Reklamen billigare än för tio år sedan
Att köpa reklam har blivit billigare under den senaste tioårsperioden. TV reklamen kostar exempelvis bara hälften så mycket som den gjorde för tio år sedan när vi rensar för inflationen. I snitt har det blivit 10 procent billigare att köpa reklamutrymme under denna period, 20 procent om vi rensar för inflationen.
Institutet för Reklam- och Mediestatistik har sammanställt prisutvecklingen för de nio största mediekategorierna och ser att priserna inte har kommit tillbaka till de nivåer som fanns innan lågkonjunkturen i 2009.
Den oadresserade direktreklamen är en av de få kategorier som faktiskt har ett högre pris nu än för tio år sedan. Förutom ODR är det bara radio som har tagit igen de ökade rabatter som gavs i samband med lågkonjunkturen.
– I snitt ligger priserna fortfarande nära 20 procent lägre än vad de gjorde innan lågkonjunkturen 2008 – 2009, säger IRM:s chefsanalytiker Tobias Hedström.
– Under 2010 ökade snittpriserna mest för Kvällspress, TV och dispalyannonseringen på Internet. Alla tre ligger dock lägre i pris än innan den senaste lågkonjunkturen.
Det går långsamt med skatteåterbetalningarna för profilbranschen
Det tillfälliga anståndet med skatten som företag kunde ansöka om under pandemin och fram till förra hösten, spökar för svenska företag när räntan har höjts och återbetalningarna ska göras.
Workwear-aktör lanserar tjänst för reparation av arbetskläder
”Vi lanserar en utökad reparationstjänst för utvalda kunder”.
YP satsar i Skellefteå med förvärv och större butik
Blåkläders dedikerade yrkesbutik gör satsning i Norra Sverige.
De ska leverera arbetskläder till 4.000 anställda
Vattenfall har valt leverantör av arbetskläder.
Profilplagg för 8 miljoner ska eldas upp efter tvist
Två branschaktörer och ett byggföretag är inblandade i den tragiska historien.
OLW släpper merchkollektion – redan slutsålt
För att fira ”ostbågens dag” den 5 mars har OLW släppt en kollektion med merchandise, med totalt fyra unika produkter.
Kollektionen kallas för ”The Cheezier Collection” och säljs via egen ehandel som heter ”The Cheezier store”. I skrivande stund är pyjamasen, hoodien och strumporna slutsålda medan de finns kvar några tofflor.
Vem OLW (eller kanske Orkla som äger OLW) har samarbetat med för att ta fram kollektionen framgår inte.
På OLW:s sociala medier är det fullt av kunder som inte hann köpa på sig av de redan slutsålda produkterna.
Namn och första stora event klart för Torstens idrottshall
Craft Arena blir namnet på Torsten Janssons nya idrottsanläggning i Kosta Boda.
Det står också klart att det första stora evenemanget som kommer hållas där är bordtennis-EM för 13-åringar – ”European Under 13 Championships”.
Läs också: Torsten Jansson storsäljer i NWG
Arenan väntas stå klar i november 2024 och ska bli en en samlingsplats för flera olika sporter, inte minst pingis där man redan har ett damlag som spelar i Superettan och ett herrlag som är en kvalmatch ifrån detsamma.
– Vi är otroligt stolta över att det europeiska bordtennisförbundet, ETTU, har tilldelat bordtennis-EM för 13-åringar till Kosta och vår nya Craft Arena. Vår förhoppning är att detta kommer stärka och utveckla bordtennisintresset i hela regionen och innebära ett riktigt mervärde till den stora satsning vi gör på idrott i allmänhet och bordtennis i synnerhet, säger Torsten Jansson, vd för New Wave Group som Craft Scandinavia är ett dotterbolag till, i ett pressmeddelande.
Ahlsell fortsätter förvärva i Norge
Ahsell har köpt ännu en norsk aktör som bland annat säljer PSU.