Renodlade affärsområden och nysatsningar ska ta Brand Factory in i framtiden

”Vi är ett stort gäng specialister i samverkan och det har vi nu gjort tydligare för våra kunder med de nya affärsområdena.”
Sedan ett halvår är Jakob Söderbaum vd för Brand Factory. Nu har man gjort klart bokslutet för 2021 och med en lönsam koncern ska Jakob utveckla kunderbjudandet framförallt på det digitala planet.
Jakob Söderbaum har lång erfarenhet från mediabranschen och senaste tiden har han även haft uppdrag inom tillverkningsindustrin på ett bolag inom Lazarus-sfären, där Brand Factory ingår sedan ett par år tillbaka. Nu ska dessa erfarenheter användas för att skapa en långsiktigt stark aktör i den grafiska branschen.
– Jag jobbade tidigare för ett systerbolag inom Lazarus och min profil passar bra eftersom det behövs både digitalisering och mer försäljning, berättar Jakob.
I Brand Factory ser han ett spännande bolag som kan utvecklas samtidigt som konsolideringstrenden fortsatt är tydlig i branschen.
– Jag ser dynamiken i branschen och vilka möjligheter det medför för en stark spelare med bra varumärke. Även om konsolideringen har gått långt så är vi definitivt inte färdiga än.
30 miljoner i rörelsevinst 2021
Just nu så ”rullar det på bra” för Brand Factory och man omsätter drygt en halv miljard och har 220 anställda i Sverige och Norge. 2021 redovisade man ett resultat på över 30 miljoner kronor på ebitda-nivå.
– Under 2021 gjorde vi ett par större avskrivningar från äldre goodwill så på sista raden är det minus men rörelsen är nu lönsam, berättar Jakob.
– Totalt taktar vi just nu bättre än både 2021 och vår satta budget för 2022 när det gäller omsättning och ebitda och alla affärsområden är i stort sett lönsamma på egna meriter.
Målsättningen för 2022 är att leverera svarta siffror på sista raden och i höst inleder man också ett större strategiskt arbete.
Renodlade affärsområden och nysatsningar
Apropå affärsområden så har man precis renodlat och förtydligat sina erbjudanden. Verksamheten är idag indelad i fyra olika områden – med tydligare namn.
- Printhouse (tidigare Communication) är tryckeriverksamheten tillsammans med en inhouse produktionsbyrå
- Signs & Graphics Sverige (tidigare Branding) inrymmer foliering och skyltar och här finns även en konceptbyrå
- Signs & Graphics Norge – med försäljning och projektledning i Norge och produktion i Sverige
- Logistics är kvar som tidigare men med ett nytt erbjudande inom 3PL
– Vi är ett stort gäng specialister i samverkan och det har vi nu gjort mycket tydligare för våra kunder med de nya affärsområdena.
– Det måste vara tydligt att vi har ett väldigt brett erbjudande samtidigt som vi kan leverera vår specialistkompetens inom varje område.
Brand Factory har idag verksamhet i Stockholm, Linköping, Göteborg och Oslo. Största delen finns i Stockholm med 145 anställda och i Linköping där affärsområdet Signs & Graphics har sin bas med 32 anställda. I Göteborg är man 13 personer.
Verksamheten i Norge har 30 anställda och är en ren sälj- och projektledarverksamhet för affärsområdet Signs & Graphics och all produktion sker i Sverige.
Utveckling med 3PL
Logistikverksamheten som ligger i Jordbro söder om Stockholm har inte riktigt tagit fart igen efter corona. Men nu satsar man på att lyfta affärsområdet med nya tjänster.
– Vad vi gör är att vi nu utvecklar en helt ny lösning där vi tittar på 3PL-kunder och vi har gått live med första kunderna.
Det handlar om lagertjänster och transport tillsammans med en ny kundportal som kopplas upp mot kundernas system.
Tanken är att få till en integrerad lösning för kunder och det finns här ett stort behov från e-handlare att hitta en logistikpartner. Och det är just inom e-handel som man tittar lite extra på.
– Vi har inget specifikt fokus utan går brett och ska bli en bred 3PL-aktör mot e-handlare.
Digital signage ligger och småkokar
Inom Signs & Graphics har man under många år haft ett erbjudande inom digitala lösningar och det är något som man nu ser kommer utvecklas ännu mer.
– Digital signage ligger och småkokar och när vi nu kommer vi i ett läge där vi utvärderar mer framåtlutande satsningar så är digital signage en god kandidat framöver.
Rekryteringsbehov
Efter ett par år med besparingar och omorganisationer så är Brand Factory i ett läge där men tittar på sin kompetensförsörjning framåt. Just nu har man ett stort antal pågående rekryteringar.
– Det är en utmaning med att hitta rätt personer och vi ser kompetensbristen i branschen dagligen. Ibland måste man anställa utifrån och ibland får man ta och lyfta personer internt.
Just nu söker man till exempel en IT-chef och Jakob berättar att man är lite för få projektledare inom vissa områden.
Halvera klimatpåverkan till 2030
Hållbarhetsfrågan växer allt starkare i branschen och Brand Factory är såklart inget undantag. Sedan 2020 publicerar man en hållbarhetsrapport med transparent redovisning av hur man utvecklas och vilka mål man har satt upp.
– Hållbarhetsfrågan har stort fokus och vi jobbar just nu med att få klart siffrorna för 2021.
Jakob betonar att det är när man gör nyinvesteringar som branschen har stor möjlighet ta större steg inom hållbarhetsfrågan.
– Allt från bilar till ny produktionsutrustning påverkar vårt klimatavtryck och där har vi policys på plats för hur vi ska investera fram över.
Målet är att halvera sin klimatpåverkan fram till 2030 i linje med FNs hållbarhetsmål.
Större ansvar för affären
Under 2022 jobbar Brand Factory vidare med teknikutveckling och det handlar om allt från digital marknadsföring till system för effektiv produktion och projektledning.
Men det är också rent affärsmässigt fokus på att få effekt av det man gjort på kostnadssidan för att stärka marginalerna.
– Det är inte helt omöjligt att vi tittar på förvärv den närmaste tiden.
Jakob berättar att en trend som man ser är att man möter en annan typ av uppköpare idag.
– Vi behöver ofta ta ett större ansvar i affärerna vilket är utmanande men skapar också möjligheter.
Med större ansvar kan värdet öka.
– Kunderna känner ett förtroende för att vi kan vår sak där vi är specialister som är en del av helheten och som tar ansvar hela vägen, avslutar Jakob Söderbaum.