QR-koden är död

Krönika: QR-koden måste vara ful för att vara bra – därför är den snart borta och ersatt av det bättre alternativet – nämligen INGENTING. Länken mellan tryck och webb kommer att fungera bra ändå.
Ni vet den där fyrkantiga och ofta svartvita streckkoden som dykt upp i trycksaker och annonser senaste tiden? Vars syfte är att skicka läsaren vidare till en webbsida genom att läsa av koden med mobilen. Den gör också trycksakens effekt mätbar på ett nytt sätt.

Ett problem med QR-koder är att de är så fula. Det är bara att fråga vilken normal AD eller formgivare som helst så får du samma svar. Ful är bara förnamnet och man vill helst vara utan.

De måste inte vara riktigt så fula som de oftast är (svartvita och kantiga). Man kan byta färg på dem och man kan integrera dem med den grafiska formen så att det ser mer naturligt ut. Man kan också ”baka” in en logga mitt i koden utan att funktionen går förlorad. Det knepet är kul nu när tekniken är ny men de flesta tycker nog att den bara är i vägen och tar fokus från budskapet i trycksaken eller annonsen.

Sanningen är också att om koden inte är svartvit och minst 2,5 cm hög och bred – och därmed ful – så försämras funktionen. En QR-kod bör alltså vara ful för att fungera bra.

Av denna anledning är det glädjande att se olika initiativ som gör att vi snart kan slippa QR-koder som den enkla kopplingen mellan det tryckta och det digitala.

Nyligen lanserade Google en ny funktion man kallar Goggles. Med Appen i telefonen tar man bara en bild på annonsen, boken, affischen eller annan trycksak och man får direkt upp olika alternativ. Och här kommer ytterligare en styrka med tekniken. Bland alternativen finns dels en länk dit trycksakens avsändare vill att du ska gå till, men också andra länkar till bland annat prisjämförelsesidor, webbutiker eller Wikipedia om det är relevant. Användaren får bättre kontroll över vad som händer.

Goggles används redan i USA av tidningsannonsörer. Även här behövs det en liten symbol som visar att annonsen är ”utrustad” med tjänsten men snart kommer alla trycksaker, oavsett man vill eller inte, gå att söka på med hjälp av Googles Goggle. Det gäller då för avsändaren att se till att ett av alternativen är länken till den egna webbsidan.

Visst kommer QR-koder att finnas kvar ett tag till men det kommer att bli en kort övergångsperiod och det viktigaste man har att tänka på som avsändare är hur ens varumärke exponeras i de olika kanalerna.

Annons

Logistik- och efterbehandlingsbolag i rekonstruktion

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Globala jättar investerar i svensk förpacknings-startup

Produktionen kan vara igång under 2022.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Äntligen – den påfyllningsbara tandkrämstuben är här

redaktionen@branschkoll.se
Annons

En ”Popfree” Industri – projekt för att få bort PFAS

Många företag vill fasa ut PFAS, och är beredda att gå före kommande regleringar. Här är 22 av dem.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Plastindustritäta Småland ska öka plaståtervinningen med nytt projekt

Det saknas samordnade initiativ för att göra polymerindustrin mer hållbar. Nu kommer det ett sådant på initiativ av Handelskammaren i Jönköping.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Plasttillverkare ska öka cirkuläriteten

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Omfattande viktig certifiering till livsmedelsföretag i Sverige

Certifieringen B Corp växer nu med fler företag som har verksamhet i Sverige. Många förpackningsföretag finns på listan men ännu inga svenska.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

PFAS-fria förpackningar är framtiden

”Vissa företag inom exempelvis förpackningsindustrin vet inte om att deras produkter innehåller PFAS-kemikalier.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

App för att panta plastförpackningar får tre nya partners

Bower hittar nya partners inom bygg, apotek och dagligvaror kring pant och återvinning av förpackningar.

Idag slängs ungefär hälften av alla plastförpackningar i hushållssoporna och sorteras inte ut. För att öka återvinningen av förpackningar förstärker nu dagligvaruföretaget Orkla sitt samarbete med återvinningsappen Bower.

Även Skruvspecialisten Heco Nordiska hoppar på Bower för sitt varumärke Fast.

Med den svenskutvecklade appen Bower kan användare panta förpackningar när de lämnas till återvinning och tjäna pengar samtidigt som de gör en insats för miljön. Varje poäng som genereras när man pantar förpackningar via appen kan omvandlas till kontanter eller kuponger som kan användas i butik eller skänkas till välgörenhet.

– Vi arbetar för att kunna få ett cirkulärt kretslopp för alla våra förpackningar. Genom att samarbeta med Bower hoppas vi bidra till att mer plast återvinns i Sverige och kan återanvändas i nya förpackningar, säger Sara Paulsson, kommunikationschef på Orkla Sverige, i ett pressmeddelande.

Bower har funnits på den svenska marknaden sedan 2019.

– Marknaden har saknat en lösning som tillgängliggör en direkt kommunikation mellan konsument och producent. Förpackningar får ett andrahandsvärde helt utan att förändra den befintliga infrastrukturen. Vi är stolta och glada över samarbetet med Orkla, Säger Suwar Mert, CEO på Bower.

Apotea gör samma sak när man nu vill öka andelen plastförpackningar som återvinns.

– På Apotea har vi jobbat hårt med att fasa ut plasttråg och onödig plast i leveranserna till oss och på att minska luft i pakten från oss till kund. Nu fokuserar vi på återvinning av konsumentförpackningar i samarbete med Bower och vill uppmuntra konsumenterna till ett nytt beteende, säger Erika Svensson, hållbarhet- och kvalitetschef på Apotea.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt etikettpapper från Sappi

redaktionen@branschkoll.se
Annons