Logga in

Rätt förpackning kan reducera klimatpåverkan med 99 procent

09 januari, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Att byta förpackningsmaterial från plast till papper kan reducera klimatpåverkan med upp till 99 procent – förpackningsdesigners kan spara mycket på miljön genom att välja rätt.

”Beslutsfattare i förpackningsbranschen måste känna till effekterna av sina materialval”, säger Johan Granås som är hållbarhetsansvarig på Iggesund.

En studie som svenska miljöinstitutet IVL har gjort för Iggesunds räkning visar att rätt förpackning kan sänka en förpacknings klimatpåverkan kraftigt. Flera vanliga förpackningstyper och dess påverkan på miljön mättes i projektet. Det mest extrema exemplet var en glödlampa, som genom att förpackas med kartong istället för plast kan sänka förpackningens klimatpåverkan med 99 procent.

Av förpackningarna som jämfördes så var den mest ”fördelaktiga” för plast en pastaförpackning, som ”bara” hade 3,25 gånger större klimatpåverkan än kartong. Detta trots att den endast väger en sjättedel av pappersförpackningen och är betydligt klumpigare att stapla.

– Det finns massvis med produkter som måste förpackas med plast i dagsläget, men det finns också de förpackningar som är gjorde av plast men som enkelt går att byta mot papper utan att den förlorar några funktionella egenskaper. Och det är ett logiskt ställe att börja på om vi vill reducera förpackningars miljöpåverkan, säger Johan Granås, hållbarhetsansvarig på Iggesund Paperboard, i ett pressmeddelande.

Papper som lyfter varumärket – ”Att säga att det är för dyrt är inte okej”

I höstas började Dilip Jernsparv på Papyrus för att sprida budskapet om hur papper kan hjälpa företag att effektivare få fram sina budskap. Under konceptet Value in Paper har man ett stort utbud av specialpapper som i och med utvecklingen inom kommunikationsområdet blir allt mer aktuella att använda. (mer…)

De bygger Tetra Paks första digitalpress – produktanpassning, kundinteraktion och spårbarhet i fokus

Tetra Pak tar ett stort steg när de nu börjar utforska den digitala trycktekniken för sina dryckesförpackningar. (mer…)

Modegigant teamar upp med heta Sulapac – ska ersätta plastförpackningar

Nyligen skrev vi om Sulapacs nedbrytbara sugrör – nu inleder de ett samarbete med det globala mode- och skönhetsvarumärket Chanel. (mer…)

De blir Svenska Fotbollförbundets tryck- och logistikpartner inom merchandise, profil och evenemang

(Bild: Pressbild)

Promotionbolaget kommer vara en central samarbetspartner i att utveckla och marknadsföra fotbollsförbundets merchandise, profilprodukter och evenemangsprofilering. (mer…)

Europeiskt onlinetryckeri startar webbshop för produktmedia – ”trycksaken är den bästa annonsen”

Den digitala printerjätten har nosat på produktmedia ett tag, men nu kliver de in med bägge fötterna. 

Allt fler vill ta pauser från det digitala – hjälp människor att koppla av

Två av tre vill ha obligatoriska pauser från sina digitala enheter, samtidigt som 1 av 4 från millennie-generationen hellre hade tappat luktsinnet än varit tvungen att sluta använda sina teknikprylar. (mer…)

Stora Enso ansluter till textilprojekt startat av H&M och Ikea

(Bild: Inter IKEA Systems)

Stora Enso ska bygga en demo-anläggning för förvandling av trä till textil.

Självlysande annons i DI Weekend – släck lampan och läs hela budskapet

(Bilder: Skärmdumpar från film Youtube)

I DI Weekend nyligen satsade Volkswagen extra på en annons med självlysande tryckfärg – även omslaget på tidningen använder den självlysande färgen. (mer…)

Etiketter och tryckpapper av gräs

Det nya materialet är till 50 procent gjort av gräs – med bland annat kraftigt minskad vattenåtgång vid tillverkningen. Papperet som lanserades 2017 finns nu också som etikettmaterial.  (mer…)