Ralf Oster CEO of PF Concept joins the podcast

Podden

I det här avsnittet av Branschkollpodden snackar i med Ralf Oster som är vd på PF Concept i Europa. Vi pratar bland annat om hur pandemin påverkat PF Concept, om deras framtidsplaner och hållbarhetsarbete, om deras förvärv av T shirt and Sons och print on demand-marknaden, samt hur Ralf ser på marknadsföring och mässornas roll i produktmediabranschen.

Nedan följer några utdrag från vårt samtal:

Hur mycket påverkar pandemin PF Concept idag?

– Precis som för alla andra har vi sett ett betydande försäljningstapp inom vissa områden och vi har en ganska tydlig bild av att det kommer ta ungefär två år innan vi är tillbaka på volymerna vi såg 2019. Därefter förväntar vi oss signifikant tillväxt. Vi ser också ett tydligt skifte från produkter till rese- och mässbranschen som fortfarande kämpar till produkter för hemkontoret som det säljs allt mer av.

Vill ni växa mer i Norden och hur ser du på den nordiska marknaden?

Annons

– Norden är en väldigt signifikant del av hela vår europeiska verksamhet och vi har ett väldigt professionellt team som jobbar i norden med Göteborg som utgångspunkt för de nordiska länderna. Vi gör allt vi kan för att växa i den regionen med nya kunder och större volymer hos befintliga kunder.

Hur påverkas du av Nordens fokus på hållbar utveckling?

– Som multinationellt företag måste man göra individuella anpassningar på varje marknad där man vill göra affärer. Det som gör att jag tycker Norden är extra intressant är att det kommer mycket positiv input därifrån, både beträffande hållbarhet, digitala lösningar och effektivitet. Norden är alltid en bra mätstång för hur man ligger till i utvecklingsarbetet. Vi var tvungna att göra vissa omställningar för att möta de efterfrågningarna som kom från Norden och under 2019 började vi verkligen märka av resultatet i Sverige.

Hur tänker PF Concept kring mässor och marknadsföring, ni har tidigare sagt att ni vill ha en närmare dialog med era kunder, men nu ska ni också vara med att delvis hjälpa till att anordna en mässa i Tyskland?

– Du pratar med fel kille beträffande mässor, jag har ändrat på sättet vi använder mässor i alla andra företag jag jobbat i också. Personligen tycker jag mässor som vi känner till dem idag inte adderar så mycket värde. Vi erbjuder massor med verktyg och marknadsföringsmaterial till våra kunder som de kan använda för att öka sina försäljning. Och det är i de kanalerna vi fortsätter investera och skapar en närmare relation med våra kunder. När vi träffar våra kunder vill vi spendera tid som bara är dedikerad till dem, snarare än att träffa många kunder samtidigt.

– Men med det sagt så är det fortfarande upp till individuella marknader att ta ställning till hur de vill sköta sin marknadsföring och mässaktivitet och jag är alltid öppen för att höra motargument och bli övertygad.

Annons

Ettiketto köper in sig på den tyska marknaden

label
Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto

Ettiketto Group adderar 290 miljoner kronor i omsättning genom förvärvet.

Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Danskt etikettryckeri investerar i press från Bobst

1738669735377 1800
Ämnen i artikeln: BobstVisutech

”Detta kommer att stärka vår verksamhet avsevärt”.

Ämnen i artikeln: BobstVisutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Suzano höjer priserna på lövvedsmassa globalt

Eucalyptus 1800
Ämnen i artikeln: Suzano
Ämnen i artikeln: Suzano
redaktionen@branschkoll.se
Annons

SCA höjer priset på kraftliner

Ämnen i artikeln: SCA
Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Årets ”Kartongmatch” är igång – samlar barn kring återvinning och miljö med koppling till förpackningar

Kartongmatchen 1800
Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak

Tetra Pak har dragit igång Kartongmatchen 2024/2025, en återvinningstävling för barn i Sverige, Danmark och Finland.

Tävlingen är öppen för alla förskole- och skolbarn upp till 12 år och har anordnats i samarbete med ett flertal partners under de senaste 13 åren.

Det är med syftet att sprida kunskap och öka engagemanget bland ungdomar kring miljö och återvinning som Tetra Pak arrangerar Kartongmatchen med stöd av bland annat Arla, Skånemejerier, Norrmejerier, Fiskeby Board och Kiviks Musteri.

En av utmaningarna i årets tävling handlar om att göra en återvinningskampanj som kan uppmuntra människor att återvinna mer.

Kartongmatchen har inspirerat hundratusentals barn i Sverige, Danmark och Finland till att förstå vikten av att återvinna kartongförpackningar. Genom att främja en djupare förståelse och entusiasm för återvinning, formar vi nästa generations engagemang för hållbarhet. När kartongförpackningar återvinns blir de en värdefull resurs för nya produkter, och genom det här initiativet lär sig barnen inte bara bra miljöinitiativ utan blir också kraftfulla förespråkare för förändring i sina egna hem, säger Gustav Askman, Sustainability Manager Nordics på Tetra Pak.

Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nischad skyltaktör förvärvas av industrikoncern

handslag
Ämnen i artikeln: Skylt

Lönsam verksamhet inom skyltning och märkning får ny ägare.

Ämnen i artikeln: Skylt
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Packdesign byter namn till ULMA Packaging efter förvärvet

ULMA Packdesign
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Huhtamaki utser Axel Glade till chef för Flexible Packaging

huhtamaki axel glade
Ämnen i artikeln: Huhtamaki

Axel Glade har utsetts till chef för Flexible Packaging och medlem av Huhtamakis globala ledning. Han tillträder senast den 1 januari 2026 och rapporterar till vd Charles Héaulmé.

Glade kommer från Constantia Flexibles, där han varit chef för filmdivisionen. Han har lång erfarenhet inom förpackningsindustrin, bland annat från Sealed Air och Bischof + Klein.

Hans-Peter Edelbluth blir tillförordnad chef för Flexible Packaging från den 1 februari 2025 tills Axel Glade tillträder, enligt ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Huhtamaki
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fedrigoni har nu avvecklat verksamheten inom kontorspapper

Ämnen i artikeln: Fedrigoni
Ämnen i artikeln: Fedrigoni
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han ska leda Canon i Europa

shinichi yoshida 169 white d9f6bde33dd548aaa4edf86e4b6ad7e6 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons