledare.

– Kunden kontaktade oss i början av januari, men de slutgiltiga klartecknet på att det verkligen blir av kom så sent som i mitten av februari, sen dess har det varit konstruktionsarbete, full fart med att få ihop själva vinylspelaren och att få ihop trycket. Kunden ville specifikt ha en gedigen och schysst trycksak som mottagaren faktiskt öppnar, berättar Joel Paavonen för Branschkoll.

vinyl2

Det kompletta paketet som damp ner i brevlådan hemma hos en influencer, kändis eller företagsprofil. (Bild: Resultatreklam).

Arkitektkopia har hjälpt till med trycket – Resultatreklam har gjort resten

Mottagaren får alltså sitt egen namn på vinylspelaren och en personlig URL för att anmäla sig till eventet, Arkitektkopia i Eskilstuna har varit med och hjälpt till med själva trycket. Och Resultatreklam har stått för prototyp, konstruktion och distribution.

– Det har varit sjukt stressigt med många delar som måste klaffa, men också fantastiskt roligt. Jag jobbar bäst av alla när jag är engagerad och här är ett jobb som gick att ta betalt för, samtidigt som det var roligt, häftigt och kommer bli en stor snackis, ett riktigt drömprojekt helt enkelt, berättar Joel Paavonen på Resultatreklam.

– Det är mycket snack om negativa saker i tryckeribranschen, hot från alla håll och kanter och andra kanaler som snor våra reklampengar. Men det här projektet visar att trycksaken är och förblir en stark produkt och jag hoppas att andra kan få inspiration av det här, det är roligt på så många plan, avslutar Joel.

Annons

Nordic Carton har siktet inställt på Europa

IMG 1344 1800
Ämnen i artikeln: Nordic Carton

:heavy_check_mark:Ny treårsplan spikad :heavy_check_mark:Nu har steg tagits för att växa utanför Norden :heavy_check_mark:Ny maskinpark är på plats

Ämnen i artikeln: Nordic Carton
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Epsons nya etikettpress attraherar nordiska tryckerier – tre har redan investerat

Richard Garp Epson 1800
Ämnen i artikeln: Epson

Epson har nyligen lanserat sin etikettpress SurePress L-4733AW i Norden. En maskin med vattenbaserat bläck som riktar sig mot de lite mindre tryckvolymerna där hög detaljkvalitet är avgörande.

Med pressen vänder man sig dels till tryckerier som vill minska sitt beroende av externa leverantörer och få möjligheten att producera etiketter i egen regi. Men också till varumärkesägare som vill ta hand om sin egen etikettproduktion.

– Med en stor färgrymd och tryck med extra färger som grönt, orange och vitt täcker maskinen upp till 96 procent av Pantoneskalan, berättar Richard Garp på Epson.

– Även om den har en lägre hastighet än vissa andra modeller, erbjuder den hög tillförlitlighet och enkel användning – perfekt för företag som vill hantera små serier med anpassad produktion och hållbara lösningar.

Framgång på den nordiska marknaden

Epson har redan sålt tre enheter av Surepress L-4733AW i Norden under 2024, vilket överträffar företagets försäljningsmål. Tidtryck i Uppsala kommer att installera sin maskin i november, vilket gör dem till Epsons svenska referensinstallation.

På Island har Prentmet Oddi nyligen installerat sin press för att möta en växande efterfrågan på lokala etikettlösningar. Dessutom har Empaka Kartonnage i Danmark investerat i samma press.

Ämnen i artikeln: Epson
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte på wellbolag

Han tar över som interim-vd.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

17 anställda sägs upp på wellpappfabrik

MBL-förhandlingar är avslutade.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bewi och Stok Emballage går samman inom livsmedelsförpackningar

bewi 1800
Ämnen i artikeln: Bewi
Ämnen i artikeln: Bewi
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Världens första läkemedelsflaska av delvis träbaserad plast

plastflaska tra

UPM Biochemicals, Selenis och Bormioli Pharma har utvecklat en läkemedelsflaska med delvis träbaserad PET-plast.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso säkrar materialförsörjningen till förpackningsanläggning

Ämnen i artikeln: Stora Enso

Stora Enso har tecknat avtal om att förvärva Junnikkala Oy, ett finskt sågverksföretag, för upp till 137 miljoner euro.

Ämnen i artikeln: Stora Enso
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kartongbruk vill permittera – om efterfrågan inte förbättras

Omfattar totalt 1 100 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny forskning på papper–aluminium-laminat för förpackningar

images large ao4c05798 0014

Mer miljövänligt alternativ till plast i förpackningar som kräver ett aluminiumskikt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska studenter prisas för elegant och funktionell förpackningsdesign

Pack lappstift

”Den nya generationens kreativa lösningar inom hållbar förpackning”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
Annons