Räckvidden och antal titlar ökar – ”ett superstyrkebesked för tidskriften”
Det kommer flera olika rapporter om att det tryckta magasinet gick starkt framåt under 2021. ”Får folk bara tid så vill man läsa tidningar”.
Tidskriften är självklart inte lika stark som i forna dagar – före internet. Men senaste året visar på oväntad stark utveckling hos denna pappersbaserade underhållnings- och kunskapskanal.
Räckvidden ökar
Orvestos nya siffror om räckvidd för svenska medier publicerades nyligen, vilket Sveriges Tidskrifters podd Publicistpodden rapporterat om.
94 av 124 tidskrifter ökade sin räckvidd under 2021, och analysen som experterna Thomas Mattsson (Bonnier News) och Unn Edberg (Vi Media) gör i podden landar i att det inte enbart är en effekt av pandemin.
– Trenden är supertydlig. Det är fler som har läst tidskrifter under den här perioden, säger Tomas Mattsson.
Är det här då bara en effekt av pandemin, frågan man sig och svaret blir:
– Det är ju inte så att bara för att man inte får gå på bio eller vara på jobbet så saknas det inte andra sysselsättningar och att ändå så många har valt att ta upp en tidskrift och läsa den är ett superstyrkebesked för tidskriften, säger Tomas Mattsson.
Trots att det finns fler alternativ för underhållning än någonsin så är det fortsatt många som väljer att läsa tidskrifter.
– Det här måste ingjuta både mod och stolthet och lite självförtroende, avslutar Mattsson.
Kraftig ökning av antal nya titlar
I en ny rapport från USA så kommer det nu fram att under 2021 lanserades 122 nya tryckta tidskrifter. Detta betyder att man nästan är tillbaka på de nivåer som man hade före pandemin med 139 stycken år 2019 och 124 under 2017. Detta skriver den frilansande journalisten Ralf Schlozer i en artikel på Linkedin.
Han utvecklar sitt resonemang med att säga att ”även om detta är långt från guldåldern innan internet slagit igenom (333 titlar lanserades 2000), är det ett tecken på att publicering av tryckta tidskrifter än så länge är en livskraftig marknad”. Siffrorna kommer från Samir Husni, som kallar sig för Mr Magazine, och som kartlagt tidskriftsmarknaden i USA i över 40 år.
Den gemensamma nämnaren för de nya tidningarna i USA är att de är nisch-orienterade och ofta har låg utgivningstakt — kvartalsvis eller varannan månad.
Ralf Schlozer, är avslutar sin artikel med att säga att massmarknaden för magasin är borta men snabbfotade förlag kan enklare och billigare – både pres-press och tryck är mer lättillgängligt än tidigare – publicera och lyckas med tryckta tidningar. Om det bara finns papper att trycka på!