Logga in

Rätt förpackning kan reducera klimatpåverkan med 99 procent

09 januari, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Att byta förpackningsmaterial från plast till papper kan reducera klimatpåverkan med upp till 99 procent – förpackningsdesigners kan spara mycket på miljön genom att välja rätt.

”Beslutsfattare i förpackningsbranschen måste känna till effekterna av sina materialval”, säger Johan Granås som är hållbarhetsansvarig på Iggesund.

En studie som svenska miljöinstitutet IVL har gjort för Iggesunds räkning visar att rätt förpackning kan sänka en förpacknings klimatpåverkan kraftigt. Flera vanliga förpackningstyper och dess påverkan på miljön mättes i projektet. Det mest extrema exemplet var en glödlampa, som genom att förpackas med kartong istället för plast kan sänka förpackningens klimatpåverkan med 99 procent.

Av förpackningarna som jämfördes så var den mest ”fördelaktiga” för plast en pastaförpackning, som ”bara” hade 3,25 gånger större klimatpåverkan än kartong. Detta trots att den endast väger en sjättedel av pappersförpackningen och är betydligt klumpigare att stapla.

– Det finns massvis med produkter som måste förpackas med plast i dagsläget, men det finns också de förpackningar som är gjorde av plast men som enkelt går att byta mot papper utan att den förlorar några funktionella egenskaper. Och det är ett logiskt ställe att börja på om vi vill reducera förpackningars miljöpåverkan, säger Johan Granås, hållbarhetsansvarig på Iggesund Paperboard, i ett pressmeddelande.

Växande Postemballage i Jönköping investerar i ökad kapacitet och fler tjänster

Postemballage i Jönköping hjälper tryckerier med både tryck på kuvert och med förpackningar för frakt. Men man gör också profilprodukter, kuvertering, printning, fals- och plock, inplastning och annat inom distribution. Under det gångna året har man växt ytterligare och nu investerar man i ökad kapacitet och fler tjänster. (mer…)

Danagårdlitho marknadsför sina miljösatsningar med ny film

Danagårdlitho berättar i en film om hur man jobbar med miljö- och klimatfrågor.

I en tre minuter lång film berättar Linn om hur tryckeriet Danagårdlitho tänker kring trycksaker och miljö. (mer…)

Debatt: Ta bort priskorgarna i offentliga upphandlingar av trycksaker

Grafiska företag fyller ofta i stora priskorgar i samband med anbud i offentliga upphandlingar. Priserna blir snabbt gamla och tar orimligt mycket tid att fylla i.

Offentliga upphandlingar inom grafisk bransch tar orimligt stora resurser för inblandade företag på grund av upphandlingsprocessen och att många tilldelningar överklagas till domstol. Här presenteras en idé på hur man skulle kunna utveckla och förenkla processen.

Tryckeriet Moo erbjuder sina kunder att investera i bolaget

Moo.com planerar att ta in kapital från sina kunder.

Online-tryckeriet Moo, med produktionsanläggningar i England och USA, undersöker intressent bland sina över en miljon kunder att bli gräsrots-finansiärer.

Smurfit Kappa lanserar leksaker i wellpapp

Smurfit Kappa har lanserat en kollektion med leksaker av papper

4evergreen – en ny allians för fiberbaserade förpackningar

4evergreen är en ny industriallians för aktörer inom fiberbaserade förpackningar. Bland medlemmarna finns flera tunga namn inom förpacknings- och pappersindustrin. (mer…)

Svenskproducerade trycksaker är bäst för miljön – ”blir standard för att beräkna CO2-avtryck för trycksaker”

Åtta.45 är det första svenskägda tryckeriet att certifieras för användning av Climate Calc – som beräknar en trycksaks CO2-avtryck. Nu ska många fler följa efter. (mer…)

Digaloos grundare går vidare – här berättar han varför

Efter försäljningen av Digaloo till Taberg Media Group i mars 2018 väljer nu vd:n Jannes Dahlgren att lämna företaget. (mer…)

Workflow Summit: Finns det för mycket mjukvara i grafisk bransch?

Den 12 november var det dags för den grafiska branschen att lära sig mer om automatisering och arbetsflöden när Grafkoms Workflow Summit 2019 hölls i Stockholm. (mer…)