QR-koden är död

Krönika: QR-koden måste vara ful för att vara bra – därför är den snart borta och ersatt av det bättre alternativet – nämligen INGENTING. Länken mellan tryck och webb kommer att fungera bra ändå.

Ni vet den där fyrkantiga och ofta svartvita streckkoden som dykt upp i trycksaker och annonser senaste tiden? Vars syfte är att skicka läsaren vidare till en webbsida genom att läsa av koden med mobilen. Den gör också trycksakens effekt mätbar på ett nytt sätt.

Ett problem med QR-koder är att de är så fula. Det är bara att fråga vilken normal AD eller formgivare som helst så får du samma svar. Ful är bara förnamnet och man vill helst vara utan.

De måste inte vara riktigt så fula som de oftast är (svartvita och kantiga). Man kan byta färg på dem och man kan integrera dem med den grafiska formen så att det ser mer naturligt ut. Man kan också ”baka” in en logga mitt i koden utan att funktionen går förlorad. Det knepet är kul nu när tekniken är ny men de flesta tycker nog att den bara är i vägen och tar fokus från budskapet i trycksaken eller annonsen.

Sanningen är också att om koden inte är svartvit och minst 2,5 cm hög och bred – och därmed ful – så försämras funktionen. En QR-kod bör alltså vara ful för att fungera bra.

Av denna anledning är det glädjande att se olika initiativ som gör att vi snart kan slippa QR-koder som den enkla kopplingen mellan det tryckta och det digitala.

Nyligen lanserade Google en ny funktion man kallar Goggles. Med Appen i telefonen tar man bara en bild på annonsen, boken, affischen eller annan trycksak och man får direkt upp olika alternativ. Och här kommer ytterligare en styrka med tekniken. Bland alternativen finns dels en länk dit trycksakens avsändare vill att du ska gå till, men också andra länkar till bland annat prisjämförelsesidor, webbutiker eller Wikipedia om det är relevant. Användaren får bättre kontroll över vad som händer.

Goggles används redan i USA av tidningsannonsörer. Även här behövs det en liten symbol som visar att annonsen är ”utrustad” med tjänsten men snart kommer alla trycksaker, oavsett man vill eller inte, gå att söka på med hjälp av Googles Goggle. Det gäller då för avsändaren att se till att ett av alternativen är länken till den egna webbsidan.

Visst kommer QR-koder att finnas kvar ett tag till men det kommer att bli en kort övergångsperiod och det viktigaste man har att tänka på som avsändare är hur ens varumärke exponeras i de olika kanalerna.

Nystartad grafisk koncern gör nytt förvärv – söker vd och fler bolag att köpa

Print group

Växer med ytterligare en grafisk verksamhet i samma koncern.

redaktionen@branschkoll.se

Lagom mix i marknadsföringen skapar bäst effekt – visar ny svensk forskningsrapport

100 watt 1800

Vilken typ av kommunikation driver bäst effekt? Här är svaret och marknadsföring offline står starkt. Mycket starkt.

redaktionen@branschkoll.se

Svensk bild-app med eget tryckeri i samarbete med telekombolag

Når 29 miljoner användare genom partnerskapet.

redaktionen@branschkoll.se

Detta är en fossilfri transport

Postnord leverans 1800
Ämnen i artikeln: Postnord

Branschöverenskommelse definierar konceptet – ska eliminera otydliga och missvisande miljöpåståenden.

Ämnen i artikeln: Postnord
redaktionen@branschkoll.se

Postnord först med Svanenmärkta e-handelstransporter

Postnord svanen
Ämnen i artikeln: Postnord
Ämnen i artikeln: Postnord
redaktionen@branschkoll.se

Pressbyråns affischer blev viral succé

Pressbyran Kanelkampanj 2023 1800

Pressbyråns senaste kampanj för kanelbullens dag blev en total succé. Först stals affischer på stan – nu säljs en kollektion på auktion.

Resumé skrev i förra veckan om kampanjen som ”utsatts för stöldvåg”.  Byrån Åkestam Holst hade gjort en pastisch av fransk parfymreklam och det gillades av passerande som helt enkelt tog med sig affischerna hem.

– Responsen har varit fantastisk, även med Pressbyrå-mått mätt. Många kunder har hört av sig och efterfrågat materialet eller de digitala filerna för att kunna skriva ut själva. Att våra utomhusaffischer är så här heta är ovanligt även för oss, säger Lennart Schultz, marknads- och kommunikationschef på Reitan Convenience Sverige till Resumé.

Säljs på Tradera

Nu säljs de fyra motiven på Tradera – tryckta exklusivt och inramade för att kunna hängas upp på väggen direkt. Pengarna från det vinnande budet doneras till Håll Sverige Rent.

Du hittar auktionen här.

Tomma ramar pa tunnelbanan 1800
Tomma ramar i rulltrapporna. Bild: Pressbyrån
redaktionen@branschkoll.se

Plockmatic anställer marknadschef

John Elliot 20230926 135851987 iOS 1800
Ämnen i artikeln: Plockmatic

Plockmatic Group har utsett John Elliot att ansvara för koncernens marknadsföring.

Rekryteringen sker i en viktig fas för företaget som fortsätter att expandera globalt, skriver man i ett pressmeddelande.

John Elliot har över 17 års erfarenhet av B2B-marknadsföring och kommer senast från en roll som marknadschef på 3nine AB.

– Jag ser fram emot att bidra till företagets globala expansion och stärka dess varierade varumärkesportfölj, säger John Elliot.

Ämnen i artikeln: Plockmatic
redaktionen@branschkoll.se

Visual Art tecknar avtal med Alko för digitala skärmar i butik

Visual art 1800
Ämnen i artikeln: Visual Art

Visual Art har ingått ett avtal med Alko, den finska statsägda alkoholförsäljaren, för att modernisera och förbättra företagets digitala medienätverk i butikerna. Avtalet, som har ett årligt värde på cirka 150 000 euro, kommer att se Visual Art konvertera 200 digitala ytor i 72 butiker över hela Finland.

– På bara fyra veckor kunde vi konvertera 200 digitala ytor i 72 butiker över hela Finland till Signage Player, säger Andreas Ström, Chief Revenue Officer på Visual Art Group i ett pressmeddelande.

Visual Art kommer att hantera underhållet av det digitala medienätverket och vidareutveckla mjukvaruplattformen Signage Player, medan Fite (som man vann upphandlingen tillsammans med) tar ansvar för utrustningsunderhåll och nya skärminstallationer.

Ämnen i artikeln: Visual Art
redaktionen@branschkoll.se

Zetadisplay förvärvar österrikiska Peakmedia

Malmö-baserade Zetadisplay har köpt Peakmedia, ett framstående digital signage-företag i Österrike. Affären, som finansieras genom Zetadisplays befintliga lånefaciliteter, syftar till att stärka företagets närvaro i DACH-regionen (Tyskland, Österrike och Schweiz).

Zetadisplays vd, Per Mandorf, framhåller att förvärvet kompletterar företagets tillväxtstrategi i DACH-regionen. Peakmedia, som har kunder även i södra och östra Europa samt på Balkan, tillför en attraktiv kundportfölj och möjligheter till gemensamma tillväxtinitiativ.

För Peakmedia är affären en del av deras tillväxtstrategi och en möjlighet att stärka sin marknadsposition. Företaget kommer initialt att fortsätta under sitt nuvarande varumärke som en del av ZetaDisplay.

Peakmedia grundades 2012 och har nu cirka 9.000 aktiva licensierade installationer. De erbjuder en rad tjänster som spänner från konceptdesign till installation och innehållsproduktion inom digitala skyltar enligt ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se

Allt tuffare läge för nyhetstidningar på papper

Dagstidning

Kvällstidningarna slutar med söndagstidning på papper – och i glesbygden är den helt på väg bort. Slutet för nyheter på papper närmar sig. Vissa aktörer håller hårdare i papperet än andra.

redaktionen@branschkoll.se