Rapport från PWA-tourens nedslag i Sthlm
PWAs testar nya sätt att mötas och vi var på plats i Stockholm när svenska profilbranschen träffades.
Vid entrén i lokalen vid Waterfront blir vi mötta av PWA-duon Maria Olsson och Roger Nilsson. De berättar att den största tillströmningen skedde vid lunch, att man kan boka digitala möten med utställarna fram till den 5 april och att PWA-medlemmarna hade en trevlig middag förgående kväll.
Vi har haft många AHA-upplevelser
Pamela Wennersten på den danska leverantören ID Identity berättar att man precis anställt en ny KAM, mer om det kan du läsa här.
Hon forsätter med att berätta att den stora ”nyheten” är att ID säljer mer än t-shirts.
– Vi omsätter 650 miljoner (25 miljoner i Sverige) och 25 procent av omsättningen kommer från merchandise och private label, Bayern München bland annat använder våra produkter. Vi säljer så mycket mer en t-shirts och det har varit mitt huvuduppdrag att kommunicera här idag, det har blivit en AHA-upplevelse för många.
Eurosweet har dubblat personalstyrkan
Eurosweets vd Peter Eichenberger berättar att det är högtryck på bolagets produkter just nu.
– Häromdagen slog vi rekord med 27 ordrar på en dag, vi har dubblat personalstyrkan och är åtta medarbetare nu. Och så har vi byggt ut lagret och köpt in två nya tvist-maskiner, sådana som snurrar ihop godiset alltså, så det är fullt fart.
Samtidigt berättar han att inflationen och världsläget lett till kraftiga prisökningar på insatsvarorna, inte minst på exempelvis glykos som är upp 40 procent på ett år.
Avslutningsvis berättar han att han fått tag på ännu ett klassiskt tablettask-recept, som han jagat i nästan två år. Historien är för bra och för komplex för det här formatet, Peter lovar att ställa upp i podden och berätta mer.
”För stort för en person”
Joel Wretborn är Sales Manger för Norden på Promotiv sen sisådär två år tillbaks.
Hur stort Promotiv är i Norden egentligen?
– För stort för en person, vi omsätter 20-30 miljoner i Sverige och 70 miljoner i Norden. Nu har vi precis anställt en person till i Danmark och så har vi en dedikerad kundtjänst i Holland men annars är det bara jag.
Vad är hett nu då?
– Kork är riktigt hett just nu och cirkulärt i allmänhet. Här har vi exempelvis en anteckningsbok som vi tillverkar av återvunna kaffekapslar.
3 miljoner vattenflaskor om året
Robin Erdås från Emballator är på plats och berättar att all deras tillverkning sker på fabriken i Dalsland, både formblåsningen och gjutningen av kapsylen.
Det senaste tilltaget är att göra flaskorna, inte av plast utan av en restprodukt från sockerrör.
– Vi är 60 personer på vår fabrik i Dalsland som arbetar med det här och producerar 2,5-3 miljoner flaskor per år.
Tredje generationen Stricker
Dagens sista stopp blev hos Daniel Berg som är sales manger för Stricker i Sverige. Daniel berättar att Paulo Stricker som nu driver företaget är tredje generationens ägare. Först farfar Paul som grundade bolaget 1944, sen tog pappa Ricardo över 1987 och så Paulo Stricker som tog över 2014.
Bolaget är till största delen fortfarande familjeägt, och bland de delägare man tagit in är det mest vänner och bekanta till Stricker-familjen.
Daniel Berg vill slå ett slag för väska vi ser här på bilden ovan som går att ha både som en lite större weekend-bag och som ryggsäck genom en löstagbar del.
Det var en trevlig och lugn eftermiddag på Waterfront, vi gick hem och gänget gjorde sig redo för att åka vidare till Göteborg där det enligt ryktet ska vara ännu fler förbokade möten inplanerade. Maria och Roger lovar att återkomma med en rapport när touren är över.