Warning: Use of undefined constant ENABLE_CACHE - assumed 'ENABLE_CACHE' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/tes57637/public_html/wp-config.php on line 82
 Rätt förpackning kan reducera klimatpåverkan med 99 procentBranschkoll
Logga in

Rätt förpackning kan reducera klimatpåverkan med 99 procent

09 januari, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Att byta förpackningsmaterial från plast till papper kan reducera klimatpåverkan med upp till 99 procent – förpackningsdesigners kan spara mycket på miljön genom att välja rätt.

”Beslutsfattare i förpackningsbranschen måste känna till effekterna av sina materialval”, säger Johan Granås som är hållbarhetsansvarig på Iggesund.

En studie som svenska miljöinstitutet IVL har gjort för Iggesunds räkning visar att rätt förpackning kan sänka en förpacknings klimatpåverkan kraftigt. Flera vanliga förpackningstyper och dess påverkan på miljön mättes i projektet. Det mest extrema exemplet var en glödlampa, som genom att förpackas med kartong istället för plast kan sänka förpackningens klimatpåverkan med 99 procent.

Av förpackningarna som jämfördes så var den mest ”fördelaktiga” för plast en pastaförpackning, som ”bara” hade 3,25 gånger större klimatpåverkan än kartong. Detta trots att den endast väger en sjättedel av pappersförpackningen och är betydligt klumpigare att stapla.

– Det finns massvis med produkter som måste förpackas med plast i dagsläget, men det finns också de förpackningar som är gjorde av plast men som enkelt går att byta mot papper utan att den förlorar några funktionella egenskaper. Och det är ett logiskt ställe att börja på om vi vill reducera förpackningars miljöpåverkan, säger Johan Granås, hållbarhetsansvarig på Iggesund Paperboard, i ett pressmeddelande.

Flera nordiska organisationer tar bort påståenden som är skadliga för grafisk bransch

Före- och efterbild av Stockholms Stads kommunikation kring e-faktura.

Two Sides Anti-Greenwash kampanj har under 2019 fått 131 organisationer världen över att ta bort sina vilseledande påståenden om papprets miljöpåverkan, varav 30 är nordiska organisationer. (mer…)

Arctic med nytt is-vitt papper

Efter White, Highwhite och Ivory kommer nu Ice i Arctic Papers serie Arctic Volume. (mer…)

Snabbväxande online-tryckeri och Landa kommer till Print Next den 7 maj

Koen Vlieghe från Landa och Wouter Haan som driver ett snabbväxande onlinetryckeri delar med sig av sin kunskap på Print Next den 7 maj.

Grafkom arrangerar den 7 maj nätverksträffen Print Next tillsammans med Grafiska Företagen och Nopa. Nu börjar talarna presenteras och på listan finns företag som Landa och Simian. (mer…)

Alsander och Stålhäll ska leda Brandfactory efter rekonstruktionen

Brandfactory har avslutat sin rekonstruktion och Martin Alsander tar över som koncernchef.

Addbrands trycksaker finns nu hos Unitedprofile – enkelt tillgängliga hos anslutna återförsäljare

Johannes Råsbrant, marknadschef på Addbrand och Mange Lindblad, vd på Unitedprofile.

Den senaste leverantören att ansluta sig till Unitedprofile är trycksaksproducenten Addbrand – som blir den första leverantören hos Unitedprofile vars huvudfokus ligger på just trycksaker. (mer…)

Så påverkar Coronaviruset branschen

Coronavirus är egentligen en grupp av olika virus, det senast upptäckta viruset heter Novel coronavirus 2019 (2019-nCoV). Namnet kommer från latinets ord för krona ”Corona” eftersom viruset påminner om just en krona. (Bild virus: WHO)

I skrivande stund är över 60.000 bekräftat smittade av Coronaviruset och över 1.300 av dessa har lett till dödsfall. Viruset har dominerat mediebevakningen världen över de senaste veckorna, allmänheten är orolig och många drar sig för att resa till framförallt Kina, men även Asien generellt. Men hur påverkar viruset vår bransch?

Kraftigt ökat intresse för information om hållbarhet och det tryckta mediet

Niklas Bille var snabb med att börja använda information om det tryckta mediets hållbarhet från Two Sides – som bland annat tagit fram en broschyr om myter och fakta kring tryck och papper. (Bilder: Two Sides Nordics)

Two Sides, som informerar om det tryckta mediets hållbarhet, blir allt mer aktiva i Norden. Nyligen öppnade man upp för lokala företag att bli partners och har redan fått med sig elva företag i Norden och Baltikum – varav tre svenska och fyra norska tryckerier. (mer…)

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Jasmine Jilltoft och Anna Pramborn som ska jobba på Scanlux nyetablerade kontor i Helsingborg.

Danska förpackningsaktören Scanlux Packaging öppnar kontor i Helsingborg.

Strejken är över: Finska pappersindustrin har ett nytt kollektivavtal

Nu kan papper lastas igen i finska hamnar. (Bild: Wikimedia Commons, Hummelhummel [CC BY-SA])

Den finska strejken i pappersindustrin är över. (mer…)