Ralf Oster CEO of PF Concept joins the podcast

Podden

I det här avsnittet av Branschkollpodden snackar i med Ralf Oster som är vd på PF Concept i Europa. Vi pratar bland annat om hur pandemin påverkat PF Concept, om deras framtidsplaner och hållbarhetsarbete, om deras förvärv av T shirt and Sons och print on demand-marknaden, samt hur Ralf ser på marknadsföring och mässornas roll i produktmediabranschen.

Nedan följer några utdrag från vårt samtal:

Hur mycket påverkar pandemin PF Concept idag?

– Precis som för alla andra har vi sett ett betydande försäljningstapp inom vissa områden och vi har en ganska tydlig bild av att det kommer ta ungefär två år innan vi är tillbaka på volymerna vi såg 2019. Därefter förväntar vi oss signifikant tillväxt. Vi ser också ett tydligt skifte från produkter till rese- och mässbranschen som fortfarande kämpar till produkter för hemkontoret som det säljs allt mer av.

Vill ni växa mer i Norden och hur ser du på den nordiska marknaden?

– Norden är en väldigt signifikant del av hela vår europeiska verksamhet och vi har ett väldigt professionellt team som jobbar i norden med Göteborg som utgångspunkt för de nordiska länderna. Vi gör allt vi kan för att växa i den regionen med nya kunder och större volymer hos befintliga kunder.

Hur påverkas du av Nordens fokus på hållbar utveckling?

– Som multinationellt företag måste man göra individuella anpassningar på varje marknad där man vill göra affärer. Det som gör att jag tycker Norden är extra intressant är att det kommer mycket positiv input därifrån, både beträffande hållbarhet, digitala lösningar och effektivitet. Norden är alltid en bra mätstång för hur man ligger till i utvecklingsarbetet. Vi var tvungna att göra vissa omställningar för att möta de efterfrågningarna som kom från Norden och under 2019 började vi verkligen märka av resultatet i Sverige.

Hur tänker PF Concept kring mässor och marknadsföring, ni har tidigare sagt att ni vill ha en närmare dialog med era kunder, men nu ska ni också vara med att delvis hjälpa till att anordna en mässa i Tyskland?

– Du pratar med fel kille beträffande mässor, jag har ändrat på sättet vi använder mässor i alla andra företag jag jobbat i också. Personligen tycker jag mässor som vi känner till dem idag inte adderar så mycket värde. Vi erbjuder massor med verktyg och marknadsföringsmaterial till våra kunder som de kan använda för att öka sina försäljning. Och det är i de kanalerna vi fortsätter investera och skapar en närmare relation med våra kunder. När vi träffar våra kunder vill vi spendera tid som bara är dedikerad till dem, snarare än att träffa många kunder samtidigt.

– Men med det sagt så är det fortfarande upp till individuella marknader att ta ställning till hur de vill sköta sin marknadsföring och mässaktivitet och jag är alltid öppen för att höra motargument och bli övertygad.

Annons

Hållbarhet topp-prioriterat hos europeiska marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Klimatkalkylator för trycksaker – Det här är nästa steg för Climate Calc

Ämnen i artikeln: Climate Calc

Klimatkalkylatorn Climate Calc, som används av nära tio svenska tryckerier och över hundra i Europa, ska nu ta nästa steg i utvecklingen.

Ämnen i artikeln: Climate Calc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vill att tidskrifter ska klimat-certifieras med Climate Calc

Ämnen i artikeln: Climate Calc
Ämnen i artikeln: Climate Calc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

3.600 kvm solceller installeras på Exaktas tak

Ämnen i artikeln: Exakta

Exakta installerar solceller på taket. Fastighetsbolaget Mileway och energiföretaget Luma Energy bygger nu en av Malmös största solcellsanläggningar på tak. Anläggningen får 3.586 kvadratmeter solceller på totalt 598 KW, skriver man i ett meddelande.

Arbetet ska vara klart i slutet av februari 2023. I samband med installationen får byggnaden också en Breeam Miljöcertifiering och man ser över energibesparande åtgärder i fastigheten.

– Att fylla våra tak med solceller är något vi arbetat mot en längre tid. Nu är vi otroligt glada för att inom kort kunna producera grön el till fastigheten, som kommer att användas i driften av vår dagliga verksamhet, ett stort steg åt rätt håll i Exakta Groups hållbarhetsstrategi, säger Håkan Larsson, vd på Exakta.

Ämnen i artikeln: Exakta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Trycker fotoprodukter för en miljard – här berättar grundaren om strategier och utmaningar

”Det är ett digitalt spel som man måste vara bra på att spela”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny tjänst ska öka återvinningen av grafiskt kampanjmaterial

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Viva Magenta är Pantone-färgen 2023

Viva Magneta är en lite mörkare version av Magneta som ”vibrerar av entusiasm och kroppslig styrka”, med rötter från naturen har Pantone 18-1750 sitt ursprung i den röda färgfamiljen.

Årets färg är kraftfull, det är en ny animerad röd färg som badar i ren glädje och uppmuntrar till experiment och till att uttrycka sig själv. Det är en elektrisk, gränslös nyans som står ut och välkomnar alla med en rebellisk själ, skriver Pantone i ett pressmeddelande.

Pantone menar att i den här teknologiska tiden vill vi bli inspirerade av naturen och det som är ”riktigt”, Viva Magneta har liknade röd ton som koschenill eller karmi, den färg som framställ från en vis typ av löss.

Som vanligt släpps årets färg tillsammans med en mugg – som snabbt sålde slut. Pris: 20 dollar.
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Allmedia i Malmö köper en HP Indigo

Malmöbaserade Allmedia väljer att ta nästa steg för sitt tryck med en press från HP Indigo. Man investerar i en HP Indigo 7800 med sex färgverk och det är Visutech som levererar och installerar den nya pressen i januari 2023.

– Investeringen i en HP Indigo är ett bevis på att Allmedia satsar på kvalitet i första hand och med den nya tryckpressen kan vi bredda vårt utbud till våra kunder, säger Jonas Rydje vd för Allmedia.

Man skriver i ett meddelande att med den nya pressen kan Allmedia erbjuda ett större, mer mångsidigt och varierat utbud av tryckmaterial, med färgade papper, plast och transparenta material. Den nya tryckpressen klarar även av att trycka på tjockt material, upp till 400 micron, utan att gå ner i hastighet. Med funktionen EPM (Enhanced Productivity Mode), där man trycker med CMY istället för CMYK, ökar man hastigheten från 120 ppm till 160 ppm. Dessutom till en lägre körkostnad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny EU-lag skärper miljökraven på trycksaker som importeras

En politiskt överenskommelse som kan stärka den grafiska branschens rykte i Europa och synen på tryckta produkter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Umpac investerar i offsetpress

Förpackningsföretaget Umpac i Umeå invester i en ny tryckpress.

Det är en Komori i format 720 x 1030 cm med vattenlackverk. Det finns möjlighet att köra UV men den funktionen har man valt att inte aktivera. I ett inlägg på Linkedin berättar man om nyheten.

– För oss är pressen ny, men den kommer senast från Göteborgstryckeriet, berättar vd Torvald Östensson för Branschkoll.

Att inte aktivera UV-enheten är av miljöskäl.

– Jo, det är av miljöskäl. Umpac lade om sin strategi 2015 och har sedan dess jobbat målmedvetet med att bidra till mindre miljöpåverkan i vår produktion, detta har också bidragit till vår tillväxt.

Det har gått bra för Umpac senaste åren och Torvald Östensson berättar mer om behov av investeringar.

– Vi har fördubblat vår omsättning under de senaste fyra åren och detta gör att vi nu behöver investera i en snabbare och effektivare produktion. Och vi kommer att investera ytterligare ett par miljoner under 2023 för att kunna nå vårt mål om en omsättning på 40 miljoner under året. 2021 var omsättningen 28 miljoner.

Tillväxt är en kombination av nya kontrakt och ökning från befintliga kunder.

– Vi levererar idag exempelvis förutom förpackningar även bipacksedlar, etiketter och wellprodukter. Sedan lagerhåller vi även produkter till våra kunder. Framtiden ser vi an med tillförsikt, avslutar Torvald.

redaktionen@branschkoll.se
Annons