Renodlade affärsområden och nysatsningar ska ta Brand Factory in i framtiden

Jakob Söderbaum Brand Factory

”Vi är ett stort gäng specialister i samverkan och det har vi nu gjort tydligare för våra kunder med de nya affärsområdena.”

Sedan ett halvår är Jakob Söderbaum vd för Brand Factory. Nu har man gjort klart bokslutet för 2021 och med en lönsam koncern ska Jakob utveckla kunderbjudandet framförallt på det digitala planet.

Jakob Söderbaum har lång erfarenhet från mediabranschen och senaste tiden har han även haft uppdrag inom tillverkningsindustrin på ett bolag inom Lazarus-sfären, där Brand Factory ingår sedan ett par år tillbaka. Nu ska dessa erfarenheter användas för att skapa en långsiktigt stark aktör i den grafiska branschen.

– Jag jobbade tidigare för ett systerbolag inom Lazarus och min profil passar bra eftersom det behövs både digitalisering och mer försäljning, berättar Jakob.

I Brand Factory ser han ett spännande bolag som kan utvecklas samtidigt som konsolideringstrenden fortsatt är tydlig i branschen.

– Jag ser dynamiken i branschen och vilka möjligheter det medför för en stark spelare med bra varumärke. Även om konsolideringen har gått långt så är vi definitivt inte färdiga än.

30 miljoner i rörelsevinst 2021

Just nu så ”rullar det på bra” för Brand Factory och man omsätter drygt en halv miljard och har 220 anställda i Sverige och Norge. 2021 redovisade man ett resultat på över 30 miljoner kronor på ebitda-nivå.

– Under 2021 gjorde vi ett par större avskrivningar från äldre goodwill så på sista raden är det minus men rörelsen är nu lönsam, berättar Jakob.

– Totalt taktar vi just nu bättre än både 2021 och vår satta budget för 2022 när det gäller omsättning och ebitda och alla affärsområden är i stort sett lönsamma på egna meriter.

Målsättningen för 2022 är att leverera svarta siffror på sista raden och i höst inleder man också ett större strategiskt arbete.

Renodlade affärsområden och nysatsningar

Apropå affärsområden så har man precis renodlat och förtydligat sina erbjudanden. Verksamheten är idag indelad i fyra olika områden – med tydligare namn.

  1. Printhouse (tidigare Communication) är tryckeriverksamheten tillsammans med en inhouse produktionsbyrå
  2. Signs & Graphics Sverige (tidigare Branding) inrymmer foliering och skyltar och här finns även en konceptbyrå
  3. Signs & Graphics Norge – med försäljning och projektledning i Norge och produktion i Sverige
  4. Logistics är kvar som tidigare men med ett nytt erbjudande inom 3PL

– Vi är ett stort gäng specialister i samverkan och det har vi nu gjort mycket tydligare för våra kunder med de nya affärsområdena.

– Det måste vara tydligt att vi har ett väldigt brett erbjudande samtidigt som vi kan leverera vår specialistkompetens inom varje område.

Brand Factory har idag verksamhet i Stockholm, Linköping, Göteborg och Oslo. Största delen finns i Stockholm med 145 anställda och i Linköping där affärsområdet Signs & Graphics har sin bas med 32 anställda. I Göteborg är man 13 personer.

Verksamheten i Norge har 30 anställda och är en ren sälj- och projektledarverksamhet för affärsområdet Signs & Graphics och all produktion sker i Sverige.

Utveckling med 3PL

Logistikverksamheten som ligger i Jordbro söder om Stockholm har inte riktigt tagit fart igen efter corona. Men nu satsar man på att lyfta affärsområdet med nya tjänster.

– Vad vi gör är att vi nu utvecklar en helt ny lösning där vi tittar på 3PL-kunder och vi har gått live med första kunderna.

Det handlar om lagertjänster och transport tillsammans med en ny kundportal som kopplas upp mot kundernas system.

Tanken är att få till en integrerad lösning för kunder och det finns här ett stort behov från e-handlare att hitta en logistikpartner. Och det är just inom e-handel som man tittar lite extra på.

– Vi har inget specifikt fokus utan går brett och ska bli en bred 3PL-aktör mot e-handlare.

Digital signage ligger och småkokar

Inom Signs & Graphics har man under många år haft ett erbjudande inom digitala lösningar och det är något som man nu ser kommer utvecklas ännu mer.

– Digital signage ligger och småkokar och när vi nu kommer vi i ett läge där vi utvärderar mer framåtlutande satsningar så är digital signage en god kandidat framöver.

Rekryteringsbehov

Efter ett par år med besparingar och omorganisationer så är Brand Factory i ett läge där men tittar på sin kompetensförsörjning framåt. Just nu har man ett stort antal pågående rekryteringar.

– Det är en utmaning med att hitta rätt personer och vi ser kompetensbristen i branschen dagligen. Ibland måste man  anställa utifrån och ibland får man ta och lyfta personer internt.

Just nu söker man till exempel en IT-chef och Jakob berättar att man är lite för få projektledare inom vissa områden.

Halvera klimatpåverkan till 2030

Hållbarhetsfrågan växer allt starkare i branschen och Brand Factory är såklart inget undantag. Sedan 2020 publicerar man en hållbarhetsrapport med transparent redovisning av hur man utvecklas och vilka mål man har satt upp.

– Hållbarhetsfrågan har stort fokus och vi jobbar just nu med att få klart siffrorna för 2021.

Jakob betonar att det är när man gör nyinvesteringar som branschen har stor möjlighet ta större steg inom hållbarhetsfrågan.

– Allt från bilar till ny produktionsutrustning påverkar vårt klimatavtryck och där har vi policys på plats för hur vi ska investera fram över.

Målet är att halvera sin klimatpåverkan fram till 2030 i linje med FNs hållbarhetsmål.

Större ansvar för affären

Under 2022 jobbar Brand Factory vidare med teknikutveckling och det handlar om allt från digital marknadsföring till system för effektiv produktion och projektledning.

Men det är också rent affärsmässigt fokus på att få effekt av det man gjort på kostnadssidan för att stärka marginalerna.

– Det är inte helt omöjligt att vi tittar på förvärv den närmaste tiden.

Jakob berättar att en trend som man ser är att man möter en annan typ av uppköpare idag.

– Vi behöver ofta ta ett större ansvar i affärerna vilket är utmanande men skapar också möjligheter.

Med större ansvar kan värdet öka.

– Kunderna känner ett förtroende för att vi kan vår sak där vi är specialister som är en del av helheten och som tar ansvar hela vägen, avslutar Jakob Söderbaum.

Annons

Ska sälja tryckeriet efter bara några år i branschen

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Namn- och ägarbyte på mindre tryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lanserar taktila skyltar

Ämnen i artikeln: Skyltmax

Skyltmax berättar att man nu har lanserat taktila skyltar i sitt sortiment. Detta gör man för att det är ”en efterfrågad produkt som kompletterar företagets tidigare sortiment”.

– För oss är det viktigt att göra skyltar som är tillgängliga för alla. Det är dessutom en mycket efterfrågad produkt bland våra kunder säger produktionschef Andreas NeanderSkyltmax.

En taktil skylt är att hjälpmedel som möjliggör information via både syn och känsel. Allmänna platser och publika lokaler ska enligt lag vara tillgängliga för alla. Informationen skrivs ut i punktskrift, även kallat braille och det finns speciella standarder man följer vid tillverkning.

Läs också: TMG lanserar nischad e-handel för skyltar

– Våra taktila skyltar består av ett akrylmaterial som är reptåligt och har en fin yta. Detta är extra viktigt då skyltarna läses av via både känsel och syn, berättar Andreas vidare.

Skyltarna tillverkas enligt riktlinjer i Svensk standard SS 30600:2015 och följer punktskriftsnämndens skrivregler för punktskrift.

Signmax, bolaget bakom Skyltmax, har idag 69 anställda och omsatte 122 miljoner kronor under helåret som slutade sista april 2021. Bolagets huvudkontor och produktion ligger i Landvetter utanför Göteborg.

Ämnen i artikeln: Skyltmax
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Se ”pilotavsnittet” av Branschkollen här – ny videopodd från Branschkoll

BLOGG: Här kommer en sommarhälsning från Branschkolls redaktion med en nyhet inför hösten.

Vi har under en tid diskuterat hur vi kan dela innehållet på Branschkoll i fler kanaler och landat i att en videopodd är ett kul och bra alternativ.

Tanken är att Branschkolls redaktörer ska diskutera aktuella händelser inom print, promotion och pack en gång varje månad.

”Tanken var aldrig att publicera”

I veckan gjorde vi ett test – ett Pilotavsnitt – och tanken var inte att publicera det. Det är en hel del jobb kvar med innehållet, strukturen, grafiken och övergångar. Men vi tycker att vi kom rätt så nära känslan som vi tänkt oss – och därför kan du nu se det allra första avsnittet nedan.

Som du ser presenterar vi också några av våra partners – de som har våra större annonsformat på branschkoll.se – och tanken är också att skapa nya möjligheter för företag att synas även i det här nya formatet.

Som sagt – ett första pilotavsnitt för att testa konceptet. I höst drar vi igång på riktigt med ett slipat upplägg, bättre grafik och schyssta övergångar :-). Hör gärna av dig med feedback – så kan vi göra detta så bra som möjligt!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Xerox vd John Visentin har gått bort

Ämnen i artikeln: Xerox

Xerox vd John Visentin har oväntat gått bort på grund av komplikationer från en pågående sjukdom.

Steve Bandrowczak, Xerox operativa chef, tar över som CEO tills vidare.

John Visentin kom till Xerox 2018 och tillsattes då av storägaren Carl Icahn.

Xerox skriver i ett pressmeddelande att man ”är djupt ledsna över denna alltför tidiga händelse och uttrycker sina innerliga kondoleanser till Johns fru, hans fem döttrar och hans familj.”

Ämnen i artikeln: Xerox
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fem nyrekryteringar till Storbildsbolaget

Ämnen i artikeln: Storbildsbolaget

Storbildsbolaget i Helsingborg förbereder sig för fullt för en flytt. Man har på kort tid anställt fem nya medarbetare.

Alla kommer från nedlagda Holmbergs i Malmö.

– För att rusta oss för framtiden har vi under våren passat på att stärka upp vårt team med fem nyrekryteringar. Det innebär att personalstyrkan vuxit med 25 procent, säger vd Jonas Hellke i en kommentar. De nya ansiktena är säkert bekanta för en del, då alla varit länge i branschen och närmast kommer från Holmbergs i Malmö.

De nya är Jonna Olsen, projektledare (ej med på bilden), Anita Szabo, frakt/distribution och efterarbete, Fredrik Johansson, produktionsansvarig, Jörgen Pelle Nilsson, produktion/tryck och Kari Lehto, prepress.

Läs också: Storbildsbolaget flyttar – ”Tiden för traditionella kontor och industrier är förbi”

– I takt med att orderinflödet ökar är det en balansgång att se till så att vår produktionstakt och service fortsätter hålla den höga nivå som våra kunder är vana vid, säger vd Jonas Hellke.

I slutet av året flyttar man in i helt nybyggda lokaler där man kommer att dubbla sin yta till 3.500 kvadratmeter jämfört med idag. Bygget pågår och enligt uppgift ska golvet nu vara gjutet.

Nybygget ska stå klart i slutet av året. (Bilder: Storbildsbolaget)
Ämnen i artikeln: Storbildsbolaget
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri lanserar galleri och print-portal för konstnärer

Ett galleri på nätet där konstnärer kan sälja sin konst i tryckt form. Den här mixen av konst ”finns sannolikt inte någon annanstans”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Permanent vd-byte på Scandbook

Ämnen i artikeln: Scandbook

Paulius Juska har sedan 1 januari 2022 varit tillförordnad vd för koncernen och Scandbook AB. Han fortsätter nu permanent som koncern-vd samt vd för Scandbook AB och kvarstår även som vd för Scandbook UAB i Litauen.

Tidigare i år tog Håvard Grjotheim en paus för en planerad operation och lämnade över till Paulius Juska. Ett byte som nu blir permanent.

Sedan årsstämman den 7 juni är Håvard Grjotheim arbetande styrelseordförande i bolaget och kommer främst att arbeta med strategiska frågor, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Scandbook
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Torsten Jansson köper in sig i Åhléns

Igår skedde en stor affär i svenskt näringsliv, Axel Johnson avyttrade Åhléns till Ayad Al-Saffar som bland annat är huvudägare i Ur & Penn och som nu även blir majoritetsägare av Åhléns.

Bland de andra köparna återfinns Torsten Jansson och Göran Härstedt som genom Härstedt & Jansson Invest AB gått in som ”passiva finansiella minoritetsinvesterare”.

Affären väntas vara klar i augusti och då kommer Ayad Al-Saffar att ta över vd-posten efter Åhléns nuvarande vd Annica Hagen.

– Jag är mycket glad och stolt över att få chansen att driva Åhléns fortsatta utveckling framåt. Det är ett av Sveriges äldsta och finaste varumärken som alltjämt har nästintill 100-procentig varumärkeskännedom och en unik relation till lojala kunder runtom i Sverige. Detaljhandel i butik kommer även fortsättningsvis ha en given position i sällanköpshandeln, och Åhléns kommer att ha en viktig plats i den marknaden, säger Ayad Al-Saffar, i ett pressmeddelande, och fortsätter:

– Som engagerad ägare och ledare vill jag göra Åhléns varuhus till en plats dit kunder kommer inte bara för att handla, utan också för en upplevelse och mötesplats utöver det vanliga. Vi ser stor potential i att fortsätta satsa på Åhlénsvaruhusen och att samtidigt utveckla Åhléns närvaro på nätet. Jag vill rikta ett speciellt tack till Axel Johnson för det förtroende de visat mig genom att låta mig ta över stafettpinnen och ta Åhléns in i framtiden.

Åhléns AB omsatte 4,3 miljarder kronor vid senaste bokslutet (2020-12). Rörelseresultatet skrevs till -270 miljoner kronor. Bolaget har gjort minusresultat flera år i rad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Canon möjliggör fotoutställning för en mer inkluderande och kreativ värld

Ämnen i artikeln: CanonPod Sthlm

Kreativitet är lösningen på många utmaningar. Utställningsbilderna printas i samarbete med tryckeriet Pod Sthlm.

Canon bidrar till första fotoutställningen av Rise and Shoots studenter, den kreativa plattformen som verkar för att underlätta för unga fotografer från ytterstaden. Samarbetet är ett första steg för att tillsammans synliggöra ungas röster och bidra till en positiv samhällsförändring. Utställningen är printad på Canons skrivare och visas hos Changers Hub i Kista under sommaren.

Det är hos tryckeriet Pod Sthlm, med utrustning från Canon, som bilderna är printade.

Bilderna trycktes hos Pod Sthlm och de unga fotograferna var med på plats.

– Vi på Pod Sthlm tycker att Projektet Rise and Shoot är ett fantastiskt initiativ för våra ungdomar. Vi applicerar dagligen olika typer av kreativitet i alla våra projekt, och menar att kreativitet ofta är lösningen på utmaningen. Som samarbetspartner i projektet var det både roligt och givande att få träffa ungdomarna, höra hur dom arbetat med sina verk och samtidigt få visa hur det går till i produktionen. Att få ta del av produktionen tror vi uppmanar till ännu större kunskap och intresse för eleverna som vi tror och hoppas leder till fler framtida verk, säger Niklas Hultberg som är vd på Pod Sthlm.

Rise & Shoot arbetar med att förverkliga kreativa idéer hos ungdomar med passion för fotografering. Plattformens syfte är att möjliggöra vägar in i branschen och främja mångfald i de kreativa rummen. Rise & Shoot är det första i sitt slag som har fäste i Järvaområdet. I år blev 12 ungdomar, av 50 ansökningar antagna till Rise and shoots årslånga fotoutbildning. Från 23 juni och under sommaren visas studenternas första utställning i Kista vilket gläder grundarna Yusuf Hussein, Amina Mohamed och Fatuma Yussuf som leder fotoutbildningen.

– Jag brukar säga att alla människor är kreativa, men det som skiljer oss åt, är att de som tituleras kreatör faktiskt gör något utav de kreativa idéerna som de besitter, säger Yusuf Hussein, medgrundare och Executive Director på Rise & Shoot.

Yusuf Hussein är en prisbelönt poet, manusförfattare och filmregissör från ett av Stockholms ytterstadsområden. Ofta har han varit den enda ”kreativa” i sitt kompisumgänge. Drivkraften att få utbyte för sin kreativitet med likasinnade, är en anledning till att Rise & Shoot grundas 2022. En annan är att motverka den existerande likformigheten som råder i branschen.

– Det har brustit i verksamheter som främjar kreativitet i min hemort, Rinkeby. Tyvärr är många initiativ projektbaserade. Framgång finns i det kontinuerliga är min mening. Av den anledningen kände jag att det var en självklarhet att grunda Rise and Shoot. Och skapa möjligheter för andra som har passion för specifikt fotografering men varken har en förälder eller kontakt in i de rummen, fortsätter Yusuf Hussein.

Kyosei för allas bästa

Canon beskriver att man jobbar efter den den japanska företagsfilosofin Kyosei, som betyder ”att leva och arbeta för allas bästa”. Redan 1988 infördes filosofin globalt och följs idag av alla Canons 184.000 medarbetare världen över.

– Ihop med tryckeriet Pod Sthlm har vi skapat utställningen på 20 foton. Två plexiglasutskrifter kommer även permanent vara en del av Changers Hubs lokaler i Kista där utställningen visas. Som ledande bildföretag vill vi bidra till en positiv samhällsförändring genom att möjliggöra för fler kreatörer att ta plats, säger Matteus Celinski, Country Director Professional Printing Products Region Sverige.

– Jag vill innerligt tacka Changers Hub för att de öppnar upp ännu en hub, den här gången i Stockholms techcentrum i syfte med att främja entreprenörskap, media och tech. Tillsammans med Canon som i sin tur har hjälpt oss med framtagning av alla utskrifter till utställningen skapar de skillnad på riktigt och verkligen jobbar mot en mer inkluderande kreativ värld, tillägger Yusuf.

Fotografer som medverkar i utställningen: Benjamin Samsudin, Betelihm Abraha, Fardowsa Abdi, Hanan Adan, Idris Osman, Kamal Abdi, Li Danielsson, Merjem Olevic, Samer Tlili och Samrawit Issak.

Fakta Rise & Shoot

Rise & Shoot grundas 2022 av Yusuf Hussein, Amina Mohamed och Fatuma Yussuf. De arbetar för att förverkliga ungdomars kreativa idéer genom en ettårig fotoutbildning. I urvalsprocessen är talang och driv de enda avgörande faktorerna tillsammans med bilder som ska skickas in i samband med ansökan.

Instagram: www.instagram.com/riseandshoot_

Linkedin: www.linkedin.com/company/rise-and-shoot/

Fakta Changers Hub

Changers Hub är ett innovationshus i Alby, Botkyrka, Kista samt Hjällbo i Göteborg. Inom vår plattform och på våra hubbar erbjuds bl.a. Coworking spaces, program och kurser, inspirationsföreläsningar, idécoachning och events. Visionen är att demokratisera framgång så att alla unga får samma möjlighet att förverkliga sina idéer och påverka sin framtid oavsett startsträcka. 

Läs mer på changershub.se.

Amina Mohamed, Fatuma Yussuf och Yusuf Hussein är grundarna av fotoutbildningen Rise & Shoot.
Ämnen i artikeln: CanonPod Sthlm
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]