Resultatet upp och omsättningen ner för MEC Gruppen

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Promotion eller Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

6 procents marginal för Intellecta

Pressmeddelande 2011-02-24

Se Richard Ohlson kommentera bokslutsrapporten.

Intellectas rörelseresultat förbättrades under det fjärde kvartalet till 23,9 (16,0) MSEK. Nettoomsättningen ökade till 190,8 (187,3) MSEK. Rörelsemarginalen ökade till 12,5 (8,5) procent. För helåret 2010 redovisar Intellecta ett rörelseresultat på 38,7 (29,1) MSEK, en förbättring med 33 procent. Rörelsemarginalen förbättrades till 5,8 (4,3) procent. Rörelseresultatet exklusive återbetalning av mervärdeskatt och nedskrivning av goodwill uppgick till 21,9 (29,1) MSEK. Styrelsen föreslår en utdelning om 2,00 SEK per aktie varav en extra utdelning utgörs av 0,50 (-) SEK per aktie för räkenskapsåret 2010.

Affärsområde Infolog, informationslogistik, levererade ett helårsresultat på 16,6 (2,5) MSEK, en kraftig förbättring jämfört med föregående år. Medveten rationalisering och effektivisering av verksamheterna inom affärsområdet har gett goda resultat.

Affärsområde Consulting bidrog med ett resultat på 9,0 (29,7) MSEK, en väsentlig försvagning jämfört med föregående år. Inom affärsområdet har verksamheterna anpassats till större affärsvolymer och ny kompetens rekryterats, där tillväxtmöjligheterna bedöms vara goda, samtidigt som det inte har fått det snabba förväntade resultatet under 2010. Antalet konsulter inom jämförbara enheter har under året ökat med 16 medarbetare. Bedömningen är att kompetensförstärkningen inom AO Consulting kommer att öka affärsvolymerna under 2011.

– Försvagningen av det operativa resultatet beror främst på svagare utveckling inom affärsområdet Consulting. Utvecklingen inom konsultrörelsen kännetecknas av kortare uppdrag jämfört med tidigare, minskning av efterprojekt samt att IR-uppdragen är alltmer digitaliserade vilket påverkar intäktsstrukturen. Efterfrågemässigt befinner vi oss i en återhämtningsfas, även om takten är långsammare än vad vi skulle önska, säger Richard Ohlson.

I syfte att stärka sin marknadsposition och anpassa erbjudandet till efterfrågans utveckling förvärvade Intellecta den 1 oktober 2010 100 procent av aktierna i eventbyrån Bodén & Co Kommunikation AB.

– Förvärvet av bolaget utgör ett strategiskt förvärv inom varumärkesbyrån Rewir, då eventbyrån har en stark marknadsposition och god utvecklingspotential inom en bransch som stärker Rewirs affärskoncept och långsiktiga strategi. Affären är ett viktigt steg för att på allvar kunna konkurrera med de främsta internationella företagen inom varumärkesområdet. Under kvartalet påbörjade Rewir också etableringen av ett nytt marknadsbolag i Kina, vilket ligger i linje med koncernens strategi att finnas nära sina internationella kunder på viktiga marknader som i sig också rymmer stor potential, säger Richard Ohlson, vd och koncernchef Intellecta AB.

Intellectas inriktning och arbete präglas av att stärka förutsättningarna för en fortsatt långsiktig tillväxt och lönsamhet. Den organiska tillväxten har högsta prioritet i alla bolag samtidigt som kompletterande förvärv, främst vad avser verksamheter inom rörliga media och det digitala området, som kan stärka vår totala marknadsposition kontinuerligt undersöks.

Bolagen i de befintliga affärsområdena är redan till stor del verksamma inom nya media, varför en expansion på detta område har god strategisk passning, samtidigt som det möjliggör en snabbare tillväxt. Intellecta ansöker successivt om ytterligare återbetalning av mervärdeskatt för åren 2005-2007 enligt EU-domstolens dom där gränsdragningen mellan tryckeriers tillhandahållande av tjänster och varor klarlagts. Vid ett positivt utfall beräknas Intellectas resultat före skatt stärkas med ytterligare ca 70 MSEK under 2011.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Edita Finland förvärvar webbyrån Paperjam

Pressmeddelande 2011-03-23

Editakoncernen förvärvar webbyrån Paperjam och stärker därmed sitt erbjudande inom digitala medier samt tillför ytterligare kompetens inom digital kommunikation.

Avtalet, som tecknades den 21 februari, innebär att den välrenommerade och prisbelönta webbyrån Paperjam blir en del av Edita Group från och med den 1 mars 2011. Bolaget har sju medarbetare och de tidigare ägarna Rami Ahonen och Jyri Niemi kommer även fortsatt att vara anställda i bolaget.

Paperjam kommer att integreras med Editakoncernens andra byråer inom Marketing Services, Morning Digital Design och Citat Finland. Målet är att integrera koncernens samtliga erbjudanden inom marknadskommunikation under varumärket Citat.

“Paperjam är en av Finlands mest framgångsrika webbyråer, Morning Digital Design är experter inom kommunikation i digitala kanaler och Citat verkar förutom i Sverige och Finland även i Norge och Danmark. Bolagen har en gedigen erfarenhet från krävande projekt, skapar innovativ kommunikation och alla tre har betydande kundbas på sina respektive marknader”, säger Timo Lepistö, vd i Edita Plc.

Integrationen av de tre verksamheterna inom affärsområdet Marketing Services påbörjas inom cirka en månad. Fram till dess verkar Paperjam, Morning Digital Design och Citat Finland som tre fristående företag.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ricoh är Heidelbergs digitaltryckspartner

Shiro Kondo, vd Ricoh och Bernhard Schreier, vd Heidelberg

Heidelberg och Ricoh har idag tecknat ett globalt samarbetsavtal. Det första steget i samarbetet blir att Heidelberg ska sälja Ricohs senaste färgmaskin till sina kunder. Försäljningen startar i april i England och Tyskland för att sedan ”rullas ut” i övriga världen fram till Drupa 2012.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Studie och analys av arbetsflöden på Elanders

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skatteverket vill väcka branschens kunder om den nya momsen

Skatteverket kommunicerar nu med media om den nya trycksaksmomsen. Hittills har över en miljard kronor begärts tillbaka från hundratals tryckerier.

Idag skriver NyaAffärer om den nya trycksaksmomsen och Skatteverket uttalar sig kring frågan med två budskap.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Editas marginal pressas av minskad efterfrågan på tryck

Editakoncernen redovisade ett resultat för 2010 likt föregående år. Omsättningen låg kvar runt 110 miljoner euro och marginalen minskade till 2,5 procent. Det är byrå- och förlagstjänsterna som håller uppe omsättningen och vinsten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

DR och annonsblad ökade näst mest i januari

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Heidelberg vill ”lugna” svenska kunder

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Branschens PR-arbete kring miljöfrågor ger resultat

Idag publicerade DN en artikel om en tidskrifts klimatpåverkan. Det är studien som gjorts av skogens forskningsinstitut Innventia på uppdrag av Sveriges Tidskrifter som nu uppmärksammats av DN.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bongs resultat för 2010 – Kuvertmarknaden viker men förpackningsdelen förväntas växa

Rörelseresultat för Bong hamnade på -91 MSEK (65) för helåret 2010. Detta är inkluvive kostnader för samgåendet med Hamelins kuvertdivision på -127 MSEK. I resultatet finns också övriga engångskostnader på -30 MSEK för till exempel effektiviseringar i den nordiska organisationen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons