Räckvidden och antal titlar ökar – ”ett superstyrkebesked för tidskriften”

Magasin_utveckling_21

Det kommer flera olika rapporter om att det tryckta magasinet gick starkt framåt under 2021. ”Får folk bara tid så vill man läsa tidningar”.

Tidskriften är självklart inte lika stark som i forna dagar – före internet. Men senaste året visar på oväntad stark utveckling hos denna pappersbaserade underhållnings- och kunskapskanal.

Räckvidden ökar

Orvestos nya siffror om räckvidd för svenska medier publicerades nyligen, vilket Sveriges Tidskrifters podd Publicistpodden rapporterat om.

94 av 124 tidskrifter ökade sin räckvidd under 2021, och analysen som experterna Thomas Mattsson (Bonnier News) och Unn Edberg (Vi Media) gör i podden landar i att det inte enbart är en effekt av pandemin.

– Trenden är supertydlig. Det är fler som har läst tidskrifter under den här perioden, säger Tomas Mattsson.

Är det här då bara en effekt av pandemin, frågan man sig och svaret blir:

– Det är ju inte så att bara för att man inte får gå på bio eller vara på jobbet så saknas det inte andra sysselsättningar och att ändå så många har valt att ta upp en tidskrift och läsa den är ett superstyrkebesked för tidskriften, säger Tomas Mattsson.

Trots att det finns fler alternativ för underhållning än någonsin så är det fortsatt många som väljer att läsa tidskrifter.

Annons

– Det här måste ingjuta både mod och stolthet och lite självförtroende, avslutar Mattsson.

Kraftig ökning av antal nya titlar

I en ny rapport från USA så kommer det nu fram att under 2021 lanserades 122 nya tryckta tidskrifter. Detta betyder att man nästan är tillbaka på de nivåer som man hade före pandemin med 139 stycken år 2019 och 124 under 2017. Detta skriver den frilansande journalisten Ralf Schlozer i en artikel på Linkedin.

Han utvecklar sitt resonemang med att säga att ”även om detta är långt från guldåldern innan internet slagit igenom (333 titlar lanserades 2000), är det ett tecken på att publicering av tryckta tidskrifter än så länge är en livskraftig marknad”. Siffrorna kommer från Samir Husni, som kallar sig för Mr Magazine, och som kartlagt tidskriftsmarknaden i USA i över 40 år.

Den gemensamma nämnaren för de nya tidningarna i USA är att de är nisch-orienterade och ofta har låg utgivningstakt — kvartalsvis eller varannan månad.

Ralf Schlozer, är avslutar sin artikel med att säga att massmarknaden för magasin är borta men snabbfotade förlag kan enklare och billigare – både pres-press och tryck är mer lättillgängligt än tidigare – publicera och lyckas med tryckta tidningar. Om det bara finns papper att trycka på!

Annons

Finska industristrejken förlängs över påsk

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

Medlemmarna i finska transportarbetarförbundet fortsätter sina politiska strejker som nu går in i sin fjärde vecka.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab:s konkursförvaltare söker köpare: ”Hela verksamheten eller delar av den, det är ambitionen”

joergen wistrand v tab
Ämnen i artikeln: V-TAB

✔️Redan en handfull intressenter av konkursboet. ✔️Konkursförvaltaren: ”En månad har vi på oss”

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Canon ser världen genom ungdomar – lyfter rättvisa och jämställdhet

Canon YPP2 1800
Ämnen i artikeln: Canon

I det globala CSR-projektet Canon Young People Programme jobbar Canon med att hjälpa ungdomar i utsatthet.

Sverige ligger i framkant och har nyligen genomfört projektet i samarbete med drottning Silvias Mentor Sverige. Branschkoll har besökt utställningen som just nu är på besök i Ringens köpcentrum i Stockholm.

Canon YPP3 1800
Elif Bilyar är kommunikationschef på Canon och det är hennes avdelning som driver projektet. Här tillsammans med Matteus Celinski som ansvarar för Canons produkter för den grafiska branschen.

I år har programmet särskilt fokuserat på jämställdhet och visuellt berättande, där fyra workshops med fokus på fotografi har genomförts.

Unga utvecklar berättarkonst

– På flera olika workshops som i år har letts av Felicia Margineanu, ambassadör för Mentor Sverige, så har deltagarna också kunnat utveckla sin berättarkonst, berättar Elif Bilyar som är kommunikationschef på Canon Svenska.

I år deltog tio ungdomar mellan 17 och 19 år i det svenska projektet. Globalt har över 5 000 unga fått utbildning inom storytelling, med en röd tråd som följer FN:s hållbara mål – sedan programmet drogs igång 2015.

