QR-koden är död

Krönika: QR-koden måste vara ful för att vara bra – därför är den snart borta och ersatt av det bättre alternativet – nämligen INGENTING. Länken mellan tryck och webb kommer att fungera bra ändå.
Ni vet den där fyrkantiga och ofta svartvita streckkoden som dykt upp i trycksaker och annonser senaste tiden? Vars syfte är att skicka läsaren vidare till en webbsida genom att läsa av koden med mobilen. Den gör också trycksakens effekt mätbar på ett nytt sätt.

Ett problem med QR-koder är att de är så fula. Det är bara att fråga vilken normal AD eller formgivare som helst så får du samma svar. Ful är bara förnamnet och man vill helst vara utan.

De måste inte vara riktigt så fula som de oftast är (svartvita och kantiga). Man kan byta färg på dem och man kan integrera dem med den grafiska formen så att det ser mer naturligt ut. Man kan också ”baka” in en logga mitt i koden utan att funktionen går förlorad. Det knepet är kul nu när tekniken är ny men de flesta tycker nog att den bara är i vägen och tar fokus från budskapet i trycksaken eller annonsen.

Sanningen är också att om koden inte är svartvit och minst 2,5 cm hög och bred – och därmed ful – så försämras funktionen. En QR-kod bör alltså vara ful för att fungera bra.

Av denna anledning är det glädjande att se olika initiativ som gör att vi snart kan slippa QR-koder som den enkla kopplingen mellan det tryckta och det digitala.

Nyligen lanserade Google en ny funktion man kallar Goggles. Med Appen i telefonen tar man bara en bild på annonsen, boken, affischen eller annan trycksak och man får direkt upp olika alternativ. Och här kommer ytterligare en styrka med tekniken. Bland alternativen finns dels en länk dit trycksakens avsändare vill att du ska gå till, men också andra länkar till bland annat prisjämförelsesidor, webbutiker eller Wikipedia om det är relevant. Användaren får bättre kontroll över vad som händer.

Goggles används redan i USA av tidningsannonsörer. Även här behövs det en liten symbol som visar att annonsen är ”utrustad” med tjänsten men snart kommer alla trycksaker, oavsett man vill eller inte, gå att söka på med hjälp av Googles Goggle. Det gäller då för avsändaren att se till att ett av alternativen är länken till den egna webbsidan.

Visst kommer QR-koder att finnas kvar ett tag till men det kommer att bli en kort övergångsperiod och det viktigaste man har att tänka på som avsändare är hur ens varumärke exponeras i de olika kanalerna.