QR-koden är död … igen

För snart två år sedan skrev jag en krönika om QR-kodens död – den är helt enkelt för ful för att överleva. Jag fick många, och ganska kraftiga, reaktioner. Det var helt fel analys tyckte många. Sedan dess har vi sett massor av QR-koder och olika sätt att använda dem samtidigt som nya alternativ växer fram.

Amerikanska Adage har skrivit om QR-koden på samma tema och berättar också om några nya alternativ. Det är läsvärt.

IRM skruvar upp reklam-prognosen för 2021

redaktionen@branschkoll.se

Uniqlo får fortsatt förtroende att klä OS-truppen

os truppen kläder sportswear idrott

Uniqlo som varit officiell klädleverantör till Sveriges olympiska och paralympiska trupper sedan januari 2019 får nu förtroendet i drygt två år till, fram till 31 december 2024 vilket innebär att de kommer att klä de svenska trupperna under spelen i Paris samma år.

Vidare kommer Uniqlo under avtalstiden bland annat leverera kläder till svenska trupperna i olika internationella sportevenemang, inklusive resor, träning och vid mediala tillfällen, det här framgår av att pressmeddelande.

Varit kritiserade

Uniqlo har utsatts för en del kritik de senaste åren, dels har det rått delade meningar om designval, inte minst för OS-damernas fotbolldressar. Men man har också anklagats för att köpa sin bomull från den Xinjiangprovinsen som Amnesty med flera varnat för, något bland annat SVT rapporterat om.

redaktionen@branschkoll.se

De vanligaste misstagen företag gör i sitt långsiktiga varumärkesarbete

redaktionen@branschkoll.se

Marabu förvärvat av japansk tillverkare av screentrycksfärg

redaktionen@branschkoll.se