Gå till innehållet

Q1: Elanders växer när logistik och tryck smälter samman

Puls

Elanders presentaerade nyligen resultatet för Q1 2018 – och berättade om nya kundprojekt som driver utvecklingen mot logistik.

Elanders uppvisar stark organisk tillväxt under första kvartalet. Flera nya kunder och projekt växer fram i gränslandet mellan logistik och tryck.

Elanders ökade nettoomsättningen till 2.422 (2.139) miljoner kronr under det första kvartalet 2018 jämfört med samma period föregående år. Rörelseresultatet minskade till 83 (105) miljoner vilket gav en marginal på  3,4 (4,9) procent. Ett par nya kundprojekt som varit dyra att implementera anges som grund för den minskande lönsamheten.

Så sent som för några veckor sedan meddelande Elanders att man nu kraftigt ställer om den svenska verksamheten mot logistik snarare än tryck när man stänger sista offsetverksamheten i Göteborg.

Nya kunder inom logistik

Under andra halvåret kommer Elanders att börja utföra tjänster åt två helt nya kunder, Panasonic och en stor internationell fotbollsklubb. Man skriver att affären med fotbollsklubben är ”ett viktigt genombrott” för Elanders inom området för omni-channel-lösningar.

– Vi kommer att hantera deras leveranser till konsumenter (B2C) samt återförsäljare och supporterbutiker (B2B) i hela Europa. Detta är helt i linje med vår strategi att jobba direkt med de starka varumärkena och inte indirekt via andra kanaler. När det gäller affären med Panasonic kommer vi att ta över en redan befintlig verksamhet inklusive personal, vilket kommer underlätta integrationen av denna affär i vår existerande verksamhet, säger koncernchef Magnus Nilsson.

Prenumerationsboxar driver tillväxt i print

Det är främst affärsområdet Supply Chain Solutions som ligger bakom ökningen, även om den kombinerade tryck- och supply chain-affären i USA avseende prenumerationsboxar också visar en stark tillväxt.

Print & Packaging Solutions minskar i Europa och Asien men kompenseras av en organisk tillväxt i Nordamerika. Det är den så kallade ”prenumerationsboxaffären” i USA, som fortsätter att uppvisa en stark tillväxt. Under 2017 omsatte denna affär närmare 18 miljoner dollar och man räknar med att omsättningen kommer att fördubblas under 2018.

Man skriver att affären ”är ett utmärkt exempel på hur en kombinerad tryck- och supply chain-enhet kan fungera”. Elanders hjälper sina kunder med allt från plock- och packtjänster till tryck, förpackningar och frakthantering. Man poängterar särskilt att tryck är en mindre del av denna affär.

Elanders första kvartalet 2018

  • Omsättningen ökade till 2 422 (2 139) Mkr, vilket var en ökning med 13 procent. Med jämförbara enheter och användande av konstanta valutakurser var den organiska tillväxten 12 procent.
  • EBITA uppgick till 83 (105) Mkr.
  • Rörelseresultatet uppgick till 68 (90) Mkr.
  • Resultat före skatt uppgick till 46 (69) Mkr.
  • Nettoresultatet uppgick till 34 (53) Mkr motsvarande 0,95 (1,49) kronor per aktie.
  • Operativa kassaflödet uppgick till -34 (-161) Mkr.
  • Som meddelades i ett pressmeddelande tidigare i april 2018 har ett sjuttiotal tjänster varslats inom affärsområdet Print & Packaging Solutions i samband med att beslut fattats om att den sista offsetverksamheten i Sverige ska avvecklas. Varslet beräknas inte medföra några väsentliga kostnader.
Läs mer

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll