Regional reklam växer med full kraft
Pressmeddelande 2011-04-27
IRMs analys över de regionala reklammarknaderna i Sverige visar att återhämtningen under 2010 var stark även om den inte nådde upp till 2008 års nivå. Totalt sett ökade de regionala reklammarknaderna med 8,7 procent under 2010 och investeringarna uppgick till drygt 14 miljarder kronor.
I Södra Sverige, som växte starkast, ökade investeringarna i den regionala reklammarknaden med 12 procent. Även Mälardalen ökade över genomsnittet med nära 11 procent under 2010 jämfört med året innan medan Västra Sverige hade den svagaste utvecklingen trots att investeringarna ökade med drygt 3 procent.
Dagspressen fortsätter att dominera den regionala reklamen även om dess andel minskat något under de senaste åren. Total sett utgjorde dagspressen 49 procent av de regionala medieinvesteringarna under 2010. Starkast tillväxt under perioden uppvisade lokal-TV som ökade med nära 29 procent jämfört med 2009. Även Internetreklamen ökade kraftigt under 2010 och utgör numera drygt 14 procent av de totala reklamintäkterna på de regionala marknaderna.
När det gäller antalet reklamkronor per invånare ligger Södra Sverige högst med 1 752 kronor per år. Norrland ligger lägst där det spenderas 1 393 kronor per invånare och år.
– Att regional TV- och Internetreklamen växer med sådan kraft vittnar om en tydligt ökande konkurrens på de regionala marknaderna, säger IRM:s VD Magnus Anshelm. Det digitala medielandskapet har nu på allvar nått ut på regional nivå, konstaterar han.