Reklammarknaden växte med 8,6 procent under 2010

Efter att omsättningen på reklammarknaden minskade med drygt 4 miljarder kronor under 2009 var återhämtningen mycket kraftfull i fjol. Reklamintäkterna ökade med drygt 2,4 miljarder kronor eller 8,6 procent jämfört med 2009.

– Den svenska reklammarknaden gjorde, i likhet med Sveriges ekonomi, en comeback under 2010 som saknar motstycke. Att reklammarknaden växte med nära 9 procent redan året efter Finanskrisen visar att den underliggande tillväxten är mycket stark, säger IRM:s VD Magnus Anshelm.

Han betonar vidare att TV-reklamen når All Time High trots ökad konkurrens från Internetreklam och sökordmarknadsföringen som växer kraftfullt.

Den svenska ekonomins snabba vändning har utan tvekan varit motorn i reklammarknadens uppgång. Internet- och TV-reklamen har varit marknadens verkliga draglok. Båda dessa reklammedier nådde All Time High 2010. Man kan verkligen tala om ett fullständigt unikt år för TV-reklamen. Företagens efterfrågan på TV-reklam har aldrig varit större och kanalerna har varit utsålda stora delar av året. TV-bolagens reklamintäkter har sammantaget ökat med 18,3 procent jämfört med 2009. När det gäller Internetreklamen har omsättning, trots stor prispress, ökat med 14,5 procent jämfört med 2009. Det är emellertid främst sökordsmarknadsföringen som drivit på intäktsökningarna för Internetreklamen.

Även morgonpressen och kvällspressen, som tappade närmare 20 procent av sina annonsintäkter under 2009, visade styrka under 2010. Morgonpressens intäkter ökade med nära 10 procent och kvällspressen ökade med drygt 17 procent. Utöver dessa medier visade dessutom bland annat utomhusreklamen, gratistidningarna, populärpressen, fackpressen, radion, butiksmedierna och mobilmarknadsföringen stor tillväxt under 2010. Det är enbart de tryckta katalogerna och text-TV som visar en tydlig nedgång.

Annons

Optimum Group fortsätter etikett-expansionen i Norden

Optimum Group Labelco
Ämnen i artikeln: EtikettOptimum Group
Ämnen i artikeln: EtikettOptimum Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storaffär i finska förpackningsbranschen

Walki förvärvar två bolag med en omsättning på 40 miljoner euro.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen Iggesund anställer till teamet för formad fiber

Holmen Iggesund värvar Björn Bergström som ansvarig för förpackningsutveckling av företagets lösningar inom formad fiber.

Björn Bergström börjar den första september i en roll som Sales Development Manager på Holmen Iggesund.

Björn beskriver sin nya roll så här:

– Jag blir förpackningsutvecklingsansvarig för företagets produkter av formad fiber. Det är främst materialet Inverform som används när man gör förpackningar för livsmedelsindustrin. Målet för verksamheten är att ersätta plastförpackningar med en hållbarare produkt. Mitt ansvarsområde geografiskt bli europa och jag ser fram emot att få komma igång och lära känna det fem man stora laget under ledning av Per Berglund. Det ska bli väldigt kul att få arbeta med att besöka kunder och prospects runt om i Europa, att få resa runt på hållbarast möjliga sätt.

Björn kommer senast från en roll som Swedish Manager på Scandinavian Print Group.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon blir ny platschef för Rottneros Bruk

Sofia Hidén heter den nya platschefen på Rottneros. Hon kommer senast från en roll som Director of ESQ på Billerudkorsnäs.

– Sofia har en profil som passar perfekt för det skede Rottneros Bruk befinner sig och för vår framtida utveckling. Koncernen har gjort stora miljöförbättrande investeringar för att utveckla tillverkningen av CTMP-massa och Sofia är en duktig ledare med vana att leda i förändring, säger koncernens operativa chef Peter Sävelin i ett meddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pulpac får stöd från Eurostars

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Säckar utan plastbarriär – kan återvinnas som papper

Billerudkorsnäs har lanserat ett nytt säckpapper där man ersatt den traditionella plastfilmsbarriären med en beläggning utan plast. Detta gör att det nya materialet, Performance White Barrier, kan återvinnas som papper.

– Hållbara förpackningar står fortfarande högt på agendan hos våra kunder, eftersom konsumenterna efterfrågar det. Med Performance White Barrier tar vi ytterligare ett steg för att ersätta plast i förpackningar. Vad som till en början kan se ut som en osynlig fördel, blir väldigt tydligt i nästa fas när konsumenten ska återvinna säcken, säger Armin van Overbeek, Vice President Business Area Sack & Kraft Paper, på Billerudkorsnäs i ett pressmeddelande.

Enligt Eurostats statistik om faktiska återvinningsgrader i EU återvinner 8 av 10 personer sina pappers- och kartongförpackningar jämfört med 4 av 10 plastförpackningar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny förpackningsdesign minskade fraktskadorna rejält

När cykeln såg ut som en TV minskade problemen med fraktskador.

redaktionen@branschkoll.se

Scanfill utökar sortimentet

Ämnen i artikeln: Scanfill

Ytadsföretaget Scanfill utökar sitt produktprogram med ett material för plastförpackningar man kallar Scanfoil PS ESD (Polystyren Electrostatic Discharge). .

– Vi har tagit nästa steg i vårt arbete med kundanpassade förpackningsmaterial och med PS ESD kan vi styra ledningsförmågan efter kundens önskemål, säger Karl Banke, Teknisk Support på Scanfill i ett pressmeddelande.

Företaget säger själva att materialet är perfekt lämpat för förpackningar inom elektronikbranschen eftersom det tack vare sin ytresistivitet skyddar avancerade tekniska applikationer från statisk urladdning. 

Polypropen har en lägre miljöpåverkan än Polystyren och är eftertraktat på återvinningsmarknaden. 

Scanfill ingår i Polykemi Group och har huvudkontoret ligger i Ystad, men företaget har även produktion i Kunshan, Kina.

Ämnen i artikeln: Scanfill
redaktionen@branschkoll.se

Intersystem levererar till Arvid Nordquist

Ämnen i artikeln: Intersystem

Kaffeproducenten Arvid Nordquist kommer att bygga en helt ny anläggning i Järfälla norr om Stockholm.

Till den nya anläggningen har man valt Intersystem som leverantör av ny central palletering.

Installationen är planerad till vintern 2024 och blir en av de större Intersystem gjort i Sverige.

– I tätt samarbete med teamet på Arvid Nordquist har vi hittat en layout som känns riktigt bra. Vi är tacksamma för förtroendet och är glada att få vara en del av detta spännande projekt, säger Erik Johnsson, vd på Intersystem i ett pressmeddelande på företagets sajt.

Ämnen i artikeln: Intersystem
redaktionen@branschkoll.se

Tetra Pak lämnar Ryssland helt

Tetra Pak

Tetra Pak har beslutat att efter 62 år att lämna Ryssland helt. Den lokala ledningen i Ryssland tar över verksamheten.

Anledningen är Rysslands invasion av Ukraina och de efterföljande sanktionerna mot landet. Detta gör det omöjligt för företaget att bedriva sin verksamhet, det skriver Tetra Pak i ett pressmeddelande.

Man har nått en överenskommelse om att avyttra sin ryska verksamhet till den lokal ledningen, med avsikten att ”minimera påverkan på anställda och fortsätta att stödja konsumenternas tillgång till viktig mat”.

Tidigare i år uttalade sig företaget om den ryska invasionen av Ukraina som man fördömde, och valde då att dra ner produktionen i Ryssland, samtidigt donerade man även drygt 21 miljoner kronor till Unicef.

2021 omsatte Tetra Paks verksamhet i Ryssland cirka 430 miljoner euro, motsvarande cirka 4,5 miljarder kronor.

redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]