Q1: Elanders växer när logistik och tryck smälter samman

Elanders presentaerade nyligen resultatet för Q1 2018 – och berättade om nya kundprojekt som driver utvecklingen mot logistik.

Elanders uppvisar stark organisk tillväxt under första kvartalet. Flera nya kunder och projekt växer fram i gränslandet mellan logistik och tryck.

Elanders ökade nettoomsättningen till 2.422 (2.139) miljoner kronr under det första kvartalet 2018 jämfört med samma period föregående år. Rörelseresultatet minskade till 83 (105) miljoner vilket gav en marginal på  3,4 (4,9) procent. Ett par nya kundprojekt som varit dyra att implementera anges som grund för den minskande lönsamheten.

Så sent som för några veckor sedan meddelande Elanders att man nu kraftigt ställer om den svenska verksamheten mot logistik snarare än tryck när man stänger sista offsetverksamheten i Göteborg.

Nya kunder inom logistik

Under andra halvåret kommer Elanders att börja utföra tjänster åt två helt nya kunder, Panasonic och en stor internationell fotbollsklubb. Man skriver att affären med fotbollsklubben är ”ett viktigt genombrott” för Elanders inom området för omni-channel-lösningar.

– Vi kommer att hantera deras leveranser till konsumenter (B2C) samt återförsäljare och supporterbutiker (B2B) i hela Europa. Detta är helt i linje med vår strategi att jobba direkt med de starka varumärkena och inte indirekt via andra kanaler. När det gäller affären med Panasonic kommer vi att ta över en redan befintlig verksamhet inklusive personal, vilket kommer underlätta integrationen av denna affär i vår existerande verksamhet, säger koncernchef Magnus Nilsson.

Prenumerationsboxar driver tillväxt i print

Det är främst affärsområdet Supply Chain Solutions som ligger bakom ökningen, även om den kombinerade tryck- och supply chain-affären i USA avseende prenumerationsboxar också visar en stark tillväxt.

Print & Packaging Solutions minskar i Europa och Asien men kompenseras av en organisk tillväxt i Nordamerika. Det är den så kallade ”prenumerationsboxaffären” i USA, som fortsätter att uppvisa en stark tillväxt. Under 2017 omsatte denna affär närmare 18 miljoner dollar och man räknar med att omsättningen kommer att fördubblas under 2018.

Man skriver att affären ”är ett utmärkt exempel på hur en kombinerad tryck- och supply chain-enhet kan fungera”. Elanders hjälper sina kunder med allt från plock- och packtjänster till tryck, förpackningar och frakthantering. Man poängterar särskilt att tryck är en mindre del av denna affär.

Elanders första kvartalet 2018

  • Omsättningen ökade till 2 422 (2 139) Mkr, vilket var en ökning med 13 procent. Med jämförbara enheter och användande av konstanta valutakurser var den organiska tillväxten 12 procent.
  • EBITA uppgick till 83 (105) Mkr.
  • Rörelseresultatet uppgick till 68 (90) Mkr.
  • Resultat före skatt uppgick till 46 (69) Mkr.
  • Nettoresultatet uppgick till 34 (53) Mkr motsvarande 0,95 (1,49) kronor per aktie.
  • Operativa kassaflödet uppgick till -34 (-161) Mkr.
  • Som meddelades i ett pressmeddelande tidigare i april 2018 har ett sjuttiotal tjänster varslats inom affärsområdet Print & Packaging Solutions i samband med att beslut fattats om att den sista offsetverksamheten i Sverige ska avvecklas. Varslet beräknas inte medföra några väsentliga kostnader.
Annons

Reklamtryckeri i konkurs

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kosta Boda släpper glaskollektion i samarbete med sex svenska artister

glas kosta boda merchandise

Kosta Boda släpper nu serien ”Don’t stop the music” som är ett samarbete mellan glasbruket, flera svenska artister och Stiftelsen Svenska Musikfonden.

I samarbetet har konstnären Clas Håkansson har tillsammans med några av Sveriges främsta artister återskapat deras personliga tatueringar och låttexter som motiv på olika glas.

Kollektionen består av vinglas, ölglas och tumblerglas som kommer i 6-pack. Genom att köpa en, eller flera förpackningar bestående av 6 glas stöttar du inte bara den svenska musikbranschen, du får även glas med flera olika motiv – en liten och personlig del av Molly Sandén, Sandro Cavazza, Smith and Thell, Miss Li och Darin, skriver Kosta Boda i ett nyhetsinlägg.

I samma nyhetsinlägg står det att läsa att:

Kosta Boda skänker 15 procent av nettofaktureringsvärdet till Stiftelsen Svenska Musikfonden. Alla artister och tatuerare efterskänker sin rätt till ersättning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

SBPR startar padelturnering

sbpr profilreklam padel

SBPR ska arrangera sin helt egna padelturnering, SBPR Padel Open som arrangeras i Eskilstuna den 17 februari 2022.

”Nätverka med kollegor i branschen under sportsliga former samtidigt som ni kan bli produktmedias bästa padellag”, skriver man i inbjudan.

Turneringen pågår från 9 på morgonen fram till 18, därefter hålls en middag och en prisceremoni på Elite Stadshotell i Eskilstuna.

Turneringen är endast öppen för medlemmar i SBPR.

För anmälan och mer information kontakta Michael Serrander på Profeel.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Branschfesten ställs in – Vaccinationspass kommer krävas

mässa Elmia profile fair

PWA gick nyligen ut och sa att januari-mässans branschfest är avblåst, samt att man nu kommer kräva vaccinationspass av de som vill besöka den fysiska mässan.

Läs mer: Det blir en hybridmässa i januari – så här kommer det fungera

Enligt information från Elmia så ingår inte mässor i samma kategori som andra event där vaccinpass krävs. Utan det är upp till arrangören att bestämma och i dagsläget har man valt att kräva vaccinationspass av både besökare och utställare.

Vi avvaktar och följer pandemins utveckling och om läget förvärras kommer vi att följa de riktlinjer som Regeringen och Folkhälsomyndigheten beslutar de kommande veckorna. Detta innebär att det kan behöva komma nya beslut med anledning vad som sägs framöver, skriver man i ett nyhetsbrev.

För den som av olika anledningar inte kan medverka fysiskt i Jönköping finns fortsatt den digitala mässan som alternativ.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Här är de profil-leverantörer som fick mest i korttidsstöd

Branschens leverantörer har fått omkring 200 miljoner i stöd, här är de 15 som fått mest.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Gasellerna är bortsprungna och Superföretagen är få

Det är riktigt skralt med profilare i år, men några har vi hittat.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Yara Fjordland gör sin jungfrufärd

fartyg ship
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De investerar och tar över varumärken när kollegan lägger ner

workwear profil nybro

Den småländska aktören växer när kollegan lägger ner verksamheten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hulu följer efter Netflix – lanserar egen merch-affär

hulu merch merchandise

Streamingtjänsten Hulu har också insett kraften i produktmedia och relationen med fansen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Performance Days ställdes in i sista sekund

Mässan Performance Days som skulle gått av stapeln 1-2 december ställdes in med endast några dagars förvarning, mässan väljer istället att endast genomföra en digalt variant.

Mässan som riktar in sig på ”funktionella textiler” skulle ägt rum i Messe München exhibition center och utställarlistan är lång, bland svenska aktörer som ställer ut finns bland annat ACG Accent och Wasa Sweden.

Orsaken till att den fysiska mässan ställs in sägs vara politiska förändringar i förhållningssättet till pandemin den tyska Bavaria-regionen.

– Exceptionella situationer kräver exceptionella beslut, vilket gör saken ännu svårare. Efter att vi genomfört en väldigt lyckad och välbesökt Performance Days mässa i Portland förra veckan har vi försökt allt vi kan i i sista stund för att genomföra den här mässan. Vi uppfyller alla krav som finns, men den utveckling som nu skett gör att det inte är möjligt för oss att genomföra en fysisk mässa just nu sägerMarco Weichert vd för Performance Days, i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]