Logga in

Resultatreklam tar fram unik inbjudan till hotellinvigning – kombinerar tryckta och digitala kanaler

04 mars, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Förra veckan damp det hos influencers, kändisar och reklamarbetare ner ett lite annorlunda inbjudningskort. De fick nämligen hem en personlig och fullt fungerande vinylspelare, i wellpapp från nya hotellet Radisson Blu Scandinavia i Göteborg.

Mottagaren bjöds in till invigningen av Radisson Blu Scandinavia i Göteborg som har en tydlig musikprofil och en slogan som lyder ”The new sound of Scandinavia”.

Paketet i sin helhet bestod av vinylspelare med mottagarens namn på, vinylskiva och ett adresserat omslag. Inbjudan innehåller en vinylskiva som spelas upp med hjälp av en synål monterad i en viss vinkel direkt i wellpappen.

Tanken är alltså att influencers och andra med en stor plattform i bland annat sociala medier får hem vinylspelaren, de blir såklart imponerad av den avancerande och påkostade trycksaken, och därefter så spelar de upp den medföljande vinylskivan och sprider förhoppningsvis budskapet vidare i sina nätverk.

De som tackar ja till inbjudan skeppas till det nya hotellet för en oförglömlig all-inclusive kväll, även den såklart fylld av influencer-marketing i form av bilder, stories och blogg-berättelser.

Bakom idén står reklambyrån Fredag och som sedan förverkligandes av Resultatreklam, med Joel Paavonen som projektledare.

– Kunden kontaktade oss i början av januari, men de slutgiltiga klartecknet på att det verkligen blir av kom så sent som i mitten av februari, sen dess har det varit konstruktionsarbete, full fart med att få ihop själva vinylspelaren och att få ihop trycket. Kunden ville specifikt ha en gedigen och schysst trycksak som mottagaren faktiskt öppnar, berättar Joel Paavonen för Branschkoll.

Det kompletta paketet som damp ner i brevlådan hemma hos en influencer, kändis eller företagsprofil. (Bild: Resultatreklam).

Arkitektkopia har hjälpt till med trycket – Resultatreklam har gjort resten

Mottagaren får alltså sitt egen namn på vinylspelaren och en personlig URL för att anmäla sig till eventet, Arkitektkopia i Eskilstuna har varit med och hjälpt till med själva trycket. Och Resultatreklam har stått för prototyp, konstruktion och distribution.

– Det har varit sjukt stressigt med många delar som måste klaffa, men också fantastiskt roligt. Jag jobbar bäst av alla när jag är engagerad och här är ett jobb som gick att ta betalt för, samtidigt som det var roligt, häftigt och kommer bli en stor snackis, ett riktigt drömprojekt helt enkelt, berättar Joel Paavonen på Resultatreklam.

– Det är mycket snack om negativa saker i tryckeribranschen, hot från alla håll och kanter och andra kanaler som snor våra reklampengar. Men det här projektet visar att trycksaken är och förblir en stark produkt och jag hoppas att andra kan få inspiration av det här, det är roligt på så många plan, avslutar Joel.

Dubbelt vd byte på Sveriges Annonsörer och Swedish Content Agencies

Hanna Riberdahl blir ny vd för Sveriges Annonsörer. (Bild: Press)

Sveriges Annonsörer har utsett Hanna Riberdahl som ny vd för Sveriges Annonsörer med tillträde den 1 april. Riberdahl har tidigare varit marknadschef på K-Rauta och Telenor. Även Swedish Content Agencies har ny vd.

Hur ser en förpackning ut 2030?

I årets PIDA-tävling, en förpackningstävling som arrangeras av Billerudkorsnäs, så har studenter på designhögskolor i Frankrike, Tyskland, Sverige och UK fått i uppdrag att ta fram ett förslag på hur en ”spännande och hållbar” förpackning kommer se ut år 2030. (mer…)

Installerar 50-meters offsetpress med rullmatning

Klaus Sauer är vd för Saxoprint som investerar tungt i ny teknik för att kunna vara billigast på marknaden.

Tyska online-tryckeriet Saxoprint (en del av Cewe) installerade i januari världens första Heidelberg Speedmaster XL162-8P med rullmatningstekniken Cutstar. Storleken på både pressen och företaget ger perspektiv.

Stor tryckeriupphandling avgjord – men få vinnare

Få vinnare i upphandlingshärvorna – allt högre kostnader att vara med i ”spelet”.

En av världens vackraste böcker är tryckt i Göteborg

Göteborgstryckeriet och deras ”Hybrid Print Technology” har gett utdelning . (Bild: Göteborgstryckeriet)

Världens vackraste böcker 2019 är utsedda. Bland pristagarna finns en svensk bok – tryckt av Göteborgstryckeriet. (mer…)

Fem intressanta företagsbesök på Print Next 19 – ”begränsat antal platser”

Ta chansen att besöka Brandfactorys nya och samordnade anläggning i Farsta, SDK DR Service som nyligen köpte Ranhammar, Arkitektkopias huvudenhet i Stockholm med bland annat 3D-print, ”action marketing”-tryckeriet Realtryck och Visual Art som är visionärer inom digitala skyltar.  (mer…)

Tierps Tryckeri digitaliserar – så här startade resan

Håkan Monfors och Peter Agell på Tierps Tryckeri tillsammans med Niclas Wahlgren från Gibon i Gävle och Mikael Pettersson och Roy Spennare på Konica Minolta.

Våren 2018 anställde familjeägda Tierps Tryckeri Håkan Monfors som ny extern vd. Uppdraget var att modernisera företaget och ta det in i en digital framtid – vilket nio månader senare har resulterat i det offensiva beslutet att ersätta sin offsetpress mot en digital tryckpress. (mer…)

Trycksaker och produktmedia – bland Europas snabbast växande företag

E-handel av trycksaker och produktmedia växer kraftigt och två av bolagen i branschen är bland de snabbast växande i Europa just nu och på den svenska marknaden finns en del av tillväxten. Flera svenska bolag i kommunikationsbranschen tar sig också in på årets lista.

Justnu-ägare köper broker – nybildade Brover Group gör sitt första förvärv

Alldeles nyligen skrev vi om att Brover Group bildats ur Justnus moderbolag som ett investment-bolag i grafisk bransch. Nu annonserar bolaget sitt första förvärv.  (mer…)