– Genom ungdomarna som är vår framtid kan vi faktiskt prata med hela Sverige, till exempel genom våra utställningar som den här, säger Elif Bilyar.

Rekryterar ungdomar med hjälp av Drottning Silvia

Ungdomarna har rekryteras via Mentor Sverige, en organisation understödd av Drottning Silvia, som syftar till att stödja unga från utsatta områden. Canon har ett långtgående samarbete med Mentor Sverige som man stödjer som en del av sitt CSR-engagemang.

Canon Young People Programme 1 1800
Drottning Silvia besöker en av utställningarna av Canon Young People Programme. Här i samtal med Canon Svenskas vd Christer Byfors. (Foto: Felicia Margineanu)

Genom detta engagemang strävar Canon inte bara efter att skapa affärsrelationer utan också att visa upp sitt samhällsengagemang.

 – Många kunder vill att vi gör något mer och det här är ett bra exempel på att vi lever upp till vårt företags värderingar, som handlar om man arbetar tillsammans för allas bästa, säger Matteus Celinski som är ansvarig för Canons grafiska produkter och tjänster i Sverige.

Stort engagemang

– I våra varumärkesundersökningar så ser vi att ungdomar gillar företag som engagerar sig i sociala frågor och det är såklart bra för oss i ett längre perspektiv, säger Elif Bilyar.

Även anställda på Canon engagerar sig i projektet, bland annat genom att jobba som mentorer eller föreläsare i olika sammanhang.

– Det gör också att Canon också blir en mer attraktiv arbetsgivare, vilket är en viktig del i det här.

De senaste två projekten har båda haft utställningar som vandrat runt och skapat otroligt många nya kontakter. Man har bland annat visat upp sig på Nordic Sustainability Expo, varit med på en partnerlunch för Mentor Sverige med drottning Silvia men också ställt ut på Klimatpaktens kongress.

Pratar med kunderna om annat än våra maskiner

2022 visades projektet upp på Kulturhuset i Stockholm och nu har man gjort en gemensam utställning av bilder från 2022 och 2023 som visas upp på Ringens köpcentrum i Stockholm.

– Senaste månaden har vi haft många kundmöten här på utställningen och det ger oss möjligheten att prata med våra kunder om mycket annat än våra maskiner, kommenterar Matteus Celinski.

Efter varje omgång fortsätter programmet alltså att leva vidare på olika sätt genom att uppmärksamma ungdomarnas insatser.

– Vår förhoppning är att några av dem kanske kan återvända som mentorer i framtiden.

För Canon är detta inte bara en engångsinsats utan en del av den långsiktiga strategi att bidra till samhällets utveckling och samtidigt stärka sitt eget varumärke som en ansvarsfull och engagerad partner.

Nu siktar man framåt på 2024 års program som kommer att ha sin bas i Göteborg, avslöjar Elif Bilyar.

Ämnen i artikeln: Canon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab i konkurs – 150 anställda berörs

cylinder
Ämnen i artikeln: V-TAB

Tryckerijätten V-tab har försatts i konkurs: ”Det är i så fall upp till någon att plocka upp konkursboet om det ska fortleva”.

En konkursansökan har skickats in till Göteborgs tingsrätt som försatte bolaget under onsdagsförmiddagen, 27 mars. Det är den västkustbaserade tryckerijätten V-tab som försatts i konkurs. Branschkoll har tagit del av konkursansökan och det framgår att tryckerijätten inte längre kan betala sina skulder. Bolaget begär därför att de ska sättas i konkurs. En konkursförvaltare tar därmed över verksamheten. Konkursen avser både V-tab Holding och V-tab AB.

I V-tab AB finns tryckeriverksamheter på flera orter, bland annat Norrahammar i Jönköping, Vimmerby, Falkenberg, Västerås och Stockholm. Alla verksamheter har nu försatts i konkurs. Det bekräftar V-tab:s styrelseledamot Tarek Omeirat som Branschkoll varit i kontakt med.

Hur går ni vidare nu, fortsätter produktionen?

– Konkursförvaltaren tar över och som jag förstått honom rätt så är hans plan att de kunder och leveranser som finns ska drivas vidare, sedan är det i så fall upp till någon att plocka upp konkursboet om det ska fortleva. Och det vet jag inte.

Vad skulle du säga ligger bakom konkursen?

– En massa olika faktorer. Det är inget jag kan peka på direkt, det finns en rad olika faktorer.

Hos V-tab finns bland annat stora belopp med uppskjutna skatteskulder på en bra bit över hundra miljoner konor från pandemiåren.

Är det en sådan faktor?

– Att bolaget inte kan betala sina skulder är anledningen till att bolaget gått i konkurs. Så faktorn med skatteskulder som du nämner och annat är såklart alla bolags utmaningar när det kommer till att betala sina skulder.

Annons

När det kommer till ägarfrågan. Stämmer det att det är Erik Selin som är huvudägare, eller är det Balder?

– Den informationen kan inte jag lämna ut. Det jag kan säga är att Balder inte är inblandat på något sätt.

Har de anställda blivit informerade?

– Det sköts enligt konstens alla regler så det förutsätter jag.

I V-Tab AB finns verksamheter på flera orter, bland annat i Norrahammar i Jönköping, Vimmerby, Falkenberg, Västerås och Stockholm. Bolaget har för närvarande cirka 150 anställda och har pågående arbeten, enligt konkursansökan.

Bolaget skriver i sin ansökan till tingsrätten:

”I anledning av antalet anställda, pågående arbeten och Bolagets spridda organisation, är det av stor vikt att en konkursförvaltare skyndsamt påbörjar handläggningen av konkursen till undvikande av att kommersiella värden går förlorade”.

Till förvaltare utses advokat Jörgen Wistrand, Wistrand Advokatbyrå Göteborg KB. Norion Bank AB är en av Bolagets största fordringsägare.

Nyligen kunde Branschkoll berätta att V-tab tillsatt en ny vd.

Läs mer: V-tab:s konkursförvaltare söker köpare: ”Hela verksamheten eller delar av den, det är ambitionen”

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nybildad svensk tryckerikoncern: ”Vi satsar på att göra två förvärv i år”

Linda

Tryckerikoncernen lägger ribban högt och ska omsätta hundratals miljoner. En ny vd har satts in för att snabba på förvärvsresan. Små driftiga bolag med tydliga kundsegment är av intresse.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersgrossister: ”Då blir det såklart märkbara konsekvenser”

papper strejk
Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

Det pågår finsk strejk i transportsektorn vilket i förlängningen gjort att flera pappersbruk tvingats till nedstängningar. Vi pratar med Papyrus och Antalis om vilka effekter strejken får och hur det påverkar deras leveranser till kunder.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storformatstryckeri: ”Ett av våra bästa år någonsin”

anapurna2 1800

Specialprojekt ligger bakom resultatökningen. Företaget investerar nu i en ny storformatsskrivare som de själva modifierar om för att kunna printa på en helt ny produkt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Åtta45 trycker 170 miljoner valsedlar till årets EU-val

Valsedlar EU Atta45

Tryckeriet Åtta45 är i skrivande stund i slutfasen av projektet att trycka 170 miljoner valsedlar till årets EU-val.

Inför förra riksdagsvalet upphandlades tryckningen av valsedlar och avtal skrevs för en fyraårsperiod. Åtta45 fick då uppdraget tillsammans med Parajett, men inför årets EU-val är Åtta45 ensamt tryckeri.

Läs också: De trycker 700 miljoner valsedlar – och så här mycket kostar det

– Det stämmer, vi håller på att trycka allt just nu och det mesta är redan distribuerat, berättar Tommy Jansson på Åtta45 för Branschkoll.

Trycks i arkoffset

Det handlar om både blanka valsedlar och namnvalsedlar. Totalvolymen ligger runt 160 till 170 miljoner. Allt produceras i Åtta45:s arkoffsetpressar och de packas sedan med banderoller i tusen per bunt.

– Skillnaden i år är att det bara är vitt papper, jämfört med det svenska valet förra gången med tre olika färger.

Satt in extra personal

För att klara leveransen har man tagit in mellan tio och femton extra personer som hjäper till med packning och distribution under de två månader som produktionen pågår.

Annons

– Det är en extrem volym som kräver stor planering när det ska in tillsammans med alla övriga uppdrag. Jag vill ge en stor eloge till de som planerar och till bokbinderiet för ett otroligt bra jobb.

”Planering är nyckeln”

70×100-pressarna trycker valsedlarna i en hastighet av 16.000 ark per timme och med 36 valsedlar per ark tar det i runda slängar 280 timmar att trycka årets upplaga.

Med erfarenhet från förra valet har allt löpt på bra, enligt Tommy.

– Vi har lärt oss att planering är nyckeln till framgång så det har vi skruvat på en del den här gången.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vann tryckeriavtal för åtta Stockholmskommuner

Tryck stockholm

Avtalet beräknas vara värt 12 miljoner kronor under fyra år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso sänker produktionen på grund av strejken

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

I skrivande stund pågår strejken minst till första april.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons