Logga in

Rejäl kapacitetsökning hos Kartongbolaget – investerar i ny offsetpress

10 augusti, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Joakim Johansson är vd för Kartongbolaget.

Kartongbolaget i Helsingborg investerar i en ny offsetpress. De byter ut sin Heidelberg XL75-6L från 2011 och går upp i format och antal färger till en ny XL106-7L.

Den nya pressen och medföljande programvara erbjuder förbättrad automation med 30 procent fler förinställningar. Möjligheten att trycka sju färger innebär en ökad färgrymd med möjlighet att simulera en stor mängd PMS-färger.

– En press som helt motsvarar våra förväntningar, och hjälper oss att utvecklas ytterligare inom vårt segment högförädlade förpackningslösningar. Med kapacitetsökningen och tekniken, kan vi fortsatt generera tillväxt och möta den ökade efterfrågan på våra produkter säger Joakim Johansson som är vd för Kartongbolaget i en kommentar.

Med den nya XL 106-pressen får Kartongbolaget den senaste presstekniken från Heidelberg under hösten. Pressen har möjlighet att köra CMYK plus tre PMS-färger, alternativt börja köra det man kallar ”multicolor”, som är processfärgerna plus tre komplementfärger som gör att man kan täcka stora delar av PMS-skalan med vanliga färger på ett effektivt sätt.

Industrigrupp köper etikettverksamheten Märkas av Eson Pac

Mårten Andersson är vd för Volati. (Bilder: Press)

Gör sitt andra etikettförvärv på kort tid – växer snabbt inom etikett.

Elanders byter plattform för digitaltryck i Sverige

Elanders Sverige satsar stort på inkjet.

Trippel-sammanslagning i UK – siktar mot miljardomsättning

Jon Bailey (ProCo) Garry Peeling (Precision) och Jon Tolley (Prime). Tillsammans ska de bygga upp ett av Storbritanniens största tryckerier.

Tre tryckerier i Storbritannien slår sig samman och kommer gemensamt omsätta över en halv miljard kronor – med sikte på en dubblering inom tre år. (mer…)

De investerar i maskin som skräddarsyr lådan efter produkten – helt on-demand

Norska Akershus Reklame Team investerar i lådproduktion on-demand. Den styrs av en app, 3D-skanner finns för att mäta produkterna som ska ligga i och maskinen har ett API.

Tryckeri inleder samarbete med nedlagd tapetfabrik – ska trycka gamla mönster med med ny teknologi

Mönster från den anrika tapetfabriken som stängde på 80-talet får nytt liv med digital teknik.

4Sign breddar sin leverantörsbas – ”en utvärderingsperiod kan man säga”

I dagarna kom ett pressmeddelande om att 4Sign och Signcom inleder ett nytt samarbete. Branschkoll har varit i kontakt med 4Signs kedjeledare Jonas Albinsson som berättar mer om det nya samarbetet och hur det passar in i 4Signs övergripande strategi.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)